NaarSantiago.reismee.nl

Castroverde. 9/663

Vandaag was het nodig een soort rustdag in te lassen. Niet omdat wij moe zouden zijn, maar omdat wij te vroeg in Santiago dreigen aan te komen. Donderdag 16 juli vertrekt ons vliegtuig en zonder rustdag zouden we zondag aankomen en moesten we 4 dagen in Santiago rondlummelen. Dat worden er nu drie. Zonnig weer hier en conditie goed. Zitten nu in een moderne pasgebouwde albergue.

O Cadavo Baleira. 25/654

Hoe komen ze toch op zo n dorpsnaam? Door veel lawaai van medepelgrims om 6 uur wakker. Het weer is prima: zonnig maar niet te heet. Ook nu weer twee bergen van rond de 1000 meter beklommen. Na 2,5 km lopen aardig café gevonden (zie foto). Ook nu weer komen we steeds dezelfde pelgrims tegen. Rond 14 uur waren we in O Cadavo, maar daar was de albergue al erg vol. Toen gekozen voor een aardig pension. Dus een beetje luxe nu. Verder alles ok hier. Conditie is prima.

A Fonsagrada. 27/629

Vandaag weer in de mist gaan lopen (zie ook foto s). De eerste 10 km redelijk vlak, toen de klim naar de 1050 m hoge Puerte s Acebo, die tevens de grens vormt tussen Asturië en Galicië. Wij zitten nu ca 150 km voor Santiago. Het weer is zonnig en met de nodige schaduws prima om te lopen. Wij zitten nu in een privé_albergue met de luxe van een wasmachine. Van hieruit feliciteren we onze schoonzoon Nico met zijn verjaardag.

Grandas de Salime. 22/602

Vandaag lang in de mist gelopen. Dat kwam ook doordat we zo hoog liepen. In de buurt van een stuwmeer volgde een afdaling van meer dan een uur. Daar vonden we bij de stuwdam wel onze beloning: een bar met de eerste koffie van de dag. Op dit moment lopen er 30 tot 40 pelgrims op de route. Sinds gisteren is dat aantal plotseling sterk toegenomen. Waardoor is ons onbekend. Dat betekent ook dat de albergues goed gevuld zijn. Hier zonnig weer, maar niet zo warm als bij jullie.

Berducedo. 18/580

Maar 18 km maar een van de zwaarste trajecten. Wij moesten vandaag 2,5 uur over bergpaden klimmen om over een berg van 1100 meter hoogte te komen. Daarna volgde een zware afdaling: een sterke helling met veel losse keien. Uiteindelijk nog een beklimming en een lange afdaling. Wij zagen nog een groep luxe_pelgrims, die zich met een bus naar boven lieten brengen, een stukje liepen zonder rugzak en dan weer snel de bus ingingen. Wij slapen in een albergue. Het weer is goed.

Pola de Allande. 29/562

Weer zo n mooie plaatsnaam. Ontbeten in ons 4sterren hotel. Daarna weer die adembenemende natuur (zie foto s). Vaak zeggen we: "dat we dit toch mogen doen". Mooi weer vandaag, alhoewel minder warm dan bij jullie. Lopen gaat goed, vooral door de goede wegen/paden. Wel voortdurend klimmen en dalen. Alles ok hier. Vandaag is Mira jarig. Wij hebben vanmorgen via whatsapp voor haar gezongen.

Tineo. 20/533

Vandaag wat bewolkt en ca. 20 graden, prima weer om te lopen. Ook nu is de natuur weer overweldigend. Onderweg zien wij veel (deels) ingestorte huizen. Een huis wordt hier niet afgebroken, maar aan zijn lot overgelaten. In Tineo even zoeken naar n slaapplaats. Het werd een 4 sterren_hotel.... maar dan voor pelgrims wel in het souterrain, waar couchettes voor hen zijn ingericht. Maar wij mogen wel door de hoofddeur naar binnen en in de grote eetzaal eten (voor een pelgrimsprijs).

Salas. 23/513

Vandaag vertrokken in de mist. Meteen een fikse klim. Wegen zijn nog steeds prima. Afwisselend asfalt en bergpaden. Omgeving nog steeds fascinerend. Overal zie je nog bewijzen van de pelgrimsvaart in de middeleeuwen. De Camino Primitivo was de eerste pelgrimage naar Santiago. Daarom zie je nog pelgrimsherbergen van rond het jaar 1000. Alles prima hier; hebben nu mooie albergue met eigen kamer.