NaarSantiago.reismee.nl

Estepar 25/2037

Lopen door gebied dat de Meseta heet; droog, uitgestrekt, eenzaam en vroeger met struikrovers en wolven. Bij aankomst beide hotels bezet. Man hielp ons aan een oude watermolen, waar we nu schitterend zitten met alles erop en er aan. Zelfs een eigen biertap. Wij koken vanavond zelf. Gr F+N

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Zoals iedere morgen moest ik ook vanmorgen weer even naar mijn leesbril zoeken. Ik vond hem deze keer niet zo gauw en daarom startte ik de computer maar zonder bril op. Dat lukte prima want daarvoor heb ik die leesbril niet nodig, maar wel om de laatste berichten van jullie uit Spanje te kunnen lezen. Ik ben daarom maar direct naar de nieuwe foto’s gegaan; dat lukt nog vrij redelijk zonder leesbril! Weer interessante foto’s! Mij vielen naast de mooie bouwwerken, zoals de kathedraal van Burgos, toch vooral de afbeeldingen van de ‘heldendaden’ van de heilige Jacob op. Ik heb altijd gedacht dat hij een lieve apostel was geweest, dat hij zich steeds bekommerd had om het zielenheil van zijn naasten, maar zie steeds vaker dat hij heel wat andersdenkenden en met name de nodige Moren, over de kling heeft gejaagd! Enfin, iedere tijd heeft zo zijn eigen oplossingen voor de problemen die zich voordoen! Ik ga door met foto’s bekijken en mijn niet gebrild oog wordt getroffen door een foto waarop jullie in Burgos samen op een bankje zitten. Nelly herken ik zonder bril onmiddellijk; ze ziet er na alle toch vermoeiende wandeldagen nog zo fris uit als een jong hoentje; met Frans heb ik wat meer moeite. Volgens mij heb je het wel warm daar naast Nelly, of zie ik het niet goed!? Trouwens, ben je niet een stuk afgevallen? Wel lekker gebruind, bijna zwart zelfs, je begint op een donker gebruinde Zuid-Europeaan te lijken; je doet zelfs ‘moors’ aan! Maar goed dat Sint Jacob je niet meer in levenden lijve kan treffen!
Bij nader inzien vraag ik me wel af hoe je aan die kleur bent gekomen. Zo warm is het toch niet geweest. Ik heb namelijk voortdurend het weer in Noord-Spanje gevolgd en het lijkt wel heel sterk op het weer in Nederland. Kort samengevat kun je dat bestempelen als koel en wisselvallig. Het kan nog korter: knudde! Helemaal geen zomerweer, maar ik begrijp dat het voor wandelaars eigenlijk wel een ideaal weertype is, zolang het maar droog blijft. Niet alleen voor jullie overigens, want hier is ook dit jaar de 4-daagse van Nijmegen weer van start gegaan en de deelnemers zijn tot nu toe zeer tevreden over het weer. Daarom zullen we het er maar niet meer over hebben, hoewel ik me het recht voorbehoudt om te klagen: ik ben nu eenmaal geen wandelaar!
Overigens zijn er bij die 4-daagse deelnemers die jullie moeten kennen. Op de tv zag ik ineens een paar mensen die, toen ze merkten dat de camera op hen gericht was, een doek omhoog staken met de tekst: ‘Zet hem op, Nelly en Frans’. Dat moet uiteraard voor jullie zijn bedoeld. Kort daarop zag ik ook de tekst: ‘Bak het niet te bruin’, en dat moet natuurlijk voor jou, Frans, bedoeld zijn! Toch aardig om zo vanuit het verre Nijmegen aangemoedigd te worden!
Nu komt Anjes aan en wat heeft ze in haar hand: mijn leesbril! Ik lees nu de tekst en kijk nog eens goed naar de foto’s. Wie is die vreemde, frivole vent die daar op dat bankje in Burgos naast je zit, Nelly? Een pelgrim? Lopen die daar zo rond? Dan zie ik toch liever die andere pelgrim, die ik zonder bril heb gezien!!
Wat ziet de wereld er toch anders uit als je hem door een paar glazen bekijkt!
Groetjes en kijk goed uit je ogen!
Bon camino,
Thuur

Jeanette Paulis

Hoi Frans en Nelly,
Mooie foto's, vooral die waar Nelly naast een camino ganger zit die al heel erg lang onderweg is !
Stoppen jullie wel tijdig, anders ga je er ook zo uitzien.
Gaan jullie nog verder naar Finisterre, of is Santiago al ver en heilig genoeg ?
Het gaat nu toch wel opschieten.
Bon camino !!