NaarSantiago.reismee.nl

Melide 28/2507

Eindelijk weer eens een computer gevonden. Dus meteen 12 fotos geupload. Weer blijft onveranderlijk goed (zie ook foto s). Zoals we eerder schreven hebben we de laatste 100 km voor Santiago last van de 100km lopers; dat zijn Spanjaarden, die de laatste 100 km lopen (nu ja, heel vaak stukken per taxi) en die hun bagage laten vervoeren en vervolgens alle beschikbare plaatsen in aubergues en hotels bezetten en vooraf hebben al deze slaapplaatsen al gereserveerd. Ook zij krijgen straks een Santiago-getuigschrift .Als wij aankomen is er dus bijna niets meer. Maar gisteren en vandaag hadden we toch geluk. Gisteren een 2 p-slaapkamer in een gezellige aubergue en vandaag een aardige hotelkamer in Melide.

Volgens de verkeersborden is de afstand naar Santiago nu 52 km, maar omdat wij een fiets(om)weg volgen is onze afstand tot Santiago 66 km.

Voor o.a. Knut, die onze positie zoekt op Google: klik op onze weblog op de tab Kaart en je ziet precies op Google-maps waar we zitten.

Bedankt voor de reacties en Melanie bedankt voor het verzorgen van onze blog, toen we een paar dagen geen internet hadden.

Groeten aan allen en BUEN CAMINO

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Jullie zoeken de laatste dagen wel erg kleine plaatsen uit om de nacht door te brengen. Ik probeer jullie te volgen via Google en via landkaarten, maar dat lukt nu even niet zo goed. Toch neem ik aan dat jullie de goede richting kiezen en over een dag of vier Santiago bereiken.
Vandaag is het trouwens een grote dag voor Santiago de Compostella. Het beschadigde wierookvat dat naar La Coruna was gebracht om hersteld te worden, komt vanmorgen om 11. 00 uur terug naar de stad.
Op het grote plein voor de kathedraal loopt de koster van de kerk al bijna een uur zenuwachtig op en neer. Hopelijk is alles goed gegaan en wordt het kunstwerk volgens afspraak afgeleverd! Een tweede blunder kan hij zich niet veroorloven!
Klokslag 11.00 uur komt een vrachtwagen het plein op rijden en stopt vlak bij de ingang van de kerk. De koster spoedt zich erheen en druk gebarend vraagt hij de chauffeur bijna smekend de laadruimte te openen. Die doet wat hem gevraagd wordt en dan ziet de koster het gerestaureerde vat. Het ziet er prachtig uit. Weer helemaal in elkaar gezet en gepoetst alsof het nieuw is. De koster is tevreden! Hij wil wel weten of alles ook goed functioneert en daarom wil hij bij wijze van proef het grote vat, als het zich straks weer op zijn plaats bevindt, wel even door de kerk zien zwaaien.
Het wierookvat wordt op een platte wagen de kerk binnengereden en naar zijn vaste plek gebracht. De touwen worden er weer aan bevestigd en dan geeft de koster opdracht wierookkorrels in het vat te doen en die aan te steken. Vervolgens trekken 6 sterke mannen aan de touwen en dan gaat het vat langzaam maar zeker de hoogte in! Even later zwiert het weer door de gewelven van de kathedraal en verspreidt als vanouds de heerlijke geur van onversneden Santiagowierook. Al gauw bereiken walmen wierookgeur alle uithoeken van de kerk en de koster staat trots als een pauw naar het slingerende vat te kijken! Hij snuift het aroma van de wierook zijn neus binnen en straalt nu volledige tevredenheid uit. Alles gaat blijkbaar naar wens en daarom kan het vat over een paar dagen weer zijn vertrouwde dienst doen tijdens de pelgrimsmis.
Frans en Nelly , terwijl jullie weer onderweg zijn naar een volgende etappeplaats, worden in Santiago alle voorbereidingen getroffen om jullie een groots onthaal te bezorgen. En niet alleen met het in gereedheid brengen van het wierookvat in de kerk! Ik heb gehoord dat ze ook het grote plein een schoonmaakbeurt geven, want toen men hier hoorde dat jullie op de klassieke wijze het plein op jullie knieën willen oversteken en zo de kathedraal binnen gaan, is een complete bezemploeg opgetrommeld en die heeft het hele plein schoongeveegd. Dat noem ik nog eens service. Die mensen houden er tenminste ook rekening dat mijn kniebeschermers niet al te vuil of beschadigd worden, zodat ik ze later weer kan gebruiken! Maar vooral zorgen ze ervoor dat oude, roestige spijkers, niet ontplofte voetzoekers, verloren kopspijkers, punaises en ander ongerief jullie niet zal hinderen in jullie kniegang naar het graf van de heilige Jacobus. Ik hoor dat ze ook nog alles even nagelopen zijn met een metaaldetector, zodat er absoluut niets meer jullie in de weg kan liggen! Ik vind het een beetje overdreven indachtig het gebezigde motto: no pain, no glory!
Maar jullie zijn er nog niet; ik ben benieuwd in welk klein ‘gat’ jullie vandaag weer landen en overnachten. Mijn voorkeur zou een plek in de vrije natuur zijn in jullie eigen, romantische tentje, voor het geval jullie geen passende slaapgelegenheid vinden! Maak dan een klein kampvuurtje, dan kan ik jullie in mijn glazen bol vrij gemakkelijk vinden, ook in het donker. Oh, jullie willen geen pottenkijker! Nou dan geen vuurtje!! Hoef ik ook niet te zoeken!
Ik zal jullie toch blijven (achter)volgen, tot in Santiago toe!
Groetjes, ook van Molan, die nu een druipneus heeft; staat hem niet eens zo gek! Hij voelt zich wel al wat beter !
Buen Camino,
Thuur

