NaarSantiago.reismee.nl

Alcarazen. 25/148

Vandaag was storm, regen en onweer voorspeld. Dat kwam ook, echter gelukkig toen we al in de albergue zaten. Het lopen gaat goed. Wij lopen nu hoofdzakelijk door pijnboombossen. Het gebruik van die trein een paar dagen geleden was zo gek nog niet. Een Spanjaard die wij hebben ontmoet heeft de voettocht die dag wel gemaakt. Hij was doornat, zijn telefoon werkt niet meer omdat die nat was geworden en op een afstand van 10 meter sloeg de bliksem in in een boom. Dat dus liever niet.

Reacties

Reacties

Mark

Mark Rutte,
Minister-president van Nederland,
Torentje op het Binnenhof in Den Haag en momenteel in het
Kremlin aan het Rode Plein in Moskou
(3)



Hallo Nelly en Frans,

Daar zijn we weer, maar nu vanuit Moskou waar ik zo dadelijk een ontmoeting zal hebben met president Poetin. Oh, daar zie ik hem al, ik loop hem tegemoet.
‘Dag Vladimir’, leuk je weer eens te zien. ‘Dat moet je nog maar afwachten’, bromt hij me tegemoet. Ik lach hem vriendelijk toe en vraag of hij goed geslapen heeft. ‘Dat gaat je niks aan’, mompelt de president van de Russische Federatie, maar vervolgt met: ‘De Russische beer slaapt altijd goed’. Ik denk: dat is een grapje, en begin dus hartelijk te lachen. Hij kijkt mij verbaasd aan en zegt dan opeens: ‘We gaan het vandaag met elkaar over gas hebben!’ En hij heeft gelijk, ik wil eens polsen of we voor een laag prijsje Russisch gas kunnen kopen om onze eigen reserves wat aan te vullen, nu die Groningers aan de lopende band problemen zitten te maken omdat ze hier en daar een scheurtje in hun huis aantreffen.

De onderhandelingen verlopen voorspoedig en we komen al vlot tot een akkoord. We ondertekenen beiden de desbetreffende contracten en dan staan we op en geven elkaar de hand als bezegeling van de overeenkomst. Maar dan schrik ik even. Op het moment dat ik Vladimirs hand schud laat hij me toch een scheet!!! Ik kan het even niet geloven, maar het is echt waar! Poetin gniffelt en zegt: ‘Zuiver Russisch gas!’ Ik begin uiteraard te lachen, maar blijf natuurlijk niet achter en laat nu van mijn kant een flinke knal horen. ‘Dat is puur Nederlands gas’, zeg ik! ‘Maar wij hebben het meeste gas ter wereld,’ klinkt het van zijn kant en hij onderstreept dat door een serie forse knallen! ‘We hoeven daar niet zuinig mee om te gaan’, gniffelt hij weer. ‘Maar de kwaliteit van óns gas is de beste van de hele wereld’, geef ik hem van repliek en presenteer hem tegelijk nog een royale, knetterende gaswolk! En dat vindt Vladimir leuk, hij begint te schuddebuiken van het lachen en lost dat af door om de haverklap mij nog tritsgewijze te laten genieten van een reeks ploffertjes uit zijn persoonlijk gasreservoir. Ik doe uiteraard volop met hem mee en blijf met mijn privé-productie zeker niet bij hem achter! We zijn pas opgehouden toen Kremlin-lakeien in de zaal de vensters begonnen open te zetten!! En gelachen dat we samen nog hebben!!!

Het waren leuke onderhandelingen en het was een geweldig ‘après-gaz’!

Zo dadelijk neem ik het vliegtuig terug naar Nederland, met een goed contract op zak en een opgelucht gevoel! Ja, je moet er soms wat voor over hebben om ervoor te zorgen, dat je je landgenoten - onder wie ook jullie, Frans en Nelly - iedere winter warme voeten kunt bezorgen en dat ze - ook in Groningen - de lange winteravonden bij een heerlijk gasvuurtje aangenaam kunnen doorbrengen!
En daar heb ik best een paar flinke scheten voor over!!

Loop lekker verder, het liefst zonder donder en bliksem, en als je het eens benauwd krijgt, weet je nu in elk geval hoe je weer opgelucht verder kunt gaan!

Groetjes,
Yours,

Mark

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!