NaarSantiago.reismee.nl

Najera 32/1901

Vandaag weer op pad. Waren er weer aan toe, moesten er wel weer eventjes aan wennen. Weer was goed om te wandelen: iets bewolkt, niet koud. Vanmorgen heb ik nog vlug de binnenband van mijn karretje moeten verwisselen omdat de band lek stond. Na vertrek uit Logrono hebben we een groot deel van de aangegeven wandelroute gelopen (normaal doen we de fietsroute vanwege t karretje). We lopen midden door de Rioja-streek met eindeloze wijnvelden. Hebben bij aankomst in Najera meer dan n uur moeten zoeken naar onderdak, maar we hebben nu een prima adres gevonden. Groeten uit Spanje. 4 foto s toegevoegd

Logrono 0/1869

Wij weten niet wat ons overkomt. Opstaan als je zin hebt en op je gemak ontbijten. Wij hebben inderdaad een vrije dag in Logrono. Even wennen. Wat jammer is, dat het wat kil is, zodat van ons gepland terrassenbezoek niet veel komt. Wel hebben we vandaag alles kunnen regelen. Nelly is naar de kapper geweest en heeft haar schoenen laten repareren. En wij hebben de plaats gevonden waar het Spaans St Jacobsgenootschap nieuwe credentials (stempelkaarten) uitgeeft. Onze credentials waren inmiddels al aardig vol. Ook hebben we wat kleinere inkopen gedaan en ik heb de binnenband van mijn wagentje verwisseld. Naar aanleiding van het verhaal van Jene en de reactie daarop van Dan heb ik twee foto s bijgevoegd van St Iaco Matamores: St Jacob de morendoder. Er zijn nog 2 andere fotos van Logrono bijgevoegd. Morgen gewoon weer verder. BON CAMINO

Logrono 29/1869

Vandaag weer een iets langere etappe, die overigens goed verliep. We hadden 5,5 uur nodig voor deze etappe. Goed wandelweer. In Logrono vonden we een pension pal in het centrum tegenover de kathedraal. We hebben voor 2 nachten geboekt, omdat we morgen een DAG VRIJ nemen. Nelly gaat naat de kapper, haar schoenen moeten worden gehakt en we moeten wat kleine inkopen doen. Dus die dag zal wel snel gevuld zijn, zeker nu blijkt, dat deze stad een overvloed aan terrasjes heeft. 4 foto s toegevoegd. Groeten en BON CAMINO

Los Arcos 20/1840

Vandaag erg heet. Lopen daarom maar 20 km. Vanmorgen iets bijzonders meegemaakt. Ongeveer 3 km na ons vertrek bij een kluizenaarskerk lag een bodega (wijncooperatie) die de pelgrims naast vers water ook gratis via een tapkraan WIJN aanbood. We hebben hem ter plekke maar niet opgedronken anders waren we nooit aangekomen. Wel hebben we wat in een bidon gedaan en bij aankomst opgedronken. Zie ook foto s. In Los Arcos prima albergue gevonden met 2 persoonskamer en eigen terras

. Mijn oudere wijze broer Jene feliciteer ik met zijn 75 e verjaardag.

Allemaal de groeten

BON CAMINO

Estella 23/1820

Gisteren op mijn verjaardag na dagen van matigheid een buffet genoten in ons hotel; een overdaad, die ons nu nog heugt. Vandaag met goed weer en omringd door vele pelgrims de route naar Estella gelopen. Hier aangekomen was de albergue voor pelgrim wel erg basic: grote zalen met bedden dicht op elkaar. Dus maar een beetje luxe gedaan en een hotel in het centrum genomen, dat ons uitstekend bevalt. Het is zondag dus we gaan terrassen. Onze conditie is nog prima, maar het is zowat een maand geleden, dat we een rustdag hebben genomen, dus binnenkort gaan we een dag pauzeren, wellicht overmorgen. Groeten aan allen en een BON CAMINO

Puente la Reina 17/1797

Ik ben een gelukkig iemand, dat ik samen met mijn vrouw in goede gezondheid en met een toenemende conditie 65 jaar mag worden in een plaats met een zo mooie naam: Puente la Reina (de brug van de koningin). In de Middeleeuwen liet een koningin uit Navarra (de streek waar wij nu doorheen trekken) speciaal een boogbrug bouwen om pelgrims naar Santiago over de rivier te helpen. Kun je een mooiere plaats bedenken om 65 te worden?

Vandaag een makkie: 17 km maar en nog voor we in de plaats aankwamen vonden we al een prachtig onderkomen met een terras en de kans (die wij niet onbenut lieten) om de wijnen van de Navarra te testen. Prachtig weer vandaag en alleen maar dalen. St Jacob helpt ons echt om zonder al te veel moeite Santiago te bereiken. Onderweg nog een mooie kluizenaarskapel bezocht (zie de 7 toegevoegde foto s) Zoals je op de foto s kunt zien heb ik van Nelly voor mijn verjaardag een zilveren St jacobsschelp als hanger gekregen aan een zilveren ketting (gekocht in Rocamadour). Vanavond tracteer ik op een buffet in ons hotel, annex gite.

Wij gaan als een trein en zitten perfect op schema; zo kunnen we d.v. Santiago halen en Roel s bruiloftsfeest. Wij genieten echt van jullie reacties op deze site en op email en willen jullie daarvoor danken. Ook voor de vele felicitaties dmv sms en email dank ik ten zeerste. Door jullie reacties voelen wij ons toch ook weer een beetje thuis.

Groeten uit Puente la Reina van Nelly en Frans

Tiebas 37/1780

Vanmorgen met prachtig weer vanuit ons hooggelegen BBadres vertrokken. Eerst weer 1,5 km dalen naar de oorspronkelijke route in gezelschap van de hond van de eigenaar van het BBadres. Toen flink doorstappen (weg was dalend) naar een onbekende bestemming, want alle informatie wees op het totaal ontbreken van een overnachtingsadres. Bleek maar al te zeer te kloppen; meer dan 35 km zonder ook maar een huis langs de weg, zonder een cafe, zonder een mogeljkheid om te slapen. Pas na 37,5 km in Tiebas was er een albergue (pelgrimsverblijf) waar wij een kamer delen met een Japanse Santiagopelgrim, die overigens de route niet afmaakt, maar overmorgen weer naar Tokyo vertrekt. Prachtig weer vandaag met wat wind, zodat het lekker lopen was. Wij groeten iedereen op de dag, dat ik nog net 64 jaar ben. Bon Camino

Ardaitz 25/1743

Vamorgen met mist vertrokken; zittten op n hoogte van ca 1000 meter. Om 8 uur waren de tientallen pelgrims al op weg. Hoofdzakelijk lopen we omlaag; slechts een klim vandaag. De hoofdroute loopt over Pamplona, maar omdat daar nu stierrennen is, is daar niet doorheen te komen. Daarom kozen wij na Erro voor een zuidoostelijke variant: het dal van de Erro. Alleen is daar maar 1 locatie om te slapen. Toen wij vanmorgen in een willekeurige cafe naar die locatie vroegen bleek de eigenaar ervan juist daar aawezig. Prijs afgesproken. Toen we vamiddag van de hoofdweg afsloegen naar die locatie bleek die na een venijnige klim va 1,5 km te liggen. Maar we zitten nu wel erg mooi in een heel oude gebouw op de top v d berg. Weer is prima en oze conditie ook.