NaarSantiago.reismee.nl

Burgos 0/2012

Wat een luxe. Een extra vrije dag en nog wel in Burgos; een stad die echt heel mooi is met een enorm aantal kunstwerken en terrasjes! Vandaag ook nog zonnig weer. Ik heb wel anderhalf uur lang de kathedraal bekeken, die ik tot een van de mooistevan Europa reken. Een 11tal foto s, vooral van die kathedraal zijn vandaag toegevoegd. Wij hebben een rondwandeling gemaakten en het Jacobspad door de stad gevolgd. Lekker uitgerust gaan we er morgen weer tegen aan; wij hebben er zin in! Groeten aan iedereen en dank voor de gewaardeerde reacties. BON CAMINO

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Vanmorgen hing Molan al vroeg aan de lijn. Dat verwonderde mij en tegelijk maakte het mij bezorgd. Als je namelijk niks van hem hoort zijn er geen problemen te verwachten, maar omdat hij zich - na lange tijd - zo vroeg al meldde, was ik erg benieuwd wat hij te vertellen had. Hij liet me weten dat de beurskoersen voor wierook sterk onder druk stonden en dat te verwachten viel dat die helemaal onderuit zouden gaan! Nou heb ik geen aandelen in wierook, maar jullie wellicht wel! Daar komt nog bij dat er signalen zijn dat de hele wierookoogst van dit jaar dreigt te mislukken; op vrijwel alle bomen is de wierookkever aangetroffen en je weet wat dat tot gevolgen kan hebben! En dat was niet het enige wat hem ongerust maakte; er was een grote partij synthetische wierook onderschept en er zou wellicht al een nog grotere partij op de markt zijn gebracht, die in droge toestand amper van echte wierook te onderscheiden viel, maar die, als je hem aanstak, geen aangename geur verspreidde, maar een doordringend surrogaatreukje, waar je behoorlijk misselijk van kunt worden! Die zending zou met name bestemd zijn voor diverse pelgrimsoorden, waaronder Santiago de Compostella. Bovendien is in verschillende plaatsen, ook in Spanje, echte onversneden wierook door onbekenden vermengd met een goedje dat bewerkstelligt dat uit de aromatische korrels, als je ze aansteekt, een kleine steekvlam omhoog schiet en dat de wierook daarna heel snel opbrandt en een penetrante reuk achterlaat! Troep dus!
Gelukkig hebben jullie er niet mee te maken gehad en hopelijk blijft dat zo, want als jullie wierook willen opsnuiven, moet dat echte onversneden spul zijn, een genot voor de neus!
Frans:”We hebben er tot nu toe hier niets van gemerkt en ik hoop maar dat dat zo blijft, want in Santiago hopen we te zijner tijd alleen maar de echte wierookgeur op te snuiven uit het grote wierookvat als dat in het dwarsschip van de kathedraal heen en weer zwaait. Het enige waar wij hier in Burgos vanmorgen wel even van opkeken was dat ons een ‘cartero’, een postbode, een kaartje uit Nederland bracht. Ik vind het maar een vreemde boodschap die erop staat; ze luidt als volgt:

‘Domme rikken,
Ik zentdt julie dit berigt, om dat ik hum julie stuur. Ga trug naar Neederlandt. Steek geen wierrok meer aan anders zorrig ik ervoor dat julie Santiaagoo niet zulle berijke! Of je moetd wierrook uit Sjienaa van het merk G-stuf pakke; die is goet. Dan moge julie verders. En anders wort ik kwaat!! En als ik kwaat ben, ben ik egt giftig! Ik zegget maar Ă©Ă©n keer; nu zeggik het dus niet meer!!’

