Alcarazen. 25/148
Vandaag was storm, regen en onweer voorspeld. Dat kwam ook, echter gelukkig toen we al in de albergue zaten. Het lopen gaat goed. Wij lopen nu hoofdzakelijk door pijnboombossen. Het gebruik van die trein een paar dagen geleden was zo gek nog niet. Een Spanjaard die wij hebben ontmoet heeft de voettocht die dag wel gemaakt. Hij was doornat, zijn telefoon werkt niet meer omdat die nat was geworden en op een afstand van 10 meter sloeg de bliksem in in een boom. Dat dus liever niet.
Coca. 22/123
Wij verblijven nu in de stad Coca, een weinig Spaanse naam. De tocht verliep hoofdzakelijk door dennenbossen. Overal zien we bomen waarvan hars wordt afgetapt, zoals dat gebeurt bij rubberbomen. De tocht verliep goed; het weer valt wat tegen: afwisselend zonnig en bewolkt met een kille wind; niet zoals we ons Spaans weer voorstellen. Wij verblijven nu in een oude woning van de hoofd der school, nu in gebruik als albergue.
Santa Maria la Real de Nieva. 32/101
Vandaag onze slappe houding van gisteren een beetje goed gemaakt. Onze etappe was vandaag 21 km naar Ane. Daar aangekomen was er wel een eenvoudige albergue maar verder NIETS. Geen winkel, geen restaurant, maar wel een bar die alleen maar in het weekend open was. Dus maar besloten naar de volgende albergue te lopen: 11km verder. Zware kilometers dus.
Wij lopen nu door Castilie(trema). Een eindeloos landschap met dito akkers en pas na vele kilometers een levend wezen. Het weer is wisselend; gelukkig geen regen.
Segovia. 0/69
Met schaamrood op de kaken moeten we bekennen dat wij per trein naar Segovia zijn gegaan. Dat was noodzakelijk omdat de hele nacht en ook overdag zware regen viel met fikse onweerbuien. Dat maakte o.i. een lange tocht door een desolaat landschap met een klim van meer dan 600 meter onmogelijk. Ook plaatselijke bewoners hebben ons zo een tocht ontraden, temeer omdat er op die hele weg niet een huis is te vinden en je ook nagenoeg niemand tegenkomt. Hoe dan ook, we zitten in de mooie stad Segovia (zie ook foto s). Groeten, ook aan Marc Rutte.
cercedilla. 19/69
Wat ons nu toch overkomt; bij de reacties hiernaast zijn naast onze gewaardeerde vrienden inmiddels hooggeplaatste personen toegevoegd. Eerst koning Phillipe, toen Jorge, nuntius van de Paus en nu onze koningin Máxima. Wat een eer; je zou er van naast je schoenen gaan lopen, maar dat wordt morgen moeilijk met onze extra lange tocht. Wie zal de volgende Hooggeplaatste zijn?
cercedilla. 19/69
Vandaag bewolking en zelfs af en toe een druppeltje regen. Route was slechts 19 km maar er zaten zware stukken tussen. Om 13 uur in Cercedilla waar we konden slapen in een sporthal op judomatten. Via gemeentehuis vonden we een goed alternatief: een mooie slaapkamer in een hostel voor een pelgrimsprijs. Doen dus. Morgen een langere etappe van 31 km met een behoorlijke klim er in. Kijk ook eens naar de foto s. Groeten van Frans en Nelly.
Manzanares el real. 27/50
Wat een prachtige naam hierboven, je?
Vandaag door een prachtige natuur gelopen (zie foto s). Wel zwaar parcours met veel oneffenheden tijdens de tocht en temperatuur tot 33 graden. Vanmorgen kwam de politie ons om 6 uur wekken; we moesten het stadhuis dan verlaten hebben; dat was de afspraak. Vandaag bleek de beloofde Albergue niet meer te bestaan. Met veel moeite hebben we een aardige, betaalbare kamer gevonden.
Groeten Nelly en Frans.
Tres Cantos 23/23
Vandaag de eerste loopdag. Eerst anderhalf uur om Madrid uur uit te komen. Daarna de droge, dorre vlakte buiten de stad bij een temperatuur die opliep tot 33 graden. Veel drinken onderweg. Alles verliep redelijk goed. Nelly heeft wat pijn aan haar bovenbeen. Maar we hebben er zin in. In Tres Cantos slapen we in een kamer onder het stadhuis!. Wij zijn op dit moment de enige pelgrims onderweg. Groeten en felicitaties voor Wiel, die we van hieruit niet kunnen bereiken. Tot mijn verrassing kreeg ik gisteren een reactie van de koning van Spanje, die overigens een mij zeer bekende manier van schrijven had. Nu is het voor ons eenmaal onmogelijk aan alle koninklijke opdringerigheid tegemoet te komen. Sorry Phillipe dus.