NaarSantiago.reismee.nl

Ventas de Naron 25/2479

Gelukkig aardige aubergue gevonden met 2p-kamer in dorp met 5 huizen. Weer prachtig weer. Ondanks veel klimmen verliep tocht voorspoedig. Gebied is erg heuvelachtig. Nog 4 dagen tot Santiago. Conditie is nog steeds prima. Groeten aan allen. Frans en Nelly

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Zouden jullie wel terugkomen? Voor het weer hoef je het niet te doen, maar natuurlijk wel voor Roel en Melanie en de anderen! Hier is het nog frisjes en kletsnat. Ik hoorde vandaag dat een boer in Posterholt zijn koeien weer op stal heeft gezet. Ze hadden zoveel nat gras gegeten dat ze geen melk meer gaven, maar - zoals hij het noemde – watermelk! En dat was niet te verkopen; trouwens ook niet te drinken!
Dan kun je beter melk hebben die afkomstig is van de grazige weiden van Noordwest-Spanje zoals die in Galicië. Daar hebben de koeien ook wel eens een buitje te verwerken gehad, maar dat was niets vergeleken bij de hoosbuien hier. De Galicische melk heeft er in elk geval niet onder geleden. Tenminste, niet van het gras daar. Maar ook daar zijn de omstandigheden de laatste tijd niet optimaal geweest. Nu is dat slechts tijdelijk, maar je zult maar net melk drinken uit de periode dat grote zwermen trekvogels op weg zijn gegaan van West-Europa, weg van het regenweer, naar het warmere en zonnige Afrika en daarbij net over het noordwesten van Spanje gevlogen zijn. Nu is dat ook nooit een probleem geweest, maar dit jaar wel! Door de kou en het natte weer in onze streken zijn de vogels verkouden geworden, grieperig zelfs en ze hebben vrijwel allemaal last van vogelbuikloop gekregen. Nu is het zo - ik weet niet of jullie dat weten Nelly en Frans - dat trekvogels die zich in die toestand bevinden, zich nooit boven zee ontledigen van wat ze kwijt moeten, maar dat ze zich spoeden naar een droog plekje om zich daar van hun lastige goedje te ontdoen. En laat nu het eerste het beste droge plekje dat ze vanuit de hoogte waarnemen net de noordwestelijke punt van Spanje zijn, dan is het logisch dat ze daar – meestal in het donker - voor hun verlichting zorgen in hun benauwde situatie! En dat goedje komt terecht op de groene grazige Galicische weiden! En een koe ziet ’s nachts nu eenmaal niet waarmee het gras gegarneerd is! Je voelt wel waar ik heen wil. Misschien is het verstandiger dat jullie de komende dagen geen melk van Galicische koeien drinken. Na het komende weekend is de trek voorbij, maar dan zijn jullie al onderweg met de bus in Frankrijk richting Nederland. En dan kun je hier weer volop melk drinken, want in het weekend wordt het weer hier beter en daarmee watermelk weer tot gewone magere, volle of halfvolle melk!
Overigens denk is dat bovenstaand probleem alleen maar een denkbeeldig probleem is, want als ik de laatste tijd ook maar iets las over jullie drinkgedrag, dan ging het nooit over melk, maar ging het over het zoete sap van de blauwe druif. En wijn wordt nu eenmaal niet door koeien geproduceerd. Maar die trekvogels! Hopelijk zijn die gedurende hun buikloopperiode niet over wijnranken gevlogen! Ik denk het niet; ze zoeken meestal weiden op, maar je weet het nooit als de nood hoog is! Jullie hebben de laatste week niets bijzonders geproefd aan de binnengewerkte wijn? Geen apart na- of bijsmaakje? Kom, ik moet jullie het plezier aan een goed glas wijn niet bederven. Trouwens dan zou het wijn uit 2011 moeten zijn en zover ik weet is die nog niet op de markt. Drink vanavond maar met gerust gemoed een paar glazen van het edele vocht en denk dan maar niet aan wat ik jullie hier verteld heb! Zou zonde zijn van de wijn!
Maar blauwe druiven, die hebben jullie toch niet gegeten, mag ik hopen, want die zijn mogelijk wel van 2011! Maar dan zijn het wel heel vroege geweest , want de echte wijnoogst moet, ook in Spanje, nog beginnen! Maak je ook daarover maar niet teveel zorgen; jullie hebben ze natuurlijk vooraf gewassen! En niets bijzonders gemerkt? Geen buikloop gekregen, zoals die vogels? Gelukkig maar, want dat zou toch lastig zijn als jullie in de bus zitten terug naar Nederland!
Loop deze laatste dagen maar soepel verder en als dat goed verloopt, maak je dan over de rest ook maar geen zorgen.
Molan is verkouden, maar heeft voor de rest (nog) nergens last van.
Ik ook niet; groetjes en hou het droog!
Buen camino,
Thuur