NaarSantiago.reismee.nl

Grado. 25/490

Onze eerste kennismaking met de Camino Primitivo is positief. Er wordt wel geklommen en gedaald, maar tot nu toe zijn de wegen erg goed. Ook het landschap is afwisselend en erg mooi. Doordat de wegen en paden goed zijn gaat het lopen erg vlot. Wij zien nu wel meer pelgrims, tot nu toe een stuk of tien. Omdat we al om 10 uur bij ons etappedoel waren zijn we doorgelopen tot Grado. Daar is geen albergue, maar we hebben hier een aardig hotelletje gevonden. Groeten Frans en Nelly.

Oviedo. 0/465

Vandaag rustdag. Ovied o was in de middeleeuwen een belangrijkere pelgrimsoord dan Santiago. Dat kwam doordat de Christenen op de vlucht voor de Moren alle relikwieën vanuit Zuid_Spanje meenamen naar het Noorden (=oviedo). Zo vonden wij vandaag in de Heilige Kamer in de kathedraal: 1 de zweetdoek van Jesus, 2 de sandaal van Petrus 3 zijn beurs, 4 vijf doornen uit Jesu s kroon, 6 een stuk uit Jesus kruis, aarde uit het huis van Maria, 7 aarde van de plek van Maria s hemelvaart en als klapstuk 8 een capsule met moedermelk van Maria. Overigens: een prachtige kathedraal met enorm veel kerkschatten. De route achter ons was erg mooi, maar zwaar; ook voor ervaren lopers. Je liep uren door de bergen zonder iemand of een huis te zien. Morgen de Camino Primitivo.

Oviedo. 20/465

Wij zijn in Ovied o. Dat wil zeggen dat we de Camino de l Salvador hebben afgesloten, dat we morgen een rustdag nemen en overmorgen beginnen aan de Camino Primitivo (ca 245 km) om daarna nog ca 50 km over de Camino Frances naar Santiago te lopen. Lees morgen het bericht over Ovied o.

Mieres del Camino. 15/445

Makkelijke tocht vandaag. 15 km naar over asfaltwegen. Waren al om 11 uur in de stad. Duurde wel lang voordat we de albergue in een buitenwijk hadden gevonden. Wij zitten inmiddels in Asturie, waar op een bijzondere manier cider wordt geschonken. Zie foto s.

Polo de Lena. 25/430

Vandaag ging de tocht een stuk makkelijker. Wel meteen om 7 uur een steile afdaling van 2 km en even daarna een tocht over de berghelling over een zeer smal pad, maar daarna bijna de hele tijd een goede weg. Daardoor waren wij al om 13.00 uur in Polo de Lena ,34 km voor Oviedo, waar wij een dag rust zullen nemen. Alles gaat goed. Het weer is prima en ook de conditie. En elke dag ons biertje en een fles wijn. Zie ook de toegevoegde foto s van gisteren en vandaag.

Pajares. 15/405

Vandaag een korte, maar erg zware etappe. Over die 15 km hebben we dan ook bijna 6 uur gedaan. We moesten twee hoge bergen over en hadden te maken met heel slechte ondergrond, modderpoelen, beekoversteken, weidegronden en nog veel meer ongemak. Daar tegenover staat, dat de uitzichten geweldig waren en het weer was prima. Tegen 13 uur waren we in onze albergue en daarna konden we eten in het dorpscafe. En toen was het tijd om te genieten van Thuur zijn verhalen.

Poladura de la Tiercia 25/390

Ik kick op bovenstaande plaatsnamen. Vandaag een zware maar mooie dag. Wij namen de eerste grote berg. Veel en zwaar klimmen, maar prachtige vergezichten. Wij zitten hier in de albergue en drinken en eten in het enige restaurant. Maar voortreffelijk. Alles ok en we amuseren ons met de berichten van Thuur e n zijn aliasen.

La Robla. 27/365

Vandaag begonnen aan de Camino de Salvador (=verlosser). Best zware tocht. Eerst door de voorsteden van Leon, later pittige klimpartijen in de bergen. Het grootste probleem de komende dagen is de planning. Zo is morgen wel een albergue, maar geen eten. Verder wacht er ons de komende dagen twee joekels van bergen. Wij houden jullie op de hoogte.