NaarSantiago.reismee.nl

Santiago de Compostella

Vandaag weer schitterend weer. Ook vandaag stromen de pelgrims weer binnen. Wij schatten, dat 80 procent daarvan de laatste 100 kilometers loopt (vaak zonder bepakking; stukken overslaan enz) En van de overige 20 procent, daarvan zal meer dan 80 procent beginnen in Saint Jean Pied de Port (Frans-Spaanse grens) met vaak hele stukken die ze per bus doen. Enkele procenten lopen de Camino helemaal vanaf hun huisadres.

Vanmorgen naar de pelgrimsmis geweest. Anderhalf uur voor het begin was er al geen zitplaats meer te krijgen. We hadden een staanplaats. Aan het begin van de mis had je het grote spektakel van het wierookvat, dat door de ruimte van de kathedraal wordt geslingerd. (Zie matig gelukte foto). Daarna was ik even in de hemel (zie ook foto). De rest van de dag hebben we vooral gebruikt om de terugreis voor te bereiden, o.a. de demontage en het inpakken van het karretje.

Allemaal de groeten en tot Donderdag; dan schrijf ik mijn laatste reisbericht uit Melick (hopelijk).