NaarSantiago.reismee.nl

Pedrouzo 20/2545

Vandaag op de echte Camino gelopen. Soms is het er even druk als in de Langstraat op een zaterdagmiddag. We liepen maar 20 km en konden eigenlijk gemakkelijk vandaag ook nog de resterende 20 km naar Santiago lopen, maar dat willen we bewaren voor morgen, zaterdag. Dan staan we omstreeks elf uur op de Berg van de Vreugdeen gaan s middags door de Poort van de Glorie. Dan is het NO PAIN, BUT GLORY.

Voor het laatst zitten we nu in een aubergue (in Santiago nemen we waarschijnlijk een pension). Jullie begrijpen, dat we met gemengde gevoelens op Santiago af lopen. Het doel bereikt, maar de wetenschap, dat het nu over is.

Morgen hopen wij fotos op te sturen van ons tweetjes voor de hoofdingang van de kathedraal van Santiago. Tot zo lang: GROETJES

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

NO PAIN NO GLORY !!!
Morgen is dan wel de dag van de glorie, maar vandaag moe(s)t er eerst nog pijn geleden worden; het hoort er nu eenmaal bij! Niet dat ik jullie die ‘pijn’ toewens, maar voordat jullie de Berg van de Vreugde beklommen hebben, de laatste ‘kuitenbijter’, zullen jullie je toch nog eens flink moeten vermoeien door het karretje die berg op te trekken en als jullie dan uitgeput met open mond en met de tong op de schoenen boven komen, als jullie de adem in de keel bijft steken, als jullie van vermoeidheid bijna niet meer vooruit te branden zijn, terwijl jullie door de felle zon al de hele dag geslagen zijn, als de krampen in de kuiten kruipen, als jullie eigenlijk niet meer weten wat voor en wat achter is, als jullie de kluts dreigen kwijt te raken en tegen elkaar in het Nederlands beginnen te praten, of erger: als jullie niet meer in staat zijn nog verstaanbare taal te laten horen, maar alleen nog maar brabbelgeluiden, als jullie dit en nog veel meer allemaal doorstaan hebben, dan komt er een einde aan de pijn en wacht de glorie! En zo hoort het ook!
En als de glorie dan aanbreekt en jullie op de top van de Berg van de Vreugde in de verte de contouren van Santiago de Compostella ontwaren, dan vallen jullie elkaar in de armen en daarna uiteraard op de knieën (kniebeschermers hebben jullie!) en heffen de armen ten hemel en zetten met luide stem een danklied in! En met hernieuwd verworven energie door het zien van de beloofde stad, stuiven jullie zingend de berg af, alle voorafgaande ellende vergetend, om vervolgens zo snel mogelijk door de poort van de glorie te rennen tot vlak voor het grote plein van de kathedraal. Daar vallen jullie weer op je knieën (kniebeschermers hadden jullie toch al aangelegd!), en kruipen met het aangelijnde karretje over het plein en jullie sturen daarbij voortdurend jubelzangen ten hemel. En dan bereiken jullie de ingang van de kathedraal en beseffen dat het volbracht is. En dan valt er stilte!
Momenten van bezinning zijn aangebroken; geniet daarvan, want meestal zijn die van korte duur. Want direct daarop komen de eerste verslaggevers van Television Galicia op jullie af om jullie commentaar te horen. Zij willen alles weten omtrent jullie lange tocht. Het eerste wat ze je zullen vragen is (want dat doen tegenwoordig alle verslaggevers): hoe voel je je? En al voelen jullie bijna niks meer, toch vertellen jullie uitgebreid hoe jullie je voelen!
Intussen zit ik thuis te genieten van het hele schouwspel in een rechtstreekse uitzending die door de Galicische TV wordt verzorgd en die via de schotel onze huiskamer binnenkomt. Ik luister vol belangstelling naar jullie antwoorden. Ik wil er geen minuut van missen! En ook geen beeld mag me ontgaan en zeker niet de ‘plein-scène’met de oversteek op knieën!!
Geniet volop dezer dagen, want ‘panta rhei’, alles gaat voorbij, en dat zullen jullie des te meer beseffen als jullie een paar dagen later ingeblikt in een bus van Eurolines de lange en vermoeiende tocht via Einhoven moeten ondergaan om uiteindelijk in Melick aan te komen. Als jullie in die bus de nacht doorbrengen, zullen jullie zeker wel eens terugdenken aan een nacht met 40 mensen op een slaapzaal in een herberg of klooster in Spanje; ook in die bus kun je bijna niet slapen. Er wordt gekucht en gesnurkt, gehoest en geproest en probeer dan maar eens een oog dicht te doen! Enfin dat hoef ik jullie niet te vertellen; jullie hebben dat aan den lijve ondervonden! Maar zo hoort het ook! Voordat jullie de verlossende thuiskomt meemaken, moet ook dit pijntje nog doorstaan worden: NO PAIN, NO GLORY!!

