NaarSantiago.reismee.nl

Najera 32/1901

Vandaag weer op pad. Waren er weer aan toe, moesten er wel weer eventjes aan wennen. Weer was goed om te wandelen: iets bewolkt, niet koud. Vanmorgen heb ik nog vlug de binnenband van mijn karretje moeten verwisselen omdat de band lek stond. Na vertrek uit Logrono hebben we een groot deel van de aangegeven wandelroute gelopen (normaal doen we de fietsroute vanwege t karretje). We lopen midden door de Rioja-streek met eindeloze wijnvelden. Hebben bij aankomst in Najera meer dan n uur moeten zoeken naar onderdak, maar we hebben nu een prima adres gevonden. Groeten uit Spanje. 4 foto s toegevoegd

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Hebben jullie het vliegtuigje al opgemerkt dat boven jullie hoofd cirkelt? Wellicht hebben jullie dat nog niet goed kunnen waarnemen, want het is nogal bewolkt vandaag. Jullie horen het wel en het zal dadelijk wel wat lager gaan vliegen, ónder de laaghangende wolken.
Jullie zien het nu?
Frans:”Jazeker, nu horen we het niet alleen, we zien het duidelijk en we kunnen de tekst ook lezen die op het doek staat dat achter het vliegtuig fladdert: ‘Frans and Nelly goes to Santiago; we go with them!!’ Prachtig, die steun van boven! Als het hierbij blijft, vind ik het wel leuk, Nelly ook. Als ze maar niet massaal met ons mee gaan trekken, maar ik heb begrepen dat Miss Truttleway heeft beloofd dat dat niet gaat gebeuren. Daar vertrouwen we dan maar op; wij hebben met haar trouwens ook afgesproken dat we vanavond in Najera een handtekeningensessie zullen houden voor al haar landgenoten die ons metterdaad ondersteunen! Ik zie nu dat er een tweede vliegtuigje aan komt vliegen, ook met een tekst erachter en daar staat: ‘We are coming!!’
Maar dat was niet de afspraak, nee, laat ze in godsnaam pas vanavond komen, maar niet nu!”
Als Frans en Nelly echter net over een heuvel zijn getrokken met hun karretje, ontwaren ze in het erachter liggende dal een grote groep mensen. Komen daar de Amerikanen toch aan? Dat viel niet te verwachten! Daar moet die Truttleway toch wel op aangesproken worden: afspraak is afspraak!
Maar nu Frans en Nelly de grote groep dichter beginnen te naderen, wordt al gauw duidelijk dat het geen bewoners uit de Nieuwe Wereld zijn, maar vertegenwoordigers van het aloude keizerrijk Japan! Honderden, misschien wel duidenden kleine Japannertjes, hebben zich opgesteld aan beide zijden van de weg en applaudisseren enthousiast voor Nelly en Frans, die door deze levende haag van bewonderaars door lopen. Onze oosterlingen maken voortdurend buigingen en spreken in het Japans de beste wensen uit. En nu zwaaien ze ook nog met brandende wierookstokjes die een heerlijke geur verspreiden. Echte onversneden wierook! Nu en dan werpen ze ook een bewonderende blik op het karretje. Ja, Japanners hebben altijd van vernuft en techniek gehouden!
Frans en Nelly laten de loftuitingen van deze toeristen uit het verre oosten over zich heen komen maar genieten er stiekem toch van. Ze horen dat de ‘Japjes’ extra hierheen gekomen zijn tijdens hun Europa-tour; dit was niet in de planning opgenomen, maar de omweg die ze nu genomen hebben om deze beroemde pelgrims te kunnen zien, die hadden ze er graag voor over. Ja, Frans en Nelly, in Japan bekijken ze ook You tube!
Nelly:”Frans, heb jij ook het gevoel dat er nog meer in de lucht hangt?”
“Ja, wolken”, is het nuchtere antwoord, maar omdat die wolken beginnen op te lossen, kijken ze nu beiden naar boven en zien daar grote luchtballonnen, tientallen, nee honderden luchtballonnen en vanuit de hoogte kijken vanuit de mandjes die onder de ballonnen hangen, honderden, misschien wel duidenden mensen naar beneden, naar onze twee Santiago-gangers! Nu zijn het wél de bewoners van de Nieuwe Wereld. De lucht is zwaar zwanger van Amerikaanse bewonderaars in ballonnen die onder het commando staan van miss Truttleway. En wat maken die nu een spektakel!! Zelfs een hoem-pa-pa-orkestje hebben ze onder een van de ballonnen hangen! Er wordt geroepen en gezongen; ik hoor telkens herhaald de song :

