NaarSantiago.reismee.nl

Arzua 18/2525

Vandaag weer een stukje dichterbij. Wij hebben besloten vanaf nu de Camino te volgen. De fiets(om)weg kunnen we niet pakken, omdat daar geen overnachtingsmogelijkheden zijn. Morgen lopen we 19 km en overmorgen 20 km en dan zijn we er. Zaterdag komen we vlak voor Santiago over de Berg van de Vreugde; hier kun je voor het eerst Santiago zien liggen en in vroegere tijden vielen de pelgrims huilend op hun knieen en gingen samen zingend omlaag naar Santiago. Bij ons zal dat wel wat rustiger gaan. Op de Camino is het erg druk en je loopt daar nooit alleen. Santiago is een hype en wat ons opvalt is dat vooral jongeren de Camino doen.

Thuur willen we nog vertellen, dat de kortere afstanden die we lopen meer te maken hebben met de beperkte overnachtigingsmogelijkheden dan met onze energie of conditie.

Hoe dan ook: Santiago de Compostella komt eraan.

Dag.

Reacties

Reacties

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Hoezo beperkte overnachtigingsmogelijkheden? Jullie kunnen toch overal overnachten in jullie kleine tentje, zeker als de conditie goed is! Maar ik zeur niet meer. Ik zie dat jullie de vaart er weer aardig in hebben zitten; dat krijg je altijd als je de stal begint te ruiken! Want ineens zijn jullie in Melide en als ik dan de kaart raadpleeg, bekruipt mij de gedachte dat jullie misschien al over twee dagen in Santiago kunnen zijn. Maar kunnen is geen moeten! Geniet van deze laatste wandeldagen in Spanje en waarom zou je twee dagen over iets doen wanneer je er ook drie dagen van kunt genieten? (oude Royer boerenwijsheid).
Wie veel langer van hun verblijf in Spanje zullen moeten ‘genieten’ zijn Marinda en Ludovic.Vandaag begint de rechtzaak tegen deze dieven van het grote wierookvat uit de kathedraal van Santiago de Compostella. Het wordt een zaak tegen de twee hoofdaangeklaagden. Over hun helpers en de omsmelters zal later geoordeeld worden, maar dan zijn jullie, Frans en Nelly, allang weer thuis. Vandaag gaat het dus om Marinda en Ludovic. Ze hebben een fikse straf te verwachten. Omdat hun schuld vast staat zal mogelijk vandaag al een uitspraak volgen, maar de rechter heeft al een deel van het vonnis vooraf bekend gemaakt: tijdens het voorarrest tot en met de definitieve uitspraak krijgen de twee alvast een voorproefje van de werkstraf die hun in elk geval te wachten staat: Ludovic en Marinda worden elke week twee keer vanuit de gevangenis naar de kathedraal gebracht om er onder bewaking het grote bronskoperen vat te poetsen! En het is aan de koster van de kerk om te bepalen of ze dan hun werk telkens goed uitgevoerd hebben en zo niet, dan moeten ze weer helemaal opnieuw beginnen: koperpoets erop, laten intrekken en uitwrijven!
De twee hebben bij hun verhoor geveinsd dat ze spijt hadden van hun snode daad en dat ze als boetedoening wel tien keer rond het grote plein voor de kathedraal op hun knieen wilden rondkruipen. Maar daar trapte de rechter niet in, hoewel ik het toch wel een aantrekkelijk idee vond, althans als deel van de straf die ze verdienen. En bovendien zouden ze het dan wel op blote knieën moeten doen, vind ik, en zeker zonder (mijn) kniebeschermers: no pain, no mercy!
Overigens heb ik er aan gedacht de rechter te vragen of ik Marinda en Ludovic in de gaten mag houden tijdens hun poetswerk. Volgens mij moet dat van hier uit prima lukken met mijn glazen bol. Het zou toch wel heel bijzonder zijn als ik de waarzegster en haar begeleider kan bewaken met behulp van de bol die zij zelf destijds aan de straat hebben gezet als afval op de oprit van Zandkuil nr. 2, nadat ze daar een nachtje in hun tent hadden doorgebracht !
Juridisch gezien is die glazen bol misschien wel jullie eigendom, Frans en Nelly; als jullie je graag van die taak willen kwijten, kun je hem met alle plezier van mij krijgen en houden. Ik ben er nu toch bijna op uitgekeken! Ik hoor het wel.
Maar tot het zo ver is, blijf ik jullie, al dan niet met behulp van de glazen bol, volgen.
Misschien wegen de laatste loodjes van jullie tocht niet zo zwaar; ik hoop eigenlijk dat ze wel zwaar wegen, want anders weet ik niet welke waarde ik nog moet hechten aan de uitspraak: no pain, no glory! En die glorie die gun ik jullie van harte. Molan ook!
Groetjes en ‘festina lente’, haast je langzaam!!
Buen camino, nu het nog kan!

Thuur

Trix en Knut

Hallo Nelly en Frans,
groetjes uit (vandaag) zonnig Melick. 3rde dag fiets 4daagse met forse w-wind. Ik heb meer dan een derde
van alle fietsen met meer of minder electro-ondersteuning gezien. Wat jullie doen is toch wel
iets heel anders. Een goed idee om de laatste 2 dagen
wat rustig aan te doen. Maar op de knien en huilen hoef
niet, zingen mag wel. De beste wensen voor de laatste
km-etjes
groetjes
Trix en Knut

jène van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Dat zal voor jullie toch ook wel de berg van Vreugde worden. Omdat je het gehaald hebt! Omdat je het toch maar geflikt hebt...Je hebt gelijk: dit is geen pelgrimstaal.
Het weer is hier slecht, maar ik verdraag het manmoedig want als het hier slecht is, is het weer in Zuid-Europa goed volgens een of ander wetmatigheid. Kijk, en dat goede weer kunnen jullie beter gebruiken dan wij hier.
En gunnen wij jullie. Stap dapper verder.
Jène

Jac en May

Frans en Nelly
Ofsjoeën wae neet dèk ein bericht hebbe gesteurdj hebbe wae eur tocht toch good gevolgdj. Ein boetegewoeën prestasie zètj gae euver 2 daag nieër.
Asj gae eine duitse herder mètgenome haatj waas det noe ê zeker eine tekker.
Zoeë-ein geweldjige en lang tocht hebtj gae achter de rögk. Wae wînse uch noe al van herte prefisiat mèt dit sukses en d`r zal noch lang en breîd euver gekaltj waere. Gae zeetj bikkels. groete en tot ieévelaers.

Patricia,Dennis,Lindsey,Dimitri en Esmee

Hoi Tante Nelly en Ome Frans
We willen jullie nog ff succes wensen met de laatste kilometers en we vinden het erg knap van jullie.En we zien jullie op de bruiloft van Roel en Melanie.

Gr vanuit Lelystad van Patricia,Dennis en de kids

Isabel en har

Hallo Nelly en Frans,

Fijn dat jullie deze geweldige uitdaging zo goed tot een einde gaan brengen. Wij zij trots op jullie en ook weer blij als jullie in Melick zijn. Hartelijke groeten van Isabel en Har.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!