Nelly en Frans, jullie zullen het allemaal glans- en glorierijk doorstaan, daar twijfel ik niet aan!
Nogmaals, geniet van deze dagen en wellicht horen we nog wel eens van jullie hoe ook deze laatste etappe is verlopen.
Heel veel groetjes, ook van Molan, die weer uit jullie leven verdwijnt, en voor de laatste keer op deze tocht:
BUEN CAMINO !
Thuur

Anny van Moase

Hoi Nelly en Frans.
Morgen een heel speciale dag.
Bestemming bereikt.!!!!!! Zou de Tom Tom zeggen.
Ik wens jullie een hele fijne dag en geniet van alles!
Tot gauw. Groetjes Anny

Trix en Knut

Hallo Nelly en Frans,
... al een klein beetje gefeliciteerd. Ik had gedacht dat jullie tot A Rua zouden lopen. Maar die 1.5 km verder
vandaag hoeven jullie morgen niet te lopen en kunnen
jullie genieten van elke stap die je doet en dat zal de
ontwenningsverscheinselen die zeker gaan komen, wel
helpen vderzachten. En als jullie langs het vliegveld lopen
let op dat niet een van die laagvliegende monsters op
het laatste moment roet in het eten gooit. En wij hopen,
dat het weer het toelaat dat je het uitzicht van de laatste
heuvel op "Santiago" volop kunnen genieten. Mocht er wat rumor in de atmosfeer zyn dan denk maar dat dat
alleen maar plaatsvind ter ere van wat jullie gepresteerd
hebben. Succes verzekerd!! Groetjes uit Melick van de laatste dag van de 4daagse, waar ze allemaal meer of minder nat geworden zijn. Wij zijn met jullie bij de laatste
km-etjes. veel geluk en geniet ze.
Trix en Knut
P.S.: Het bericht van gisteren heeft Trix door een druk op
de verkeerde knop naar de lieve heer gestuurd.

Jeanne

Hé, hé gehaald.(morgen is nog een kippetje)
Loop maar heel langzaam en geniet van de laatste stappen.
Ik kan me de gemengde gevoelens wel voorstellen: zolang naar uitgekeken en nu klaar!!!!
Geniet ze en tot ziens.
Groetjes,
Jeanne

Riek en Wil.

Beste Nelly en Frans;

Als het goed is zijn jullie nu door de poort van de glorie.
En zijn helemaal in de gloria.
Geweldig te bedenken,dat deze reis zonder kleerschuren en geen lichamelijke klachten verlopen is.
2 petten af voor deze 60 +ers.

Maar om af te kikken?..vroeger liepen wij van Budel naar Roermond.
Als we dat omdraaien,en jullie lopen van Roermond naar Budel.
Daar zijn als verrassing twee dondersteentjes die Oma en Opa poeky heel graag zien komen.

Wij wensen jullie alvast proficiat, en goede reis terug.

Groeten Riek en Wil.

henk en zus

Hallo Frans en Nelly.
gefeliciteerd jullie hebben de bestemming bereikt.
nog een paar daagjes na genieten en dan weer terug naar het natte Nederland.
tot ziens

Wiel en Mia.

Hartstikke fijn dat jullie het doel bereikt hebben (wij wisten dat het jullie het zouden halen!!)
a.s. zondag komen wij met Fam. bij elkaar.
Gezellig weer bijkletsen met ons ALLEN!!!
Geniet nog een paar dagen van de omgeving. tot gauw!!