It's a long way to Santiago,
It's a long way to go.
It's a long way to Santiago
To the sweetest place I know!
Goodbye Melick City,
Farewell Netherlands!
It's a long long way to Santiago,
But my heart's right there.

Er volgen nog enkele coupletten maar de inhoud daarvan wordt door de wind meegenomen!
Dit moet jullie goed doen! En miss Truttleway heeft woord gehouden! Ze heeft ervoor gezorgd dat jullie trektocht door de Amerikaantjes niet gestoord wordt, althans niet op de grond; vanuit de lucht weet ik het zo net nog niet!! Zij bevindt zich trouwens in de laatste ballon die nu overtrekt. Horen jullie wat ze roept?
“Nelly and Frans, untill this evening and thank you!! Bye , bye! Good luck!!”
Dat wordt nog een hele handtekeningensessie vanavond, want ik heb begrepen dat ook onze Japannertjes erbij zullen zijn! Maak de vingers maar vast soepel! Jullie krijgen nog heel wat te tekenen.
Hopelijk wordt het morgen weer wat rustiger!! Daar zou ik voor tekenen!
Groetjes,
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans, vandaag een nuttige(? ) wetenswaardigheid (pour l’éducation permanente zal ik maar zeggen)

Uit de aard der zaak kan vandaag, Quatorze Juillet, geen vrijdag de dertiende zijn. En dat is maar goed ook, want vrijdag de dertiende is geen geschikte dag voor een nationale feestdag, zelfs niet voor een Franse nationale feestdag. Tot nu toe zijn jullie tijdens de pelgrimages verschoond gebleven van het reizen op vrijdag de 13e. Frans had er geen op zijn tocht naar Rome in 2006, en ook de reis naar Santiago, in 2010 en 2011, is geheel vrijdag-de-dertiende-vrij. Dat is mooi meegenomen, want niemand zit te wachten op zo’n ongeluksdag tijdens de bedevaart.

Wat is er mis met vrijdag de dertiende? Allereerst is het schadelijk voor de economie. Zo heeft het Amerikaanse Stress Management Center and Phobia Institute berekend dat alleen al in de VS de financiële schade in de orde van $ 800 tot $ 900 miljoen is. Er wordt namelijk minder gevlogen en er worden minder zaken gedaan. Een agnostische kniesoor, zo'n rationele ontkenner dat er meer is tussen hemel en aarde, zou kunnen tegenwerpen dat die schade op een andere dag wel weer wordt goedgemaakt. Maar aan dat soort gebagatelliseer van kniesoren hebben we nu even geen behoefte. Verder blijkt uit een artikel van het (de?) British Medical Journal uit 1993 dat vrijdag de dertiende slecht is voor de gezondheid. Ik citeer de conclusie: "....Friday the 13th is indeed unlucky for some and it might be safer to stay at home." (zie "Is Friday the 13th bad for your health?" British Medical Journal, 1993;307:1584-1586).

