NaarSantiago.reismee.nl

Santiago de Compostela 20/2565

YES WE DID IT !!!!! Wij zijn er. Om twaalf uur liepen we Santiago binnen, samen met een stoet pelgrims. Om 11 uur stonden we op de Berg v.d. Vreugde, zo genoemd omdat vroeger pelgrims daar voor het eerst Santiago in het dal zagen liggen.

In Santiago was het even zoeken naar een hotelletje, maar dat hebben we nu gevonden. Zondag en Maandag blijven wij in Santiago. Morgen naar de pelgrimsmis, waar de show met het rondzwaaiend wierookvat wordt opgevoerd en om 9 uur onze Compostellla halen; het officiele bewijs, dat wij de tocht gelopen hebben.

Hoe dan ook: wij zijn dankbaar, dat alles zo goed verlopen is en willen jullie nogmaals bedanken voor de ondersteuning in de vorm van sms'en, mailsen reacties op de weblog.

Morgen berichten we nog over onze eerste volle dag in Santiago op de weblog. Dus tot morgen.

Groeten aan allen uit Santiago de Compostella.

PS Zie ook de foto s.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Geweldig, jullie hebben het gehaald, gefeliciteerd!! Mooi ook om bij te kunnen schrijven op jullie ‘wandel-c.v.’
Rust de komende dagen maar goed uit en geniet van jullie verblijf in Santiago de Compostella; het is dik verdiend! Snuif nog lekkere wierook op als het vat tijdens de pelgrimsmis door de ruimte wordt geslingerd! En dan terug naar Nederland, naar Melick. Misschien valt de terugreis in de bus jullie zwaarder dan 10 dagmarsen, maar ook daar komt een einde aan !!
Ik sluit hiermee ook mijn ‘reisverslag’ af, maar niet dan nadat ik ook de gelukwensen naar jullie overbreng van:
Anjes, Sigrid, Anique en Luuk, Olivier van Overmaas en Charlotte van Einighausen, Pim, Sjarel van de Groel, de koster van de kathedraal en de bisschop van Santiago, alle lieve nonnetjes en patertjes die jullie onderweg ontmoet hebben, heel veel zigeuners, eigenlijk van allen, want Marinda en Ludovic zijn geen echte, van Eimert en Lammert, Jan Peter en zoete lieve Gerritje, La vache qui rit, Flip van het Blaasken, koning Albert en koningin Paola, Elio en Bart, alle Belgen, Peek en Cloppenburg, een Franse coq, Paul de Leeuw, Vereniging van Europese wierooktelers, Franse truffelzoekers, Leden van de Franse dierenbescherming, Franse gendarmes, de burgemeester van Trouans, de vuilophaaldienst van Roerdalen, zuster Godeflica en Vampyra, het Nederlands voetbalelftal, Marianneke (van Hop), hippies in Vezelay, wijnboer van Le cloître a bon vin, Jomanda, Sarkozy en zijn minnares, twee oude verwendametjes, Trudy Egalité, monsieur Avantage Rienproblème, George Clooney, Big brother Johnny, Karl Heinz Rosenkohl, Sophie Egalité, Mahadma Bhumipol, Carlos de Spanjool, een krokodil, de inwoners van Plaisirs d’ Oeuf, Sint Antonius van Padua en die van het varken, de smid van Brive Jean de Smed, medewerkers van het Casino de Cannes, wel en niet snurkende medepelgrims, alle Basken, renners van de Tour de France, Interpol, Roelant uit St. Just, de kaasmaker van Mauleron, Freek uit Amsterdam, vereniging van Franse en Spaanse wijnverkopers, uit het verre China jullie zezel Franny (gaat goed met haar), de dief van de Codex Calixtinus, de Guardia Civil, journalist van The Chinese Daily News, de stieren uit Pamplona, circusdirecteur, de zusters van het klooster Liefde en Onthouding, de fanclub ‘Nelly and Frans’, miss Truttleway, bosjes Japannertjes, Amerikaanse bewonderaars, Spaanse neppolitie, de haan uit Santo Domingo de la Calzada, Don Leon, Spaanse holbewoners, Nelly’s Spaanse kapper(s), pelgrim op bankje in Burgos, Donna Margarita di Burgos i Leon, gekke Flipje, tatoeagezetter, de zustertjes in Carrion de los Condes, geheim genootschap van Tempeliers, Joe uit Arizona, Peter uit Duitsland, ’verlichte zonnepelgrims’ uit Bercianos del Real Camino, Spaanse olympische ploeg inzake Tomatino, Spaanse hakkenbar, dankbare Balinezen, bewoners van Astorga, Spaanse mareschausee, wilde Spaanse paarden, tamme Spaanse koeien, Mofertse bakker, Nederlands herstelbedrijf in La Coruna, Galicische trekvogels en ooievaars, schoonmakers plein Santiago, Eurolines en uiteraard van Molan; hij staat te glimmen en verdwijnt nu!! Voorgoed!!
Doe wel nog even de groeten van mij aan de heilige Jacobus, de ‘Morendoder’!
Hasta La Vista!
Thuur

