NaarSantiago.reismee.nl

L'epine 33/411

We zitten 10 km voor Chalons. Prachtig weer vandaag. Zitten nu in een refugo van de Baseliek van ND de L'epine. Morgen naar Chalons en een halve dag vrij. alles is ok. Conditie prima. Vandaag was lange tocht door de eindeloze graanvelden van de Champagne. Erg mooi gebied. Groetjes Frans en Nelly

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Vanmiddag kreeg ik totaal onverwacht contact met de wierookboer die ik onlangs heb ontmoet. Hij belde mij op: of ik langs kon komen. Natuurlijk was ik benieuwd naar wat hij mij te vertellen zou hebben en ging op weg. Bij hem aangekomen stond hij al in de deuropening van zijn boerderij. Ik kende hem bijna niet terug. Hij was in een keurig pak gestoken, was geschoren en had zijn gebit deze keer wel in zijn mond: een echte heer! Vriendelijk nodigde hij me uit naar binnen te komen en even later zaten we samen aan tafel en begon hij te vertellen. Hij was net teruggekomen van een bijeenkomst van de Vereniging van Europese wierooktelers en daar waren hem alarmerende berichten ter ore gekomen. Maar allereerst bood hij zijn excuses aan, want ik had gelijk: eigenlijk bestaan er geen wierookkevers, zei hij. “Maar wat heb ik dan gezien”? vroeg ik hem. “Ja, ja, dat is het hem juist, het zijn wel wierookkevers maar ook weer niet!” Hij zweeg een poos. Dat maakte mij alleen nog maar nieuwsgieriger en na een diepe zucht zei hij:”Het is een geconstrueerde kever!” Hij zag mijn ongelovige blik. “Ja luister maar, het is een combinatie van een boktor en een mestkever en dan nog gemodificeerd! Hij vreet alleen het hars op van de boswellia”. “Boswellia?”vroeg ik. “Ja, dat is de Latijnse naam voor de Europese wierooksboom. Hij is zo gemanipuleerd door een groepje Chinese criminele wierookstelers dat die beesten nu het hars, het olibanum, van de bomen hier totaal opvreten. “Is zoiets dan mogelijk?” was mijn reactie. “Dat heb je toch eergisteren zelf gezien!” En daar kon ik niets tegen inbrengen! Hij ging verder:”De Chinese wierooksmaffia zit daarachter; ze willen alle hars hier vernietigen en hun synthetische wierook overal op de markt brengen; zo gaat onze handel er natuurlijk helemaal aan. Met dumpprijzen brengen ze nu hun rommel op de markt en dat mag niet, want deze wierook ruikt niet zoals wierook ruiken moet. Dit is verraad aan de neus en vooral aan de neus van pelgrims in de pelgrimsoorden, zoals in Santiago de Compostella, die onze karakteristieke geur gewend zijn. Zij mogen toch niet bedrogen worden wanneer in de grote kathedraal het kolossale wierooksvat door de ruimte wordt geslingerd!”
Daarna stond hij op en liet mij merken dat hij mij voor dit moment voldoende informatie gegeven had. Of hij bij gelegenheid op mij kon rekenen, zei hij nog. Ik zei maar van wel, hoewel ik niet zou weten hoe en of ik bij dit maffiose gedoe betrokken wilde raken.
Ik moet het er maar eens met Molan over hebben, want pelgrimsoorden zonder echte wierook, dat kan natuurlijk niet. Dus Nelly en Frans, waar jullie ook in contact komen met wierook, ruik eerst maar eens goed of je het met de olibanum te doen hebt en niet met een Chinees surrogaat. Misschien toch niet zo gek om een kakker aan te schaffen zoals die bij Paul de Leeuw te zien was; ruik zijn winden en je weet of het de wierook betreft, afkomstig van de boswellia. Geniet ervan zolang het nog kan!
Geurige groetjes,
Thuur