Trix en Knut

Hallo Nelly en Frans,
ik had niet gedacht dat jullie vandaag zo ver zouden komen. Ik heb Melide direkt gevonden, omdat ik de route al bekeken had. Omdat jullie toch noch een keer
moeten overnachten is het misschien een goed idee om
op Taboada (24.5km) te plannen, want daar hebben jullie div. alternativen: voor Tabo.. is rechts Outeiro en links Alglesia. Niet al te ver achter Tabo.. Regas en Boavista en 2.5 km achter Tabo.. is Salceda. Noordelijk nog Suso en zuidelijk nog Torre en Ramil. Deze Tip ivm.
evtl. overnachtingsproblemen. Maar jullie hebben zooooo
veeeel ervaring, wij zijn zeker dat het laatste stuk ook nog lukt!! Onze beste wensen zijn met jullie.
Buen camino - veel geluk
Trix en Knut

twan.vaneyk@hotmail.com

Hallo Nelly en Frans,
Nog 'n paar dagen en dan....héél érrug wennen. Met zoveel mooie ervaringen moeten die herinneringen een mooi plaatsje krijgen. Wij zijn héél benieuwd naar die ervaringen. Geniet nog met volle teugen van jullie laatste wandeldagen.
Wij zijn weer volop bezig de nog vrije vakantiedagen (van Jeanne) nuttig te besteden ook omdat we hier geen Spaanse tempperaturen hebben.
Howdoe en groet,
Jeanne en Twan

theo-ria

nog 50 km...... wat dachten jullie van een pelgrimage richting Heel waar je misschien gastvrij wordt ontvangen als we het certificaat zien.
Misschien ben ik wantrouwig en is alles nep.. jullie zitten heerlijk ergens in een bos of aan een strand met heerlijke drank en super eten en bedenken al deze verhalen die je uit autenthieke reisverhalen haalt.
Zo vreemd is mijn gedachte niet, wat denk je van de theorie dat de aarde wel plat is en dat al die ruimteverhalen NEP zijn; wat denk je van aldie voorspellingen dat de aarde al vergaan zou zijn of binnenkort vergaat;
nee Frans en Nelly, we zijn er niet ingetuind, want Frans jouw conditie is toch niet van die aard dat je dat aan zou kunnen. Toch nog mogelijk als Nelly je op sleeptouw heeft genomen; waar wij benieuwd naar zijn is de 3e baby, waarvan nu al vaststaat dat het een buitengewoon begaafd en intelligent kind is, dat de wereld zal doen verstommen.
Dit is mijn laatste bericht; heel veel succes en geiet er met volle teugen van
Theo (Ria)