Leon. 13/338
Na een ochtendwandeling van 13 km waren we al om 10 uur in Leon, een herkenning voor ons, want hier wandelden we in 2011 ook binnen. Wij waren van plan hier een dag vakantie te nemen, maar we waren zo vroeg hier en konden vandaag alles bekijken, zodat we besloten hebben om morgen door te lopen. Wij beginnen dan aan de 5daagse Camino Salvador; een vrij moeilijke omdat we de bergen over moeten in vrij verlaten gebied. Daardoor liggen we inmiddels 3 dagen voor op ons schema. Kan ons van pas komen in de moeilijkere gebieden; wij kunnen dan besluiten op een dag minder te lopen.
villarente 26/325
Wij zitten nu 13 km voor Leon. Vandaag een luxe 26 km lopen, omdat deze Camino Frances druk is en dus alles te verkrijgen is. Zo konden wij vanmorgen om 7 uur in de bar ontbijten. Ook zijn er veel plaatsen om te slapen. Er staan zelfs zitbanken en picknicplaatsen langs de weg. Het weer is zeer zonnig. Na 13 uur is het zo heet, dat lopen dan bijna onmogelijk is. Onze conditie is prima, dus VOORWAARTS.
El Burgo Ranero. 25/299
Vanmorgen extra spannend. Wij volgen een afkorting, maar die is niet bewegwijzerd. Een boer wees ons vanmorgen het begin van de route en we kregen een tekening van de te lopen route mee. Het ging gelukkig goed en om 11 uur zaten we op de Camino Frances. We liepen vandaag samen met onze Spaanse medepelgrim. Nu zitten we op n terras in El Burgo Ranero van n drankje te genieten. Tjeu ik moet nog melden dat mijn schoenen goed lopen (al moet ik zelf wel t loopwerk doen.
Melgar de Arriba 27/274
Prachtig weer: volop zon Met een zuchtje wind. Het lopen ging zo voorspoedig dat we om 11 uur al op de plaats van bestemming waren. We besloten 6 km verder te lopen naar Melgar de A. Daarmee snijden we trouwens een stuk van de route af. Morgen zitten we na 17 km op de Camino Frances. Wij moeten vroeg gaan lopen want de temperatuur stijgt na 1 uur smiddags naar 35 graden. Alles goed en voorwaarts.
Villalon de Campos. 24/247
Vandaag eerst 8 km langs het Kanaal van Castilie. Toen 3 km naar een boerengehucht en van daaruit 8 km over een asfaltweg, waar we 3 auto s tegenkwamen. Nog 5 km over een oude spoorbaan en toen waren we bij onze albergue (zie foto s).Het weer is zonnig en de wind neemt gelukkig af. Temperatuur boven 30 graden. Nelly is van haar gordelroos af en is tot nu toe de enige vrouw op deze Camino. s avonds slaapt ze alleen met mannen op de zaal. Dat zijn er overigens maar drie, soms aangevuld met 1 of 2 fietsers.
Medina de Rioseco. 24/223
Hierboven weer zo een mooie plaatsnaam. Vandaag stralend weer, echter met n heel sterke wind, die je vooral voelt doordat wij door een grote (eindeloze) vlakte lopen. Het lopen ging goed, hoofdzakelijk vlak. Om 13.00 uur waren we op onze bestemming. We overnachten vandaag in een nonnenklooster van de zusters van de heilige Clara. Zaterdag zit de Camino Madrid erop en gaan we voor even over op de Camino Frances tot aan Leon. We liggen nu 2 dagen voor op ons schema. Groeten.
Penaflor de Hornija 26/199
Eindelijk zon. De hele dag een blauwe lucht. Een prachtige natuur (zie foto). Wij verlaten nu de streek met pijnboombossen en zijn de Terra Campos (de eindeloze vlakte) binnengelopen. Vanmorgen vroeg honderden konijnen op ons pad. Onze conditie is prima. Wij verblijven nu in een mooie nieuwe albergue. we ontmoeten al een paar dagen twee andere pelgrims: een uit Murcia/Spanje, de andere uit Frankrijk. Zie ook de foto s.
Puenta douro 25/173
Het weer blijft wisselvallig. Vandaag bewolkt met af en toe wat druppels.
Nu het grootste probleem van een pelgrim: s morgens als hij om half zeven opstaat wil hij niets liever dan een kop koffie en iets te eten voor hij gaat lopen. Maar.... de café s gaan niet eerder open dan ca. 10 uur. Dus, ook vandaag eerst 16 km lopen voor de eerste kop koffie. Maar, ok een pelgrim hoort te versterven. Ik spreek over een luxe probleem. Ik probeer nog foto s up te loaden. Groeten Nelly en Frans. Boffers in het lekker warme Nederland.
Nog iets voor politica Marianne. Wij hebben je raad opgevolgd en naar de grond gekeken. En inderdaad: genoeg beestjes te zien. Alleen na een tijd naar de grond gekeken te hebben tijdens het lopen zag ik een boom niet en liep er met mijn hoofd tegen aan. Conclusie: vertrouw nooit blind een politica. Dag.