NaarSantiago.reismee.nl

Chalons en Champagne 10/421

Eerst dank aan Roel en Melanie voor het prima verzorgen van deze site als wij weer eens geen internettoegang hebben. Roel wensen we veel beterschap met zijn blessure. Het mooie van deze reis is, dat op momenten dat je denkt ¨hoe moet het nu verder¨ er altijd weer een oplossing is. Zo waren we gisteren op zoek naar een overnachtingsplaats toen we in L'Epine (een oude bedevaartsplaats) een refugo (overnachtingsplaats voor pelgrims) vonden echter zonder beheerder. Dus vanmorgen deze refugo na een goede nachtrust verlaten zonder een beheerder gezien te hebben. We ontmoetten wel twee Canadese jongens die door Frankrijk trokken en onderdak zochten.

We zijn nu in de eerste grote stad na Maastricht. Het was moeilijk hier een kamer te krijgen omdat er depqrtementale examens zijn hier en alle hotels e.d. volzitten. Gelukkig vonden we toch nog een piepkliein kamertje, zodat we voor vannacht weer onderdak zijn. Dus eindelijk weer eens winkels, restaurants (ja Thuur!) enz. Na weken geleefd te hebben op water en oud brood (Thuur!) mogen we nu ons eens een beetje verwennen. We hebben inmiddels al een behoorlijk aantal stempels op onze credential. Daarmee kunnen we later d.v. in santiago ons getuigschrift af halen.

De tocht is bijzonder mooi met inmiddels prachtig weer. Eindeloze graanvelden en ertussen in de mooiste veldbloemen.

Dank voor de reacties en er zijn weer nieuwe foto s.

Kijk ook eens onder de tab kaart; daar zie je de voortgang van onze reis

L'epine 33/411

We zitten 10 km voor Chalons. Prachtig weer vandaag. Zitten nu in een refugo van de Baseliek van ND de L'epine. Morgen naar Chalons en een halve dag vrij. alles is ok. Conditie prima. Vandaag was lange tocht door de eindeloze graanvelden van de Champagne. Erg mooi gebied. Groetjes Frans en Nelly

Vienne le Chateau 24/378

Wij zitten inmiddels in de Champagnestreek; niet met bubbelwijnen, maar met eindeloze graanvelden en piepkleine dorpjes zonder faciliteiten. Toch hadden we vandaag geluk, want in Vienne vonden we ietwat van de route een zeer luxe zakenhotel, dat ons wilde ontvangen voor een prix pelerin (pelgrimsprijs). Bovendien was men bereid ons met de auto op te pikken op het eind van onze dagetappe en ons morgen met karretje weer af te zetten op de plek waar we vandaag gestopt zijn. Boffen dus. Of hulp van Jacobus? Men heeft ons echter verzekerd, dat tot Chalon (48 km) er geen enkele faciliteit is, nog niet eens een cafe. Dus morgen wordt het extra moeilijk.

Hopelijk hebben jullie er begrip voor, dat we niet alle reacties afzonderlijk kunnen beantwoorden, maar jullie kunnen er zeker van zijn, dat we ze met veel interesse lezen.

Groeten Frans en Nelly

Varennes en Argonne 25/354

Wij zijn in Varennes; de plaats waar in 1791 Lodewijk 16 en Marie Antoinette op hun vlucht naar Oostenrijk werden gearresteerd door de revolutionairen en gevankelijk werden teruggevoerd naar Parijs waar ze werden onthoofd. Vandaag bewolkt weer met af en toe een heel klein beetje regen. Tijdens onze zoektocht naar een adres voor koffie stuitten wij op een BB met Nederlandse eigenaren Ton en Beppie van Lith, die ons spontaan en gratis koffie en koek aanboden. In Varennes vonden we snel een oud hotel met een kamer voor 22 euro! Dus snel genomen en een biertje besteld. De komende twee dagen wordt het extra moeilijk: we lopen dan door een gebied waar geen hotels, gites e.d. zijn; het wordt dus erg moeilijk een slaapplaats te vinden. Het zal dus ook moeilijk worden te internetten. Groeten aan iedereen.

Dun sur Meuse 30/329

Gisteren bericht ontvangen, dat Melanie, onze schoondochter, haar diploma behaald heeft. Proficiat Melanie. Vanmorgen met een beetje spijt afscheid genomen van onze prive gite bij het fort van Montmedy. Vandaag was het weer zeer veranderlijk. Soms zon, maar ook wolken, wind en zelfs heel af en toe een beetje regen. Een lange etappe van 30 km, vooral door streken met nauwelijks bewoning. Slechts eencafe onderweg. Om 15.15 u. waren wij op ons adres in Dun; een BB van een Nederlands echtpaar Boerdam. We werden onthaald met bier op hun terras met zicht op de Maas. Veel koeien gezien en Thuurs concept uitgeprobeerd. Dus de koe op haar rug en maar kietelen; de koe was echter sterker en even later lag ik op mijn rug te lachen: le hollandais qui rit. Wij voegen weer een paar foto s bij.

Montmedy 8/299

Vandaag rust- en wasdag. Daarom maar 8 km gelopen. Wij waren al om 10.30 uur in Montmedy. Hebben daar een hele gite aan de ingang van de citadel (van Vauban) voor ons alleen incl. Keuken en tuin. Hele dag zonnig weer; dus dat stemt de pelgrim welgezind. Verder alles ok. Groetjes Frans en Nelly

Avioth 22/291

Wij zijn in Frankrijk! Wij hebben Avioth bereikt:: een bedevaartstadje in N Frankrijk met een heuse baseliek met een beeld van St Jacob de Compostella! Wij slapen dit keer in een refugo: een pelgrimsverblijf. Gelukkig is er in het stadje ook een herberg voor te eten en te drinken, want alcohol is taboe in de refugo. Veel honden tijdens de tocht, dus wy bereiden op ons mobiel laboratorium het drankje van Dan met het gevolg, dat de honden alleen maar meer paringsbereid werden! Ook keken we uit naar Molan; niet gezien, maar we krijgen steeds meer de indruk, dat het de schuilnaam van onze JP Balkenende is!

Het weer is bewolkt, maar onze conditie is prima! Vandaag langs de abdij van Orval gekomen langs een heel stille weg, maar het bleek, dat de abdij erg commercieel was geworden: horden Japanners bestormden de abdij, dus wij zijn maar snel verder gegaan.

Wy plaatsen ook weer nieuwe foto s. Als je de foto s wilt zien klik op de tab foto s; dan op de folder Frankrijk en dan op de foto die je wilt zien: de foto wordt dan vergroot en er verschijnt ook een onderschrift.

Groeten Frans en Nelly

Izel 29/269 km

Gisteravond bij gezin Gobelet flink getafeld en gedronken. Vanmorgen omweg moeten maken omdat een deel van het parcours was opgebroken. Helder weer met veel wind. Conditie prima. Na 25 km geen slaapplaats. Een paar oudere mensen regelde voor ons een boerderij; wel 3 km van de route. moeite waard.