Najera 32/1901
Logrono 0/1869
Logrono 29/1869
Los Arcos 20/1840
Vandaag erg heet. Lopen daarom maar 20 km. Vanmorgen iets bijzonders meegemaakt. Ongeveer 3 km na ons vertrek bij een kluizenaarskerk lag een bodega (wijncooperatie) die de pelgrims naast vers water ook gratis via een tapkraan WIJN aanbood. We hebben hem ter plekke maar niet opgedronken anders waren we nooit aangekomen. Wel hebben we wat in een bidon gedaan en bij aankomst opgedronken. Zie ook foto s. In Los Arcos prima albergue gevonden met 2 persoonskamer en eigen terras
. Mijn oudere wijze broer Jene feliciteer ik met zijn 75 e verjaardag.
Allemaal de groeten
BON CAMINO
Estella 23/1820
Puente la Reina 17/1797
Ik ben een gelukkig iemand, dat ik samen met mijn vrouw in goede gezondheid en met een toenemende conditie 65 jaar mag worden in een plaats met een zo mooie naam: Puente la Reina (de brug van de koningin). In de Middeleeuwen liet een koningin uit Navarra (de streek waar wij nu doorheen trekken) speciaal een boogbrug bouwen om pelgrims naar Santiago over de rivier te helpen. Kun je een mooiere plaats bedenken om 65 te worden?
Vandaag een makkie: 17 km maar en nog voor we in de plaats aankwamen vonden we al een prachtig onderkomen met een terras en de kans (die wij niet onbenut lieten) om de wijnen van de Navarra te testen. Prachtig weer vandaag en alleen maar dalen. St Jacob helpt ons echt om zonder al te veel moeite Santiago te bereiken. Onderweg nog een mooie kluizenaarskapel bezocht (zie de 7 toegevoegde foto s) Zoals je op de foto s kunt zien heb ik van Nelly voor mijn verjaardag een zilveren St jacobsschelp als hanger gekregen aan een zilveren ketting (gekocht in Rocamadour). Vanavond tracteer ik op een buffet in ons hotel, annex gite.
Wij gaan als een trein en zitten perfect op schema; zo kunnen we d.v. Santiago halen en Roel s bruiloftsfeest. Wij genieten echt van jullie reacties op deze site en op email en willen jullie daarvoor danken. Ook voor de vele felicitaties dmv sms en email dank ik ten zeerste. Door jullie reacties voelen wij ons toch ook weer een beetje thuis.
Groeten uit Puente la Reina van Nelly en Frans
Tiebas 37/1780
Vanmorgen met prachtig weer vanuit ons hooggelegen BBadres vertrokken. Eerst weer 1,5 km dalen naar de oorspronkelijke route in gezelschap van de hond van de eigenaar van het BBadres. Toen flink doorstappen (weg was dalend) naar een onbekende bestemming, want alle informatie wees op het totaal ontbreken van een overnachtingsadres. Bleek maar al te zeer te kloppen; meer dan 35 km zonder ook maar een huis langs de weg, zonder een cafe, zonder een mogeljkheid om te slapen. Pas na 37,5 km in Tiebas was er een albergue (pelgrimsverblijf) waar wij een kamer delen met een Japanse Santiagopelgrim, die overigens de route niet afmaakt, maar overmorgen weer naar Tokyo vertrekt. Prachtig weer vandaag met wat wind, zodat het lekker lopen was. Wij groeten iedereen op de dag, dat ik nog net 64 jaar ben. Bon Camino
Ardaitz 25/1743
Vamorgen met mist vertrokken; zittten op n hoogte van ca 1000 meter. Om 8 uur waren de tientallen pelgrims al op weg. Hoofdzakelijk lopen we omlaag; slechts een klim vandaag. De hoofdroute loopt over Pamplona, maar omdat daar nu stierrennen is, is daar niet doorheen te komen. Daarom kozen wij na Erro voor een zuidoostelijke variant: het dal van de Erro. Alleen is daar maar 1 locatie om te slapen. Toen wij vanmorgen in een willekeurige cafe naar die locatie vroegen bleek de eigenaar ervan juist daar aawezig. Prijs afgesproken. Toen we vamiddag van de hoofdweg afsloegen naar die locatie bleek die na een venijnige klim va 1,5 km te liggen. Maar we zitten nu wel erg mooi in een heel oude gebouw op de top v d berg. Weer is prima en oze conditie ook.