Overigens beweren de Nederlandse verzekeraars dat er op vrijdag de dertiende juist minder ongelukken gebeuren (zie Verzekerd! 12 juni 2008). Maar we weten allemaal dat verzekeraars niet te vertrouwen zijn. De NRC van donderdag 12 mei 2011 doet ook een duit in het zakje met het artikel "Paraskevidekatriafobie is niet nodig". Met paraskevidekatriafobie bedoelt de NRC angst voor vrijdag de dertiende. De moraal is dat de kans op een ongeluk op deze dag niet groter is dan op een normale vrijdag. Maar ik houd het er op dat de schrijver van dat artikel (Jelle Goolaerts) bang is voor mensen die bang zijn voor vrijdag de dertiende. Een typisch geval van paraskevidekatriafobie-fobie.

We hebben overigens geluk dit jaar, want van alle 12 dertiende(n?) van de maand, valt in 2011 alleen 13 mei op een vrijdag. Ook vorig jaar was er maar één vrijdag de dertiende, namelijk 13 augustus. Maar daar staat tegenover dat we volgend jaar 3 keer de pineut zijn: op 13 januari, 13 april en 13 juli, allemaal vrijdagen. Houd daar rekening mee als jullie in 2012 weer op bedevaart zouden gaan. In 2009 was het ook mis met vrijdag 13 februari, vrijdag 13 maart en vrijdag 13 november.

Dat 2 jaar achter elkaar de schade beperkt blijft tot één enkele vrijdag de dertiende, is vrij ongewoon. Want gemiddeld genomen valt de dertiende van een willekeurige maand vaker op een vrijdag dan op enige andere dag. Een argeloze waarnemer zou verwachten dat gemiddeld over de jaren, het net zo vaak vrijdag de dertiende is als bijvoorbeeld maandag de dertiende of zondag de dertiende. Maar dan heeft deze argeloze waarnemer buiten Paus Gregorius XIII gerekend. Het geeft al te denken dat een pas gekozen paus uitgerekend een naam kiest met de extensie 13. Want, zou je denken, er is toch keus genoeg. Zijn twee directe voorgangers waren bijvoorbeeld Pius IV en Pius V. En wat is er mis met Pius VI? 6 is immers een schitterend getal met unieke eigenschappen. Zo is 6 = 1 + 2 + 3, maar ook 6 = 1 x 2 x 3. Geen ander getal heeft deze eigenschap. En wat te denken van: 6² = 1³ + 2³ + 3³. Of 6³ = 3³ + 4³ + 5³. Bovendien heeft een rechthoekige driehoek met zijden 3, 4, 5 (Pythagoras: 3² + 4² = 5²), een oppervlakte van 6.

Maar neen, 6 was voor Ugo Buoncompagni, de latere Gregorius XIII, niet goed genoeg. Of was het omdat "zes" in het Deens en Noors "seks" is, en in het Zweeds en IJslands "sex"? Want dan kan ik er nog wel begrip voor opbrengen. Het is tenslotte even wennen aan Paus Pius seks of aan Paus Pius sex. Maar waarom dan de extensie XIII. Noem je dan, als het echt Gregorius moet zijn, Gregorius 12bis of Gregorius 12a.

Waarom is het de schuld van Gregorius XIII dat het zo vaak vrijdag de dertiende is? In het kort komt het er op neer dat in de door hem verordonneerde tijdrekening, niet elke periode van 4 aaneengesloten jaren een schrikkeldag/schrikkeljaar heeft. In de Gregoriaanse kalender zijn eeuwwisselingen die niet deelbaar zijn door 400 (zoals 1800, 1900, 2100), geen schrikkeljaar. Er zijn dus geen 100 maar 97 schrikkeljaren in 400 jaar. Wat elementair kalenderrekenen leert dan dat -kalendertechnisch- elke willekeurige periode van 400 achtereenvolgende jaren zich eindeloos herhaalt. Bijzondere dagen zoals de dertiende van de maand, een willekeurige verjaardag, kerstmis, kunnen daarom niet even vaak op elke dag van de week (maandag, dinsdag etc.) voorkomen. 400 is immers niet deelbaar door 7.

