Valencia 0/0
Wij zijn gisteren aangekomen in Valencia. Nogal wat moeite gehad om ons hotel te vinden, maar gisteren om 7 uur om zaten we achter ons glas wijn. Vandaag onze stempelkaarten gaan ophalen en Valencia verkend. Een onverwacht mooie stad en schitterend weer om de 30 graden. Morgen nog relaxen en dan begint vrijdag de tocht. Zie ook foto's
Santiago de Compostella
Dit is ons laatste bericht. Morgenavond vliegen we naar huis. Het was een mooie tocht. Voor alle belangstelling en reacties danken wij jullie, met een speciaal woord van dank voor Thuur en zijn vele aliassen, die ons de hele tocht vergezelde. Groeten van Frans en Nelly.
Santiago de compostella
Wat een luxe. Uitslapen, geen rugzak torsen en op je gemakje rustig in de zon ontbijten. Vandaag zijn we eerst onze Compostella ( getuigschrift van de tocht) gaan ophalen en daarna onze tickets voor de terugreis gaan uitprinten. Dan: alleen maar slenteren en luieren. Donderdagavond vliegen wij naar vliegveld Frankfurt Hahn, waar Melanie ons komt ophalen. Vrijdag zijn we dan thuis.
Santiago. 28/785
Wij zijn er!! Voor de 5e maal zijn we Santiago binnengelopen. Om 13 uur stonden we op de berg van de vreugde en konden we voor het eerst Santiago zien. Om 14.15 u stonden we op het plein voor de kathedraal. Daarmee sluiten we 3 Camino s af: de Camino van Madrid, de Camino de Salvador en de Camino Primitivo. Wij zijn voldaan. Vrij snel vinden we op 300 m afstand van de kathedraal een aardig pension waar we de komende 3 dagen verblijven. Blijf ons volgen.
Salceda. 25/757
Vandaag de eerste dag op de drukke Camino Frances. Even wennen. De laatste weken liepen we bijna alleen. Nu zijn er steeds pelgrims voor en achter ons. Erg veel jonge mensen. Wij zijn bijna een uitzondering. Het weer is prima en de wegen zijn goed. Daardoor waren wij al om 13.30 u op de plaats van bestemming. Dat is een prive-albergue, waar we vorig jaar ook al geslapen hebben (zie foto). Er naast een gezellige bar die vol hangt met honderden t-shirts, die pelgrims achter gelaten hebben. Morgen Santiago.
Melide. 28/732
Vandaag hebben wij de Camino Primitivo afgerond. Wij zijn aangekomen in Melide en die plaats ligt op de Camino Frances, ook wel de pilgrim-highway genoemd vanwege het grote aantal pelgrims dat hier loopt. Het weer en de conditie is prima; wij zitten 55 km voor Santiago. Het landschap wordt ook vlakker, dus wij schieten sneller op. Maandag denken we in Santiago te zijn.
San Roman de Retorta. 20/704
Vannacht prima geslapen in ons pension. Vanmorgen dus geen medepelgrims die al om 5 uur gingen inpakken. De tocht vandaag was gemakkelijk met veel asfalt. Dat schiet wel op maar is saai. Gelukkig zaten er ook een paar mooie natuurpaden tussen. Wij waren al om 12 uur in San Roman en hebben daar een eigen kamer in de albergue, die overigens in the middle of nowwhere ligt. Wij zitten ca 80 km voor Santiago. Alles ok.
Lugo 21/684
Vandaag jarig. Maar dat betekent niet feestvieren maar om 7 uur gaan lopen. Wel was er een vorstelijk ontbijt in een lunchroom. (kan dat eigenlijk een ONTBIJT in een LUNCHroom?). Prachtig weer en een gemakkelijke 21 km. Om 12 uur liepen we Lugo binnen: een grotere mooie stad met (en dat is uniek) een nog volledige middeleeuwse stadsmuur. Wij zitten 105 km voor Santiago. Omdat de albergues intussen erg vol raken en luidruchtig worden hebben wij als verjaardagscadeau een pension genomen (en de nodige wijntjes). Proost.