Dit zal wel een kaart van een of andere grapjas zijn!”
Een kaart, Frans en Nelly, met deze inhoud en in deze vorm uit Nederland kan maar van Ă©Ă©n persoon zijn, dat is mij duidelijk; die is van dat vervelend wezen uit de Krang! De Groel! Hij heeft blijkbaar zijn eigen wierook, G(roel)-stuf, op de markt gebracht en via handlangers, Chinezen in Europa, heeft hij die rommel blijkbaar al her en der - ook in Spanje - verspreid! Nu hij momenteel niet zelf kan voorkomen dat jullie je doel bereiken, omdat hij nog altijd zit bij te komen van de gevolgen van zijn Chinees avontuur, probeert hij het op deze wijze!! Ik zal het er binnenkort wel eens met Molan over hebben! Of misschien kan ik beter Eimert en Lammert eens vragen bij de Groel langs te gaan en er poolshoogte te nemen.
Eimert en Lammert treffen in de Krang de Groel aan. Hij viert een feestje met een groot aantal Chinese handlangers. In zijn onderkomen liggen grote balen waarop G-stuf staat. Er hangt een penetrante geur! De Chinezen gaan er direct vandoor wanneer ze de twee reuzen zien, maar de Groel wil dapper zijn en valt de sterke kerels aan. Dom, dom, dom van hem, maar ja, zo is hij nu eenmaal! Al zag hij er nog gehavend uit van zijn avontuur in China, na deze nieuwe hardhandige ontmoeting met Lammert en Eimert ziet hij er nog veel beroerder uit. Hij leert het ook nooit!!
Nelly en Frans, jullie zullen weer een heel poos geen last van hem hebben; daar hebben Lammert en Eimert wel voor gezorgd; nu hoop ik maar dat het handeltje dat hij samen met zijn oosterse vrienden heeft opgezet, geen invloed op jullie tocht heeft. Jullie zullen extra moeten opletten! Molan zei dat hij ook een oogje in het zeil houdt; dan moet het toch goed komen!!
Loop morgen heerlijk geurend weer verder,
Groetjes en bon camino,
Thuur

jéne van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Dank zij het bijgevoegde kaartje zien wij hoe jullie van dag tot dag jullie einddoel naderen. Natuurlijk gaan al die pelgrims met verschillende motieven naar Santiago de Compostella. Maar wie niet gelovig is moet toch onder de indruk komen van de beweging die de Man van Nazareth twee millenia in beweging heeft gezet. Niemand beter dan jullie weten wat de afstand is tussen Herkenbos en Spanje (en Frans nog eens tussen Herkenbos en Rome) en overal zijn sporen van die christelijke traditie. Overal kerken, overal kloosters. En overal dat evangelie met figuren als Jacobus. Jacobus de zoon van Zebedeus en Maria (niet de Maria van Jezus) .
(Vroeger kenden wij het flauwe grapje van: wie is de vader van de zonen van Zebedeus?)
Jacobus nam met zijn broer Johannes en Petrus in de bijbel een bijzondere plaats in. Zij met hun drieën waren als enige apostelen aanwezig bij de gedaanteverandering van Jezus op een hoge berg. Zij alleen mochten binnen in het huis waar Jezus het dochtertje van Jaïrus uit de dood opwekte en alleen zij drieën werden door Jezus uitgenodigd om met Hem mee te gaan in de hof van Getsemani (waar ze in slaap vielen.)
Straks in Sant Iago de Compostella zijn jullie dus in goed gezelschap!
Waarschijnlijk weten jullie ook de verklaring van Compostella. Ik dacht eerst dat het iets met “mest”te maken had, maar gelukkig nee! Het woord is samengesteld uit “campus”en “stella”. Campus = veld (met een umlaut kom je bij het Nederlandse Kempen) en “stella” = ster. Het wijst op het sterrenschijnsel dat in de achtste eeuw werd waargenomen als verwijzing naar het graf van Jacobus dat eeuwen lang in de vergetelheid was geraakt.
Zo, nu heb ik lang genoeg de leraar gespeeld. En waarschijnlijk weten jullie die wetenswaardigheden van mij al.
Geniet ondertussen maar van de zon daar want hier is het weer pedt met dt. Maanden watertekort, nu wateroverlast. Maar laat ik nu ook maar niet gaan “knoteren”.
Met hartellijke groet,
JĂšne
(Zie ook “gewone e-mail)

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Als het op jullie tocht nodig zou zijn om het chauvinisme van Spanjaarden te kietelen, kun je je voordeel doen met een onderzoek van de Universiteit van ZĂŒrich. Dat onderzoek laat zien wie het mooist schildert: Picasso of Monet. Dat is dus Picasso, zoals je verderop kunt lezen.

Maar eerst de vraag hoe je dat nou kan vaststellen. Want, zou je denken, het is toch allemaal een kwestie van smaak, en daar valt veel over te twisten.
We stappen even over van schilders naar componisten: wie heeft de mooiste muziek geschreven? Natuurlijk kun je dat aan Jan en alleman vragen en hun voorkeuren turven. Als je goed geturfd hebt en Jan en alleman waren voldoende representatief, dan kom je misschien te weten welke muziek mensen het mooiste vĂŹnden of zeggen te vinden. Maar ĂŹs dat dan ook de mooiste muziek? Want mensen zijn toch het product van hun cultuur en opvoeding. Misschien zijn we wel zo gehersenspoeld dat we dĂšnken dat we Mozart mooi vinden. Of misschien denken we dat niet eens, maar zeggen we dat alleen maar omdat (we denken dat) dat nu eenmaal het politiek-cultureel correcte antwoord is.

