NaarSantiago.reismee.nl

cercedilla. 19/69

Vandaag bewolking en zelfs af en toe een druppeltje regen. Route was slechts 19 km maar er zaten zware stukken tussen. Om 13 uur in Cercedilla waar we konden slapen in een sporthal op judomatten. Via gemeentehuis vonden we een goed alternatief: een mooie slaapkamer in een hostel voor een pelgrimsprijs. Doen dus. Morgen een langere etappe van 31 km met een behoorlijke klim er in. Kijk ook eens naar de foto s. Groeten van Frans en Nelly.

Koningin der Nederlanden,
Echtgenote van Koning Willem-Alexander
Paleis Noordeinde, Den Haag

Beste Nelly en Frans,

Via de AIVD kwam ons ter ore dat jullie samen zijn begonnen aan de 5e pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Dat vinden we wel heel bijzonder; twee onderdanen, die zich voor hun land de benen uit het lijf lopen en dat al voor het zoveelste jaar. Ik, Maxima, heb het ook met Alex(ander) erover gehad en die begon al te praten over het toekennen van een koninklijk lintje. Jammer genoeg is de periode waarin de lintjesregen wordt toegekend dit jaar al voorbij, maar wie weet volgend jaar?! Maar dan moeten jullie wel eerst weer Santiago bereiken. Ik heb ook met mijn kinderen erover gepraat en kreeg heel gevarieerde reacties. De oudste, Amalia, vroeg zich af waarom mensen zoiets doen; er bestaan toch snellere methoden om van A naar B te komen dan te voet! Volgens Alexia doen jullie dit, gewoon omdat jullie het leuk vinden en de jongste, Ariane, heeft een heel poos nagedacht en zei toen: “Misschien willen die meneer en mevrouw wel afvallen en daarom wandelen ze zoveel!” Maar daarmee was haar gedachte nog niet af. “Jullie, pappie en mammie, zouden ook moeten gaan wandelen, dan vallen jullie ook af!” Op mijn vraag of ik dan zo dik ben, was haar antwoord: “Nee jij niet, maar papa zou best wat kilo’s kwijt mogen raken!” Ik heb het met Alex erover gehad en hij vindt het eigenlijk niet eens zo’n gek idee! Hij heeft de verslagen van jullie tochten doorgenomen en zei toen: “Wij gaan het ook zo doen, wat mij betreft elke dag, maar wel een heel stuk minder lang, maar in ieder geval ook met aan het einde van elke dagtocht een afsluiting met een pilsje in een kroeg!”
Of dat nou zo’n goed idee is weet ik nog niet en ook de prinsesjes zeiden tegen hem dat ze nu al wisten dat het dan wel heel korte wandelingen zouden worden, “omdat pappie altijd heel snel dorst krijgt!”
Enfin we hebben er samen nog wel eens over! Ik vrees dat het bij een voornemen zal blijven. Ik zal wel Mark Rutte eens polsen om te vernemen wat hij ervan vindt, want voor het gedrag van Alex is Mark ministerieel verantwoordelijk! Misschien wil die zelf ook wel meelopen!
Wij zullen jullie in elk geval blijven volgen en wie weet komen we elkaar t.z.t. nog eens tegen bij een wandeltocht ergens in Nederland of waar dan ook! En sterkte bij de lange en zware etappe die jullie morgen te wachten staat!
Veel groetjes, ook van de prinsesjes en van Alex, die er toch nog niet helemaal uit is, maar de geplande afsluiting van iedere wandeling in ieder geval een waardevol idee vindt!

Veel liefs,