Yes,you did it.Geweldig,proficiat.
Eigenlijk had ik wel gedacht dat jullie de eindstreep zouden halen als jullie geen echte blessures zouden krijgen.
Evengoed,geweldig en op de foto's te zien,zien jullie er nog uit als nieuw(als vanouds)
Ik had de computer al een tijdje aan staan voor jullie aankomstbericht,want ik was heel benieuwd.
Nu nog een paar dagen genieten,afkicken en dan terug naar een regenachtig Melick.
Pak maar wat zon in,want die missen jullie hier.
Groetjes en tot ziens,

Jeanne

Wat moet dat een geweldig gevoel zijn geweest toen jullie door de straten van Compostela liepen! Ik kan me daar alles bij voorstellen. Geniet nu van dat gevoel en geniet nog lang na want dit is ĂŠcht een vooral mooie prestatie.
Wij zijn hĂŠĂŠl benieuwd naar jullie verhalen en foto's maar ook vinden we het leuk en fijn jullie weer terug te zien, gezond en wel.
Groet, Twan

jène van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Het doel is bereikt. In vorige mails lieten jullie doorschemeren dat je met gemengde gevoelens Santiago naderde. Eindelijk zou je er zijn. Eindelijk ook in de betekenis van: einde van het avontuur en dus jammer. Je stijgt op de berg van Vreugde en daalt af naar...dat was het dan!? Ik hoop dus dat jullie in Santiago een ervaring zult hebben die je niet verwacht had. De vreugde die de Berg beloofd had. Daar voeg ik me als huismus in het regenachtige Nederland in gedachten graag bij en al fantaserend trek ik mee aan dat grote wierookvat en jubel: "Frans en Nellie zijn mijn broer en schoonzusje. Doe het ze maar eens na."
Jène

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Toen ik er 22 juli internetloos op uittrok waren jullie op weg naar Fromista, en liepen nog door “eindeloze verten”.
Ik ging er daarom vanuit dat ik wel op tijd terug zou zijn, om het “Es ist erreicht” moment mee te maken. Niet dus, jullie liepen gewoon te hard. Teveel conditie.

Niettemin, al is het een dag te laat en niet eens meer op de valreepš, hierbij ook mijn felicitaties: brava Nelly, bravo Frans en bravissimo Nelly en Frans.

