NaarSantiago.reismee.nl

Izel 29/269 km

Gisteravond bij gezin Gobelet flink getafeld en gedronken. Vanmorgen omweg moeten maken omdat een deel van het parcours was opgebroken. Helder weer met veel wind. Conditie prima. Na 25 km geen slaapplaats. Een paar oudere mensen regelde voor ons een boerderij; wel 3 km van de route. moeite waard.

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Omdat jullie de tocht voortzetten naar Frankrijk begrijp ik dat jullie niet op de koninklijke lokroep zijn ingegaan. Molan is er blij om. Maar België bijft met een koningsdrama zitten nu Albert zichzelf schaakmat heeft gezet. Het ziet ernaar uit dat kroonprins Philip nu toch de monarchie voort gaat zetten. Niet bepaald een prettig vooruitzicht, noch voor de Walen en ook niet voor de Vlamingen maar kom, laat me nou niets verkeerds over deze Belg zeggen, hoewel het me ook niet lukt iets positiefs in me te laten opkomen. Enfin, een volk, of misschien moet ik zeggen de twee volkeren krijgen de koning die ze verdienen! Nee Francois, dan had jij een beter figuur geslagen! En Nelly kan ik troosten door te zeggen dat je tegenwoordig ook bij Peek en Cloppenburg blitse galajurken kunt kopen voor een betaalbare prijs!
Overigens stond ik woensdagmiddag precies om 12 uur buiten om te luisteren of ik drie klaroenstoten van twee vuvuzela’s zou kunnen horen. En ja hoor, precies op tijd knalden die in mijn oren, maar het waren er geen drie, het werden veelvouden van drie. Enigszins in de war gebracht nam ik nog eens goed de omgeving waar en wat ik al vreesde werd bewaarheid: een achterbuurjongetje dat de woonwijk de laatste dagen al vaker terroriseert met het getoeter leefde zich weer eens flink uit op die Afrikaanse trompet. Even later hoorde ik moeder het uitroepen: “Jong schei toch oet, ich waer herstikke gek van dien getoeter”. Haar noodroep hielp niet. Ja, ja de jeugd van tegenwoordig kun je de nodige muzikaliteit nu eenmaal niet ontzeggen!! Moeders moeten daar begrip voor hebben! En de buurt ook!
Overigens moeten jullie de vuvuzela’s nog niet weggooien; ik heb gehoord dat aan de Franse grens een compleet vuvuzela-orkest op jullie staat te wachten en die gaan ervan uit dat jullie met vuvu-geschal de grens overtrekken, waarna zij met hun snuittrompetten jullie een muzikaal welkom ten gehore zullen brengen. Geniet ervan als ik het 250 km verderop maar niet hoor; ’t is goed geweest!
Veel stille groeten,
Thuur