In vroeger tijden, die alleen gepensioneerden en bijna gepensioneerden (zoals ik) zich kunnen herinneren, had je als (semi-)ambtenaar op je verjaardag 's middags vrij. Dat was natuurlijk aardig van de baas, maar je had er niets aan als je op zaterdag of zondag jarig was. En dat maakte -althans in theorie- de vraag relevant of je gemiddeld meer op een zaterdag of een zondag jarig bent dan op andere dagen. In theorie, want het effect is niet zo groot als je al met je 65e met pensioen gaat (wat toen nog mocht). Bovendien haalde een modale ambtenaar in de regel de 400 jaar niet, en dat is de tijdschaal waarop het effect meetbaar is.

In oud-testamentaire tijden was dat heel anders, zoals iedereen weet die bij de godsdienstles niet met propjes zat te schieten. Neem Methusalem die met 969 jaar de oudste mens ooit was. En wat te denken van Jered over wie Genesis 5:20 het volgende opmerkt: "Zo waren al de dagen van Jered negenhonderd twee en zestig jaren; en hij stierf." Of Adam (Genesis 5:5):"Zo waren al de dagen van Adam, die hij leefde, negenhonderd jaren, en dertig jaren; en hij stierf." Dat is natuurlijk andere koek.

Die oude tijden herleven misschien door slimme manipulatie van ons DNA (zie het NRC-artikel "Genome Shuffling Levert Veel Sneller Verbeterde Bacteriën" van 16 februari 2002) . Nu zijn het alleen nog maar bacteriën die kwalitatief beter worden als hun genoom door elkaar wordt geschud, maar over 10 jaar lukt dat met de eerste champignon. Een enorme doorbraak bereiken Chinese onderzoekers als ze er in 2031 in slagen de leeftijd van een tijgerplatworm (Pseudoceros dimidiatus) te verzesvoudigen. Omdat de gemanipuleerde platworm bovendien rauw eetbaar blijkt en wordt gepatenteerd, verdienen de onderzoekers er ook veel geld aan. Na deze doorbraak gaat het relatief snel. Dezelfde Chinese onderzoeksgroep lukt het in 2042 het eerste gewervelde dier te verbeteren (een roodoogmaki-kikker of Agalychnis callidryas). Alhans wat de maximale leeftijd betreft. Terwijl een ongeschudde roodoogmaki-kikker maximaal 5 jaar leeft, blijkt de gemanipuleerde variant het makkelijk 35 jaar uit te houden. Commercieel is het geen succes: de (kikker)billen worden door de meeste Chinezen als oneetbaar beschouwd. En dat wil wat zeggen, omdat Chinezen in staat zijn om zelfs van oude onderbroeken of versleten schoenzolen een delicatesse te maken. Die billen zijn dus echt heel vies, maar dat doet niets af aan de fenomenale prestatie. In 2053 slaagt een groep van Caltech-wetenschappers er in het genoom van een medezoogdier te shuffelen. Het gaat om de affenpinscher Tricky Dick (vernoemd naar Richard M. Nixon, de 37e president van de Verenigde Staten). Het effect is dat het beest (dat nog het meest lijkt op een soort hond) op de kop af 111 jaar wordt.

De stap van affenpinscher naar mens wordt in 2063 gemaakt. Uiteraard noopt dat tot aanpassing van de pensioenleeftijd. De levensverwachting (nu ca. 81 jaar voor mannen en 83 jaar voor vrouwen) stijgt spectaculair (verwacht wordt 637 jaar voor mannen en 695 jaar voor vrouwen). De Raad van State bepleit daarom een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd tot 546 jaar. Op dat moment is dat nog een brug te ver. In de SER wordt een moeizaam compromis van 534 jaar bereikt, dat door de wetgever wordt overgenomen. Onderdeel van het compromis is dat werknemers op hun verjaardag vrij krijgen.

