NaarSantiago.reismee.nl

Grandas de Salime. 22/602

Vandaag lang in de mist gelopen. Dat kwam ook doordat we zo hoog liepen. In de buurt van een stuwmeer volgde een afdaling van meer dan een uur. Daar vonden we bij de stuwdam wel onze beloning: een bar met de eerste koffie van de dag. Op dit moment lopen er 30 tot 40 pelgrims op de route. Sinds gisteren is dat aantal plotseling sterk toegenomen. Waardoor is ons onbekend. Dat betekent ook dat de albergues goed gevuld zijn. Hier zonnig weer, maar niet zo warm als bij jullie.

Thuur

De Kalief van Oviedo

(6 van 7+)

Frans reikt naar de deksel van de jampot en stelt vast dat die los zit. De kalief was bij de laatste lichtflits, toen hij net bij hun kleine glazen gevangenis stond, blijkbaar zo geschrokken, dat hij daarna was vergeten die laatste pot goed af te sluiten. Toch lukt het Frans niet zomaar om de deksel te verwijderen.
“Nelly, klim eens op mijn rug en kijk of jij dan de deksel verder los kunt draaien”. Dat deed ze en met een flinke krachtsinspanning lukte het haar; daarna duwde ze de metalen afsluiting van de pot af, waarna die op de vloer terecht kwam. Even wachtten de twee af of de ‘kalief’ misschien iets van hun werkzaamheden had gehoord, maar dat bleek niet het geval te zijn. De bandiet liet zich niet zien; het onweer en de inmiddels afnemende weerlichten waren voor hem blijkbaar nog teveel!
De kleine Frans en Nelly klommen snel uit hun jampot!
De andere potbewoners staken hun handen in de hoogte en gaven te kennen dat ze ook bevrijd wensten te worden, maar dat was voor Frans en Nelly een onmogelijke opgave; die deksels waren nog zorgvuldig afgesloten en konden niet zonder meer geopend worden. Daar was toverkracht voor nodig!
Frans en Nelly haastten zich daarop naar de uitgang. Frans gaf te kennen aan de anderen dat zij hulp zouden gaan halen en dat ze nog geduld moesten hebben. Bij de uitgang van de ruimte namen de twee hun rugzakken, die daar nog lagen, mee en renden naar het dicht bijzijnde bos.
In het bos zoekt Frans in zijn rugzakje en vindt al gauw wat hij wil hebben: zijn tablet. Met behulp van dat apparaatje heeft hij altijd contact met de buitenwereld kunnen leggen. En daarin slaagt hij nu ook weer snel. Hij krijgt verbinding en hij roept vervolgens om hulp van iedereen die zijn bericht, dat de digitale ether in is gegaan, ook maar kan ontvangen!
Helemaal onverwacht wordt hem direct daarna de tablet uit zijn handen gegrist. Frans en Nelly kijken op en blikken in de woedende ogen van Ali Bardoer.

“Jullie kunnen niet aan mij ontsnappen”, buldert hij, “ik kan jullie altijd terug vinden aan de hand van het digitaal kenmerk dat ik jullie in je nek heb gestraald! Aan mij ontkomen jullie nooit! Nooit!! Meekomen!!”

Verslagen laten de kleine Frans en Nelly zich door de tovenaar-kalief oppakken en die voert ze terug naar zijn onderkomen, waar ze voor straf onderworpen worden aan heel wat exercities voordat ze tenslotte uitgeput er bij neervallen.
Kalief Ali Bardoer pakt ze dan op en werpt ze weer, maar nu apart, in een jampot en draait die extra stevig dicht!
“Jullie zullen Santiago alleen maar bereiken zoals ik het wil, ”zegt hij nog. “Jullie zullen daar samen met de anderen blind mijn bevelen uitvoeren en tenslotte Santiago vernietigen!”

Frans en Nelly horen die woorden al niet meer en berusten blijkbaar in hun trieste lot!!

(wordt vervolgd)