Santiago de Compostella
Vandaag weer schitterend weer. Ook vandaag stromen de pelgrims weer binnen. Wij schatten, dat 80 procent daarvan de laatste 100 kilometers loopt (vaak zonder bepakking; stukken overslaan enz) En van de overige 20 procent, daarvan zal meer dan 80 procent beginnen in Saint Jean Pied de Port (Frans-Spaanse grens) met vaak hele stukken die ze per bus doen. Enkele procenten lopen de Camino helemaal vanaf hun huisadres.
Vanmorgen naar de pelgrimsmis geweest. Anderhalf uur voor het begin was er al geen zitplaats meer te krijgen. We hadden een staanplaats. Aan het begin van de mis had je het grote spektakel van het wierookvat, dat door de ruimte van de kathedraal wordt geslingerd. (Zie matig gelukte foto). Daarna was ik even in de hemel (zie ook foto). De rest van de dag hebben we vooral gebruikt om de terugreis voor te bereiden, o.a. de demontage en het inpakken van het karretje.
Allemaal de groeten en tot Donderdag; dan schrijf ik mijn laatste reisbericht uit Melick (hopelijk).
Santiago de Compostella
Even wennen vandaag. Uitslapen en geen wandelschoenen aan. Rustig ontbijten. Daarna naar het Bureau voor de pelgrims in de hoop, dat om 9 uur s morgens wij de eersten zouden zijn. Fout dus: er stonden zeker al 50 man (zie foto). Toch hadden we na en dik half uur onze ¨Compostella¨ (zie foto). Daarna naar de kerk om aan te sluiten bij de lange rij voor het graf van de H Jacobus. (zie foto) Afgezien van het vreemde verhaal hoe zijn lichaam daar gekomen zou zijn (na 800 jaar wees een ster de plaats aan waar hij begraven zou zijn) kan het stoffelijk overschot niet compleet zijn.In de kathedraal in Roermond vind je namelijk een groot deel van zijn (rechter?)arm. Hoe dan ook; de kathedraal is erg mooi en continue komen er (groepen) pelgrims aan, vaak dansend en zingend. Vooral jeugd is prominent aanwezig!
Het weer is plotseling veranderd: regen! Wij realiseren ons, dat we erg veel geluk gehad hebben tijdens de reis: steeds goed weer, geen ongelukken, geen blessures, steeds toch weer een slaapplaats en volgens schema aankomen.
We hebben in totaal 106 dagen gelopen (dus zonder de rustagen) en in totaal 2565 kilometer gelopen.
Wij danken jullie voor vele reacties op het volbrengen van deze tocht.
Morgen weer een bericht. Zie ook foto s.
Groeten: Frans een Nelly
Santiago de Compostela 20/2565
YES WE DID IT !!!!! Wij zijn er. Om twaalf uur liepen we Santiago binnen, samen met een stoet pelgrims. Om 11 uur stonden we op de Berg v.d. Vreugde, zo genoemd omdat vroeger pelgrims daar voor het eerst Santiago in het dal zagen liggen.
In Santiago was het even zoeken naar een hotelletje, maar dat hebben we nu gevonden. Zondag en Maandag blijven wij in Santiago. Morgen naar de pelgrimsmis, waar de show met het rondzwaaiend wierookvat wordt opgevoerd en om 9 uur onze Compostellla halen; het officiele bewijs, dat wij de tocht gelopen hebben.
Hoe dan ook: wij zijn dankbaar, dat alles zo goed verlopen is en willen jullie nogmaals bedanken voor de ondersteuning in de vorm van sms'en, mailsen reacties op de weblog.
Morgen berichten we nog over onze eerste volle dag in Santiago op de weblog. Dus tot morgen.
Groeten aan allen uit Santiago de Compostella.
PS Zie ook de foto s.
Pedrouzo 20/2545
Vandaag op de echte Camino gelopen. Soms is het er even druk als in de Langstraat op een zaterdagmiddag. We liepen maar 20 km en konden eigenlijk gemakkelijk vandaag ook nog de resterende 20 km naar Santiago lopen, maar dat willen we bewaren voor morgen, zaterdag. Dan staan we omstreeks elf uur op de Berg van de Vreugdeen gaan s middags door de Poort van de Glorie. Dan is het NO PAIN, BUT GLORY.
Voor het laatst zitten we nu in een aubergue (in Santiago nemen we waarschijnlijk een pension). Jullie begrijpen, dat we met gemengde gevoelens op Santiago af lopen. Het doel bereikt, maar de wetenschap, dat het nu over is.
Morgen hopen wij fotos op te sturen van ons tweetjes voor de hoofdingang van de kathedraal van Santiago. Tot zo lang: GROETJES
Arzua 18/2525
Vandaag weer een stukje dichterbij. Wij hebben besloten vanaf nu de Camino te volgen. De fiets(om)weg kunnen we niet pakken, omdat daar geen overnachtingsmogelijkheden zijn. Morgen lopen we 19 km en overmorgen 20 km en dan zijn we er. Zaterdag komen we vlak voor Santiago over de Berg van de Vreugde; hier kun je voor het eerst Santiago zien liggen en in vroegere tijden vielen de pelgrims huilend op hun knieen en gingen samen zingend omlaag naar Santiago. Bij ons zal dat wel wat rustiger gaan. Op de Camino is het erg druk en je loopt daar nooit alleen. Santiago is een hype en wat ons opvalt is dat vooral jongeren de Camino doen.
Thuur willen we nog vertellen, dat de kortere afstanden die we lopen meer te maken hebben met de beperkte overnachtigingsmogelijkheden dan met onze energie of conditie.
Hoe dan ook: Santiago de Compostella komt eraan.
Dag.
Melide 28/2507
Eindelijk weer eens een computer gevonden. Dus meteen 12 fotos geupload. Weer blijft onveranderlijk goed (zie ook foto s). Zoals we eerder schreven hebben we de laatste 100 km voor Santiago last van de 100km lopers; dat zijn Spanjaarden, die de laatste 100 km lopen (nu ja, heel vaak stukken per taxi) en die hun bagage laten vervoeren en vervolgens alle beschikbare plaatsen in aubergues en hotels bezetten en vooraf hebben al deze slaapplaatsen al gereserveerd. Ook zij krijgen straks een Santiago-getuigschrift .Als wij aankomen is er dus bijna niets meer. Maar gisteren en vandaag hadden we toch geluk. Gisteren een 2 p-slaapkamer in een gezellige aubergue en vandaag een aardige hotelkamer in Melide.
Volgens de verkeersborden is de afstand naar Santiago nu 52 km, maar omdat wij een fiets(om)weg volgen is onze afstand tot Santiago 66 km.
Voor o.a. Knut, die onze positie zoekt op Google: klik op onze weblog op de tab Kaart en je ziet precies op Google-maps waar we zitten.
Bedankt voor de reacties en Melanie bedankt voor het verzorgen van onze blog, toen we een paar dagen geen internet hadden.
Groeten aan allen en BUEN CAMINO