NaarSantiago.reismee.nl

Fromista 28/2093

Vandaag weer door eindeloze verten. 15 kilometer zonder ook maar een gebouw. Wel over middeleeuwse brug. Daarbij lag als enig gebouw een middeleeuws hopital St Nicolas (is opvang voor pelgrims die door deze gevaarlijke eindeloze vlakte trokken). In Formista logeren wij in een alberque op een 4 persoonskamer. Hopelijk hebben we meer geluk dan gisteren want toen hadden we een vreselijke snurker op de kamer. Groeten en BUEN CAMINO

Castrojeriz 28/2065

Gisteren fijn verblijf op overnachtingsboerderij met voor ons veel luxe oa eigen biertap! Vandaag weer door de eindeloze vlakten gelopen. Bijzonder was de ruine van San Anton (zie foto s). In Castrojeriz slapen wij weer in een van de drie alberques (pelgrimsslaapplaats). Boven het dorp ligt de ruine van een tempeliersburcht. (Speciaal voor Yvonne: Hier schilder je niet; je loopt voortdurend door een schilderij! Eindeloze vlakten met ontelbare kleurvlakken, afgewisseld met sluimerende dorpjes met schitterende Romaanse kerkjes). Alles gaat goed met ons; wij blijven in prima conditie en hebben er elke dag weer zin in. Groeten Nelly en Feans

Estepar 25/2037

Lopen door gebied dat de Meseta heet; droog, uitgestrekt, eenzaam en vroeger met struikrovers en wolven. Bij aankomst beide hotels bezet. Man hielp ons aan een oude watermolen, waar we nu schitterend zitten met alles erop en er aan. Zelfs een eigen biertap. Wij koken vanavond zelf. Gr F+N

Burgos 0/2012

Wat een luxe. Een extra vrije dag en nog wel in Burgos; een stad die echt heel mooi is met een enorm aantal kunstwerken en terrasjes! Vandaag ook nog zonnig weer. Ik heb wel anderhalf uur lang de kathedraal bekeken, die ik tot een van de mooistevan Europa reken. Een 11tal foto s, vooral van die kathedraal zijn vandaag toegevoegd. Wij hebben een rondwandeling gemaakten en het Jacobspad door de stad gevolgd. Lekker uitgerust gaan we er morgen weer tegen aan; wij hebben er zin in! Groeten aan iedereen en dank voor de gewaardeerde reacties. BON CAMINO

Burgos 30/2012

Zoals jullie hier boven zien is ook de 2e duizend kilometer gehaald. Vandaag ging alles heel vlotjes; zo vlotjes, dat we een dag voor op het schema liggen. Wij zouden morgen Burgos binnen lopen; we hebben dat vandaag al gedaan. Dat betekent, dat we morgen dus een extra vrije dag kunnen nemen in Burgos zonder op het schema achter te geraken. Over dat bezoek aan Burgos morgen meer. Groeten Frans en Nelly

St Juan de Ortega 25/1982

Vandaag met regen vertrokken. Het bleef een paar uurtjes doormiezeren; gelukkig niet koud. Omdat de fietsroute, die wij normaal volgen nogal lang was naar St Juan de Ortega (33 km)hebben we een alternatieve route genomen; deels over de autoweg, deels over het echte Caminopad; het pad dat de wandelaars met de rugzak dus volgen (wij kunnen dat meestal niet vanwege het karretje). Ging goed en we waren om 12.45 u al in St Juan de Ortega. Dat plaatsje bestaat uitsluitend uit een klooster, een kerk en de bijbehorende alberque (slaapzaal voor pelgrims). Gelukkig is er ook nog een bar. Wij slapen vanavond met 20 man op een zaal, dus dat wordt morgenvroeg vroeg op. Allemaal de groeten en bedankt voor de reacties. 3 foto s bijgevoegd.

Belorado 29/1957

Vandaag zwaar traject. De wegen waren eindeloos, geen schaduw, heet en geen enkele bebouwing. Wij vragen ons trouwens af waar die boeren wonen, die de eindeloze akkers bebouwen: wij zien niet een boerderij. Hoe dan ook; onze conditie is goed en we kwamen al om 13.30 u aan in Belorado. Daar vonden we binnen een half uur een aardige alberque met 4 persoonskamer, tuin, zwembad en keuken. Dus om 1500 u zaten we al achter een fles wijn en was de zware tocht vergeten.In ieder plaatsje, dat we aandoen is s avonds een pelgrimsmenu voor 9 of 10 euro te krijgen, dat ook nog uit 3 gangen bestaat en vergezeld gaat van een fles wijn en brood! Groeten en BON CAMINO (dat horen we de hele dag van passanten en andere pelgrims)

Santo Domingo de la Calzada 27/1928

Wat een naam he? En een mooi verhaal. In de kathedraal is een haan te zien (zie foto s). Waarom? Het verhaal gaat als volgt: Lang geleden ging een Duits gezin de Camino lopen. In een herberg te Santo Domingo d l C werd de dochter v d herbergier verliefd op de Duitse jongen. Hij als pelgrim weerstond natuurlijk de verleiding en de dochter werd kwaad. Zij stopte een zilveren beker in zijn bagage en beschuldigde hem van diefstal. De rechter veroordeelde hem tot de dood. s avonds toen de recbhter zat te eten vroegen de ouders v d jongen om clementie. De rechter zei: Uw zoon is morgen net zo dood als de kip die hier gebraden op mijn bord ligt. Meteen kreeg de kip veren en stond op en liep weg. Sint Jacob had ingegrepen en de rechter liet de jongen vrij. Daarom de kip in de kathedraal. Jo Nissen en Melanie feliciteren we met hun verjaardag.