NaarSantiago.reismee.nl

Coca. 22/123

Wij verblijven nu in de stad Coca, een weinig Spaanse naam. De tocht verliep hoofdzakelijk door dennenbossen. Overal zien we bomen waarvan hars wordt afgetapt, zoals dat gebeurt bij rubberbomen. De tocht verliep goed; het weer valt wat tegen: afwisselend zonnig en bewolkt met een kille wind; niet zoals we ons Spaans weer voorstellen. Wij verblijven nu in een oude woning van de hoofd der school, nu in gebruik als albergue.

Marianne

Marianne Louise Thieme
Voorzitter Partij van de Dieren
De Haag

Beste Frans en Nelly,

Van Mark Rutte hoorde ik, vlak voor hij naar Moskou vertrok voor overleg met Poetin, dat jullie bezig zijn aan een voettocht naar Santiago de Compostella. Omdat ik zelf een enthousiast wandelaar ben, ben ik eens gaan bladeren in jullie verslagen. In het verslag van gisteren, vanuit Santa Maria la Real de Niva, trof mij de opmerking dat jullie in Castilië pas na vele kilometers slechts één enkel levend wezen aantroffen.
Hebben jullie dan eigenlijk wel goed uit jullie doppen gekeken? Jullie hebben natuurlijk de ogen steeds op de verte gericht, maar helemaal niet eraan gedacht om de ogen eens vlak voor jullie naar de grond te laten kijken. Daar stikt het bij wijze van spreken van de levende wezens, van aardwormpjes en kevers tot pissebedden en mieren! Loop die wezentjes toch niet zomaar voorbij, maar ga eens op je hurken zitten en bewonder het gekrioel van de mieren, het glimmen van de aardwormpjes, de activiteiten van de kevers en pissebedden. En dan niet te vergeten de langpotige spinnen in hun webjes, de zoemende bijtjes en ondeugende muggen, de kleurrijke hagedissen die schielijk voor jullie voeten wegschieten. En dan heb ik het niet eens gehad over het leger veldmuizen, dat jullie begeleidt!! Kijk s.v.p. een beetje uit dat jullie niet op deze kleine diertjes trappen tijdens de trektocht. Jullie moeten toch ook de sprinkhanen gehoord hebben die sjierpend jullie probeerden te begroeten, maar jullie hadden voor hen zeker oor noch gehoor! Het zijn toch zulke lieve beestjes. Ja, ze hebben de mensen wel eens hongersnoden berokkend door al het voedsel dat voorradig was in een mum van tijd op te vreten, maar ook jullie moeten het toch bewonderenswaardig vinden dat die kleine wezentjes tot zo iets geweldigs überhaupt in staat zijn!!
Wat ik maar wil zeggen is dat er meer op aarde rondloopt dan mensen, al dan niet met oogkleppen op! Kijk dus goed rond en geniet met respect van het kleine, levendige, overal rondkrioelende ‘gespuis’.

’Pats!’ - Sorry, ik moest even een lastige vlieg te pletter slaan; vervelende en storende beesten vind ik vliegen! Irritant! Maar dat terzijde!

“En verder ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie!”

Veel wandelplezier, loop met aandacht verder en weet je vergezeld door miljoenen levende wezentjes; jullie zijn nooit alleen!
Ik ben – op afstand - één van hun!

Marianne

Arnold Brouwer

Hoi Frans en Nelly,

Jullie zijn weer goed op weg.
Respect!!!!!!

Ik wens jullie nog veel goede en gezonde kilometers toe.

Hartelijke groet van Arnold