Uiteraard kun je Mozart vervangen door Michael Jackson of Elvis Presley of Tom Jones. Hoewel Tom Jones? Dat valt nog te bezien. Tenslotte weten we uit de film Mars Attack! dat als hij Indian Love Call zingt, de marsmannetjes (die al een eind op weg zijn de aarde te vernietigen) spontaan tot groene smurry ontploffen. Omdat die marsmannetjes niet cultureel geĂŻndoctrineerd zijn, mogen we aannemen dat ze de muziek van Tom Jones echt niet om aan te horen vinden. Dan maar liever de lucht in, moeten ze hebben gedacht. En dat bleek de redding van onze aarde te zijn. Is Tom Jones toch nog ergens goed voor.

Maar we hebben in het algemeen geen marsmannetjes bij de hand om twisten over smaak te beslechten. Gelukkig blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat we die ook niet per se nodig hebben. Met baby’s gaat het ook. En, als het om muziek gaat, ook met vissen, varkens of koeien.

Om met die koeien, varkens en vissen te beginnen, zie bijvoorbeeld het bericht “Mozart voor koeien” uit het Cultureel Supplement van de NRC van vrijdag 5 mei 2007:

“Op de Chirigota boerderij, net buiten Madrid in Spanje, leven zevenhonderd koeien. Die koeien hebben een luxe leven, want de eigenaar vindt dat als je goed bent voor je koeien, zij meer en betere melk geven. Als het tijd is om te melken, krijgen de koeien eerst een lekkere douche. Dan zet de veehouder het Concert voor fluit en harp van Wolfang Amadeus Mozart op en kan het melken beginnen. Dat concert ontspant ze het meest, zegt de boer. Het is belangrijk dat ze relaxt zijn, maar ze mogen ook weer niet in slaap vallen. De koeien produceren volgens hem wel vijf liter melk meer dan koeien die niet naar Mozart luisteren. Aan het eind van de dag liggen er waterbedden met kussentjes klaar, waarop de koeien nog even kunnen chillen.”

Dat Mozart favoriet is bij koeien, blijkt ook uit veel meer berichten. Zo beveelt ABC (American Broadcasting Company) aan: “Want Milk? Play Your Cows Mozart”. Of dat per se het concert voor fluit en harp (K 299) zou moeten zijn, is niet duidelijk.

En ook klassieke muziek van andere componisten schijnt koeien aan te spreken. In een onderzoek uit 2003 van de Universiteit van Leicester kreeg een kudde van ca. 1.000 zwartbonte koeien 9 weken lang van 5 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags aan verschillende soorten muziek te horen. De Pastorale van Beethoven (6e symfonie) gaf een meeropbrengst van gemiddeld 3% melk (0,73 liter per koe per dag). Verrassend genoeg gold dat ook voor “Bridge over Troubled Water” van Simon & Garfunkel.

Het radioprogramma “Vroege Vogels” meldde in 2006 dat muziek van Mozart ook goed is voor vissen. Wetenschappers van de universiteit van Athene hebben dat vastgesteld.
Ik citeer: ‘De onderzoekers onder leiding van prof. Sofronis Papoutsoglou lieten muziek van Mozart klinken bij diverse soorten vissen. ,,De vissen lieten door hun bewegingen duidelijk zien dat zij minder stress hadden. Zij hadden bovendien een goede eetlust en voortplantingsdrift'', zei Papoutsoglou dinsdag op de Griekse tv-zender NET. Ook kregen de vissen volgens hem een veel helderder kleur.’

En wat te denken van dit bericht (zie http://frontpage.fok.nl/nieuws/205617/1/1/50/vietnamese-varkens-houden-van-mozart.html): “De Vietnamese boer Nguyen Chi Cong heeft dikkere varkens dan zijn collega's. De dieren eten meer en bouwen meer spek op omdat zij meerdere uren per dag naar klassieke muziek luisteren, zegt Cong. Beethoven, Mozart en Schubert schijnen favoriet te zijn bij de varkens. Wetenschappelijk bewijs is er niet, maar het werkt wel, aldus Cong die 22 jaar ervaring heeft in de varkensfokkerij. Al zes jaar lang luisteren zijn dieren van 7 tot 11 en van 14 tot 16 uur naar de grote componisten van de 18e en 19e eeuw. En het resultaat is zodanig dat andere boeren van heinde en verre naar de boerderij van Cong komen, vlak bij Ho Chi Minh-stad, om het wonder met eigen ogen te aanschouwen.. “.