De 2011-tocht begon op 30 mei en eindigde op 13 augustus, 76 dagen dus. En laat 76 nou precies een automorf getal zijn. Een automorf getal is een getal waarvan het kwadraat eindigt met dezelfde cijfers als het getal zelf. Het kwadraat van 76 (76² = 76x76) eindigt dus op 76. En dat is behoorlijk zeldzaam. Want van de eerste tien miljoen getallen (10.000.000) , zijn er (als je 0 niet meerekent) maar 13(!) automorf. Om jullie het narekenen te besparen noem ik die maar:1, 5, 6, 25, 76, 376, 625, 9.376, 90.625, 109.376, 890.625, 2.890.625, 7.109.376.
Tip voor de volgende tocht: probeer die precies 376 dagen te laen duren. En als daar een jaar later een pelgrimstocht van 625 dagen opvolgt, is een plaats in het Guinness Book of Records gegarandeerd.
Verder, maar dat wisten jullie al, geldt 76 = 8+13+21+34 (de som van 4 opvolgende getallen van Fibonacci).

Omdat ik in mijn reacties relatief veel wetenschap en wiskunde heb gestopt, sluit ik af met lichtere kost. Die is niet van me zelf , maar van Nicolaas Matsier. Het is een van de drie Nederlandse bewerkingen (vertalingen) van Lewis Caroll´s gedicht Jabberwocky (uit Through the Looking Glass).

Koeterwaal

Het schiewert en de glappe muik
Graffelt zich in de vijchten
Maar heel sloef was de rontelguik,
En strave woelen krijgten.
'Hoed voor de Koeterwaal je, zoon!
Zijn scherp gebit, zijn reuzenzwaai!
Vermijd het Dubdubdier, verschoon
De glurieuze Beffesnaai!'
Hij nam zijn worpel zwaard ter hand
En speurde bij de Plingplongboom,
Maar niemand bood hem tegenstand,
En zo stond hij in kroom.
In ruffig denken trof hem daar
De Koeterwaal, met vlammend oog,
Die zwingend door het groene vlaar
Hem worvelend bevloog.
Daar ging zijn zwaard: van hup en hop,
Van zig en zag en zoef!
Dood bleef het monster--en de kop
Keek wel een beetje droef.
'Is hij ontzield, de Koeterwaal?
Werp aan mijn borst u, lieve deugd!
O kostbaarlijke dag! Kaneel! Kanaal!'
Hij gnuivelde van vreugd.
Het schiewert en de glappe muik
Graffelt zich in de vijchten
Maar heel sloef was de rontelguik,
En strave woelen krijgten.

Groet,
Dan

¹)Voor het geval jullie niet (precies) weten wat een valreep is: “Afhangend touw met knoopen dienend om met behulp van klampen langs het schip neer te dalen of er tegen op te klimmen; uiteraard vaak paarsgewijze voorkomend, en naderhand door middel van verbindingsstukken tot een touwladder vereenigd.”
Het WNT (want dat citeer ik hier) geeft als voorbeelden onder meer: “Valreep. Een touw door wiens hulp men by het schip neder klimt” [Witsen], en
“Valreep is de koord waaraan men zich kan vasthouden by 't beklimmen van den trap die buiten'sboords hangt. Het touw dat hiertoe dient, is gewoonlyk zeer net met doek omnaaid, en van gekleurde knoppen of kwasten voorzien, die in kunstig gelegde knoopen bestaan” “[Multatuli].

Trix en Knut

Hallo Nelly en Frans,
jullie zijn nu in het bezit van de "compostella" - profisiat!!
Kan ingelijst aan de muur, maar van voornemen en uit-
voeren en beleven houd je veel meer over, denk ik.
Dat wij een klein beetje mee hebben mogen lopen was
heerlijk. Bedankt! De echt goede woorden vind ik ( nog )
niet. Helaas zullen wij niet in Melick zijn als jullie terug
komen, want wij zij een kleine week in Berlijn.
( Herdenking van 50 jaar geleden bouw van de muur )
Groetjes van de zwaar onder de indruk zijnde
Trix en Knut

Lies & Tjeu

Hallo Frans en Nelly,

Wat een geweldige prestatie!
Proficiat, het lijkt ons echt gaaf om dit te kunnen en mogen doen en het einddoel van deze voettocht naar Santiago de Compostela te volbrengen. Hier kunnen jullie echt trots op zijn.
Geniet van deze prestatie!
Groetjes uit Weert