NaarSantiago.reismee.nl

Ardaitz 25/1743

Vamorgen met mist vertrokken; zittten op n hoogte van ca 1000 meter. Om 8 uur waren de tientallen pelgrims al op weg. Hoofdzakelijk lopen we omlaag; slechts een klim vandaag. De hoofdroute loopt over Pamplona, maar omdat daar nu stierrennen is, is daar niet doorheen te komen. Daarom kozen wij na Erro voor een zuidoostelijke variant: het dal van de Erro. Alleen is daar maar 1 locatie om te slapen. Toen wij vanmorgen in een willekeurige cafe naar die locatie vroegen bleek de eigenaar ervan juist daar aawezig. Prijs afgesproken. Toen we vamiddag van de hoofdweg afsloegen naar die locatie bleek die na een venijnige klim va 1,5 km te liggen. Maar we zitten nu wel erg mooi in een heel oude gebouw op de top v d berg. Weer is prima en oze conditie ook.

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

En hoe doet het zezelinnetje het? Hoe zijn jullie eerste ervaringen? Wat ík tot nu toe ervan gehoord heb is alleen maar positief te noemen! Trouwens, hebben jullie al gezien dat het een vrouwtje is? Dat levert nog een extraatje op: zezelinnenmelk! Jullie kunnen nu onderweg verse melk drinken van jullie lieve trekdiertje! Nelly heeft al eerder bewezen dat ze weet hoe ze melk uit een geit moet halen en ga er maar van uit dat het bij Franny – zo noem ik haar maar, want jullie zijn er blijkbaar niet in geslaagd een naam voor haar te bedenken – niet anders zal zijn!
Wat hoor ik? Hebben jullie de eerste problemen al gehad? Hoe kwam dat?
Frans:”We hadden amper een kilometer of tien gelopen, toen ons boven op een bergkam een Bask met een ezel tegemoet kwam. Franny begon zich direct anders te gedragen dan normaal. Ze snoof heftig en maakte vreemde geluiden, die de ezel echter leken aan te spreken. Trouwens niet alleen die geluiden schenen hem aan te spreken, maar ook Franny zelf. Hij bleef ter plekke stilstaan, zoals ezels dat kunnen en vertikte het verder te gaan, hoezeer onze Baskische vriend hem daartoe ook aanzette. Het was duidelijk dat Franny de ezel ook wel aardig vond, gezien het wederzijds gesnuffel dat er volgde. Ze begonnen elkaar op een (z)ezelsmanier af te tasten en plotseling deed de ezel wat volgens zijn ezelsnatuur vanzelfsprekend is, de bruut! Met veel moeite hebben we de twee weer in het gareel gekregen en zijn toen maar gauw doorgelopen, hoewel de twee dieren dat niet erg beviel. Nu hoop ik maar dat er met losse flodders geschoten is, want ik heb geen idee wat een kruising van een zezel met een ezel weer gaat opleveren!! Nelly en ik hebben al aan een naam zitten denken: een ‘zezelezel’, maar of dat nu een geschikte naam is? Thuur, heb jij soms een idee?”
Frans, ik zal erover nadenken, maar ga er vooralsnog van uit dat hun gestoei geen nieuwe diersoort zal opleveren. Niet ieder schot is raak! Zeker niet bij ezels!
Maar behalve dit voorval? Zijn jullie tevreden?
Nelly:”We zijn heel tevreden met Franny; om beurten mogen we zelfs op haar rug zitten en zo kunnen we onderweg wat uitrusten van de vermoeienissen! Ze trekt het karretje moeiteloos over heuvels en bergkammen en het is een verademing dat we de rol van een ezel nu aan onze zezel kunnen overlaten! Ze ziet er trouwens schattig uit. Haar lijf is lichtbruin en lijkt daar het meest op een ezel, maar haar poten zijn zwart-wit gestreept, net als die van een zebra. En haar gestreepte kopje heeft van beide wat! Maar qua karakter is het zeker geen eigenwijze ezel, integendeel zelfs. Alleen maar lof over haar!”
Fijn te horen, Nelly en Frans, veel plezier met Franny en als er weer eens een echte ezel in de buurt komt, maak dan maar een ommetje of las een melkpauze in; dan heeft Franny het te druk om zich door ezels te laten af- en verleiden!!
Ongestoord loopplezier toegewenst,
Thuur

jène van moorsel

Dag Frans,
65!!! Vroeger was men oud met 65. En in de vorige eeuw was men al oud met 45. Bewijs dat 65maar een getal is ben jij. En bewijs dat 75 ook maar een getal is ben ik.
Maar even over jou. Kom goed aan straks (niet qua lichaamsomvang) Kom goed aan, maar wees ook altijd op weg. Heel je leven lang, want stilstaand water wordt brak, sprak de wijze oude broer. (Een beetje verbeelding kan ook geen kwaad!)
Het ga je goed, Frans. en dat het Nellie ook goed mag gaan en Mira en Roel en...enz alle nazaten tot in het zoveelste geslacht.
Jène

Henk en Zus

Hallo Frans en Nelly.
Het lopen gaat zeer goed zo te lezen af en toe wat regen en wat bergjes maar dat steld niets voor,voor jullie.ga zo maar lekker door.
We hebben een geweldig bruilofsfeest gehad.tot in de kleine uurtjes.nu zijn we reis klaar voor Oostenrijk wat fietsen en wandelen.
nog veel loopplezier wenst jullie Henk en Zus.

ria-theo

verstandig om niet aan de bewuste stierenrennen mee te doen en een omweggetje te maken; stieren zouden anders geschrokken zijn of jullie op hun rug meegenomen hebben op weg naar Santiago; nu houden jullie het eerlijk en hopelijk heerlijk, ondanks dat het regelmatig best zwaar zal zijn; wordt het te moeilijk denk aan ons en jullie hebben weer voldoende energie