NaarSantiago.reismee.nl

Montmedy 8/299

Vandaag rust- en wasdag. Daarom maar 8 km gelopen. Wij waren al om 10.30 uur in Montmedy. Hebben daar een hele gite aan de ingang van de citadel (van Vauban) voor ons alleen incl. Keuken en tuin. Hele dag zonnig weer; dus dat stemt de pelgrim welgezind. Verder alles ok. Groetjes Frans en Nelly

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Op de televisie zag ik een dezer dagen bij het WK voetbal dat een Franse supporter in een blauw shirt een echte, levende haan bij zich had en dat hij in zijn enthousiasme het dier, dat hij bij de poten in de lucht hield, flink op en neer zwaaide. Op het veld speelden “les bleus” een slechte wedstrijd, maar daar had die haan, le coq, weinig oog voor. Deze gebeurtenis deed mij wel beseffen dat jullie nu in het land van de haantjes verder trekken. Nu is het op zich niets zorgwekkends als je daar geregeld geconfronteerd wordt met haantjes, zolang er maar geen kippen bij zijn en zeker geen zwarte! Maar zoals dat gaat zijn kippen er als de kippen bij als ze een Franse coq in hun nabijheid vermoeden. Een kip is ook maar een kip! Toch moeten jullie goed opletten als je deze vogels ziet, want laatst zag ik nog een haan die zich samen met een kip terugtrok in een hanenkot. Het deed met even denken aan onze nationale dichter Joost van den Vondel en zijn Rommelpot van’t hanekot maar al gauw vroeg ik me af: wat rommelt daar in’t hanenkot? Wat waren ze daar dan aan het “becoqstoven”! Ik weet het niet, maar gestuifd (of gestoven?) heeft het en wel zo erg dat de haan het niet heeft overleefd. De eigenaar van de haan, een gezette Franse kok van een gerenommeerd restaurant kwam blij naar buiten en riep het uit: Vive le coq! En vervolgens: Le coq est mort! Daar begreep ik niks van; zijn coq was toch dood! Rare jongens, die Fransen! Maar wat is het geval? Als een haan het tijdelijke met het eeuwige verwisselt, wil dat niet zeggen dat die coq er niet meer is voor de mensheid, integendeel! Je treft hem dan spoedig aan op het “plat du jour” onder de noemer “le coq au vin”. Dus als jullie een Franse kok horen roepen: le coq est mort, is het niet de bedoeling dat jullie hem gaan condoleren, maar dan is dat het teken dat je bij hem heerlijke ‘coq au vin’ kunt gaan eten. Jullie moeten dat gerecht maar eens gauw proberen, heerlijk, het smaakt voortreffelijk.
Als jullie na je trektocht thuis weer eens willen gaan ‘coqerellen’ kan ik jullie het recept van ‘le coq au vin’ wel bezorgen. Uiteraard nodig ik mezelf daar niet bij uit als er geproefd en gegeten moet worden, maar komt er een uitnodiging, dan zal ik die zeker niet afslaan; sterker nog, ik zal haantje de voorste zijn! Molan komt ook! JP niet!
Smakelijk eten et bon appetit,
Thuur

Piet

Nelly en Frans,
Helaas moet ik jullie laten weten dat Leen (van Ad) gisteren is overleden.

Groeten,
Piet

Jeanne

Hoi Tippelaars,
Geen wonder dat Nellie vroeg in een sms of wij de weblog lazen....nee dus.
Ik snapte er niks van dat we geen bericht kregen.Toen Nikkie in India was kwam er steeds een melding dat ze een bericht had verstuurd.Hier was ik op aan het wachten.Ik dacht dat het heel moeilijk was om te mailen en dat we daarom niks hoorden.
Stom hé? Frans jij had het bij ons ook nog onder de favorieten gezet.Ratsj vergeten.
Zoals jullie al wel begrepen zullen hebben heeft de pc het weer begeven. Daar word je toch niet goed van.
Hij is bij euro pc (garantie)Alles weer eraf.....
Het was een heel werk om alle berichten in een keer te lezen,maar het is gelukt.
Het valt nog mee met het weer,geloof ik.
Hier ook,maar vandaag weer jassenweer.
Ge;lukkig hebben we de volgende week meer zon.
De tas is ingepakt en we vertrekken maandag om 6 uur.Kort nachtje dus.
De volgende week zijn we ook uit de lucht,denk ik, maar daarna gaan we weer "mee op reis"
Heel veel wandelplezier en sorry voor de dommigheid van verkeerd kijken.
Groetjes,
Jeanne, Twan (die nu wandelen is in de Eifel)
Ik moest nog zoveel doen,dat ik maar braaf thuis ben gebleven.