Om nog even bij muziek (en Mozart) te blijven, onderzoekers van het Tel Aviv Sourasky Medical Center, hebben vastgesteld dat muziek van Mozart goed is voor de groei van ongeboren baby’s. Zie hun artikel in Pediatrics, Official Journal of the American Academy of Pediatrics (http://pediatrics.aappublications.org/content/125/1/e24.full.pdf+html).

Het is wel duidelijk: als het om mooie muziek gaat, scoort Mozart heel hoog. Niet omdat we Mozart mooi moeten vinden, maar omdat Mozart kennelijk gewoon mooi ìs. Want dat vinden onbevooroordeelde, (nog) niet geïndoctrineerde wezens als ongeboren baby’s, vissen, varkens en koeien.

En nu de schilders. Daarover schreef de NRC in de wetenschapsbijlage van 11 juni van dit jaar. Onder de kop "Baby's houden meer van Picasso dan van Monet, ook in zwart-wit" schreef Ellen de Bruin:

“Baby's van negen tot elf maanden blijven langer kijken naar schilderijen van Picasso dan naar schilderijen van Monet (Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 30 mei online). Ze kunnen verschillende schilderijen van de schilders ook van elkaar onderscheiden: als ze weer een nieuwe te zien krijgen, kijken ze daar weer langer naar dan naar Ă©Ă©n die ze al kennen. Dat doen ze ook bij schilderijen van Monet, maar ze hadden duidelijk een voorkeur voor Picasso. Althans, daar keken ze langer naar. En als ze gewend zijn aan werk van Monet kijken ze daarna extra lang naar Picasso, maar als ze gewend zijn aan Picasso, kijken ze daarna niet extra lang naar Monet.

Psychologen van de universiteit van ZĂŒrich begonnen aan dit bizarre onderzoek omdat ze graag wilden weten hoe kinderen reageren op schilderijen voordat ze ook maar enig besef hebben van kunst en cultuur. Zulk onderzoek was eerder bij duiven gedaan: een onderzoeksgroep in Tokio heeft zestien jaar geleden al eens aangetoond dat duiven kunnen leren een Picasso van een Monet te onderscheiden. En hun schilderstijlen: als een duif eenmaal weet dat hij bij Monet eten krijgt en bij Picasso niet, verwacht hij ook voer bij CĂ©zanne en Renoir, maar niet bij Braque en Matisse.

De baby's konden de schilders niet alleen onderscheiden, maar hadden dus ook al hun voorkeur, namelijk Picasso. Waar hem dat precies in zat, daar kwamen de onderzoekers niet achter. De voorkeur bleef bestaan als de schilderijen zwart-wit werden getoond, of een beetje vervaagd, of in kleine blokjes verdeeld met het mozaïekfilter van Photoshop. Op de getoonde schilderijen stonden geen mensen of dieren. Meer onderzoek, kortom, is nodig.”

Meer details over het onderzoek is te vinden op: http://bodyodd.msnbc.msn.com/_news/2011/06/22/6912018-tiny-art-critics-babies-pick-picasso-study-finds?chromedomain=moms, http://www.researchdesignconnections.com/content/children-and-art-preferences-06-23-11 en http://www.miller-mccune.com/culture/everyones-a-critic-babies-prefer-picasso-32221/

Al is er volgens de NRC meer onderzoek nodig waarom de baby’s precies de voorkeur geven aan Picasso, de conclusie is niet voor tweeĂ«rlei uitleg vatbaar. En daar kunnen jullie als het zo uitkomt je voordeel mee doen. Wijs dan ook op Spaanse websites die melding maken van het onderzoek, zoals http://www.bebesymas.com/desarrollo/las-preferencias-artisticas-de-los-bebes, http://prodavinci.com/2011/06/18/artes/los-bebes-prefieren-a-picasso/ en http://www.elmundo.es/elmundo/2011/06/17/cultura/1308300977.html.

Veel wandelplezier,

Dan

jeanne en twan

Even een berichtje vanuit Phorzheim.Hier zijn we vastgelopen,omdat de rem van Twan vastzat door de modder van de laatste dagen.Jammer het is vandaag mooi weer.Gisteren hebben we de hele dag regen gehad.We hebben 3 keer gekampeerd en de rest in hotels of wat daar op leek.
Morgen is de fiets klaar en kunnen we hopenlijk weer verder.
Jammer dat de weersvoorspellingen voorlopig niet goed zijn.
Voor jullie vordert het al.Fijn dat alles goed gaat,want nu komt de finish toch stukje bij stukje in zicht.
Wandel ze en wie weet komen we nog eens in de buurt van een internet cafe.
Tot ziens en goeie reis.
Groetjes,
Twan,Jeanne