NaarSantiago.reismee.nl

Castrojeriz 28/2065

Gisteren fijn verblijf op overnachtingsboerderij met voor ons veel luxe oa eigen biertap! Vandaag weer door de eindeloze vlakten gelopen. Bijzonder was de ruine van San Anton (zie foto s). In Castrojeriz slapen wij weer in een van de drie alberques (pelgrimsslaapplaats). Boven het dorp ligt de ruine van een tempeliersburcht. (Speciaal voor Yvonne: Hier schilder je niet; je loopt voortdurend door een schilderij! Eindeloze vlakten met ontelbare kleurvlakken, afgewisseld met sluimerende dorpjes met schitterende Romaanse kerkjes). Alles gaat goed met ons; wij blijven in prima conditie en hebben er elke dag weer zin in. Groeten Nelly en Feans

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Ik lees dat jullie door een eindeloze streek trekken die vroeger veel last heeft gehad van wolven en struikrovers. Dat klopt, wat die wolven betreft, tegenwoordig niet meer, maar in de streek zijn er wel nog veel struikrovers. Jullie hebben er nog geen gezien? Maak je over hen ook maar geen zorgen, want wat doet een struikrover eigenlijk? Precies, zijn naam zegt het al: hij rooft struiken en omdat er daar genoeg van zijn, zou ik me daar dus maar niet druk over maken. Nee, maak je eerder druk over Donna Margarita di Burgos i Leon. Hebben jullie nog geen last van haar gehad? Nee, gelukkig maar, want een ontmoeting met haar loopt niet altijd goed af. Zij zal altijd proberen te verhinderen dat je Santiago de Compostella bereikt, want met die stad heeft ze nog altijd een appeltje te schillen! Jullie kennen die geschiedenis niet? Dan wordt het hoog tijd dat ik je ervan op de hoogte breng, want jullie trekken nu door de Meseta, de streek waar zij haar kwalijke praktijken nog altijd uitoefent! Overigens valt zij normale mensen nooit lastig, maar pelgrims naar Santiago, pelgrims die daar het graf van Jacobus willen bezoeken, die rekent zij niet tot de normale mensen en op die heeft ze haar zinnen gezet!
Donna Margarita di Burgos i Leon is een afstammelinge van een heel oud Moors geslacht. Ze woonde op een groot kasteel in de buurt van Santiago. Heel haar leven heeft ze geijverd voor de aansluiting van Spanje en speciaal van Galicië bij het emiraat van Marokka. Ze was zeer strijdbaar en schroomde niet eenieder die haar in haar streven probeerde tegen te werken, een kopje kleiner te maken. Duizenden hebben dit lot moeten ondergaan. Het was Karel V die haar te pakken heeft gekregen in 1549. Diens zoon Philips II heeft haar ter dood laten veroordelen en die heeft ook haar mooie kasteel bij Santiago tot een ruïne gemaakt nadat hij in een nacht een verschijning kreeg van de heilige Jacobus van Santiago. Volgens Philips gaf Jacobus in een visioen hem de opdracht deze Donna Margarita uit te schakelen en voor Philips II betekende uitschakelen altijd onthoofden ( zie Egmont en Hoorne in de zuidelijke Nederlanden, die hetzelfde lot ondergingen!).
Donna Margarita is indertijd dan wel onthoofd, maar ze spookt nog altijd, al eeuwen lang, rond in de Meseta en ze heeft er haar hoofd op gezet de pelgrims daar de stuipen op het lijf te jagen, zodat die niet meer verder durven trekken en precies daar gaat het de koploze edelvrouwe om; sommige pelgrims zijn zelfs zo hevig geschrokken dat ze de plotselinge verschijning van deze dame niet overleefd hebben! En dan bereikt ze wat ze op het oog heeft! Op deze wijze wil ze namelijk wraak nemen op St. Jacobus, want volgens haar is hij de aanstichter geweest van haar gevangenneming en als gevolg daarvan van haar onthoofding. Of Jacobus enige schuld treft is niet aan te nemen, want Philips II had vrijwel elke dag een visioen; niet voor niets wordt gezegd dat de vorst leed aan waanzin, ook gezien zijn latere bijnaam in de Nederlanden: gekke Flipje! Andere bronnen sluiten de betrokkenheid van Jacobus toch niet helemaal uit, gezien zijn verleden met de Moren! En Donna Margarita had nu eenmaal Moors bloed! Maar we zullen nooit te weten komen wat waar is en wat verzinsel! Wat in ieder geval waar is, is dat de onthoofde edelvrouwe als wraak nu zonder hoofd haar best doet te verhinderen dat pelgrims de stad van St. Jacob bereiken! En daarom moeten jullie er goed op letten of niet achter een of andere boom of ergens tussen de struiken de koploze Donna sin cabeza (zonder kop) zich verbergt. Op het moment dat jullie haar voorbijgaan zal ze stilletjes achter jullie aansluipen en je zozeer de schrik op het lijf jagen en ongegeneerd lastig vallen, dat ze hoopt dat jullie daardoor de tocht niet meer voortzetten! Dat zou zonde zijn, zeker nu jullie Leon binnenkort bereiken.
Nelly en Frans, kijk dus geregeld om om te zien of zij ook naar jullie toe haar snode plan wil uitvoeren. Wees alert! Verder dan Leon gaan haar bemoeienissen overigens niet. Als je die stad hebt bereikt, zul je geen last meer van haar hebben en je hoeft dan ook niet meer op elke boom of struik te letten. Haar zul je daarachter niet meer aantreffen, hoogstens een paar struikrovers, maar je weet inmiddels dat hun rooftochten – wat maakt een struikje meer of minder nu uit!- relatief ongevaarlijk zijn!
Loop waakzaam richting Leon, kijk geregeld om je heen en houd je hoofd erbij! Jullie kunnen dat tenminste nog!
Groetjes en bon camino,
Thuur