De hiervoor gestelde vraag: valt een verjaardag vaker in het weekend dan op een doordeweekse dag, is daarom voor onze (achter)kleinkinderen geen academisch vraag meer. Iedereen kan met een simpel spreadsheet bepalen hoe dat zit met zijn/haar verjaardag. Ikzelf bijvoorbeeld, ben op 3 september jarig. En wat blijkt: ik ben gemiddeld iets vaker op een doordeweekse dag jarig dan op een zaterdag of zondag. Datzelfde geldt voor iemand die -bijvoorbeeld- op 3 augustus of 9 maart jarig is. Leve Gregorius XIII dus. Maar als je bijvoorbeeld op 18 augustus of 15 november jarig bent, ben je juist te vaak in het weekend jarig. En dan zal je niet snel lid worden van de Gregorius XIII-fanclub.

Gregorius' kalender kent nog andere potentiële perikelen. Neem bijvoorbeeld het jaar 2004, een rampjaar voor werknemers. Om te beginnen was het een schrikkeljaar, waardoor je een dag extra moest werken zonder daar betaald voor te krijgen. Verder vielen 1e en 2e kerstdag op zaterdag en zondag. Per saldo moest je in 2004 3 extra dagen werken voor hetzelfde salaris. En 1 januari 2005 was ook al geen extra vrije dag omdat het een zaterdag was. Dat roept de vraag op hoe het eigenlijk gemiddeld zit met kerstmis en Nieuwjaar. Vallen die misschien vaker in het weekend? Is de Gregoriaanse kalender het resultaat van een onzalig complot van de Rooms-katholieke Kerk en werkgevers om de werkende klasse een poot uit te draaien? Reken even mee: in een periode van 400 jaar zijn er 1200 kerst- en nieuwjaarsdagen (3 x 400). Als die gelijkmatig verdeeld zouden over alle weekdagen, zouden 2/7 van die 1200 dagen in het weekend vallen, dat zijn 342,8571 dagen. De overige 857,1429 dagen zouden een maandag, dinsdag, ..., vrijdag zijn, en daarmee extra vrije dagen. Een snelle berekening laat zien dat in werkelijkheid precies 342 van die 1200 dagen op een zaterdag of zondag vallen en dus 858 dagen op een doordeweekse dag. Conclusie: wat er ook van Greogorius XIII gezegd kan worden, er is geen aanwijzing dat hij er op uit was de arbeider een oor aan te naaien.

Tot zover wat achtergrondinformatie over vrijdag de dertiende. Denk daar aan als het weer zover is.

Groet,
Dan

Twan van Eyk

Hallo Nellie en Frans
Na 'n welverdiende rustdag is het weer wennen, weer op gang komen daar in dat glooiende Rioja-wijn-gebied. 's morgens op gang komen met een kapotte band, ik kan me voorstellen wat voor reactie dat bij Frans gegeven heeft, zeker geen "love me tender". Dat hoort ook bij een tocht. Gelukkig is het bij jullie niet zo super warm. Hier is het buiten geen Spaanse warmte. Door de regen en de wind hebbeb we ons vertrek naar Italië 'n dag uitgesteld en vertrekken dus morgen. De route naar Venetië zal voor Frans bekend zijn en veel leuke herinneringen geven. Bij terugkomst ons verhaal. Nellie en Frans nog veel wandel en contactplezier en daar waar kan zullen we jullie reis blijven volgen.
Groet van een nat Melick

jeanne

Toen Twan een berichtje stuurde was ik spinnen (als voorbereiding??)Het weer belooft de eerste 10 dagen niet veel goeds,tenminste wat de voorspellingen betreft.Zelfs tot Sankt Moritz is het nog steeds slecht.
Ik hoop dat de weermannen zich flink vergissen.
Jullie hebben in ieder geval warm weer,ook al is het bewolkt.Hier is het koud 12graden.
Als we kunnen volgen we jullie.Het zijn nog niet echt jullie laatste loodjes,maar het begint er toch al op te lijken.
Zet hem op en veel succes,
groetjes,
Jeanne