NaarSantiago.reismee.nl

Tiebas 37/1780

Vanmorgen met prachtig weer vanuit ons hooggelegen BBadres vertrokken. Eerst weer 1,5 km dalen naar de oorspronkelijke route in gezelschap van de hond van de eigenaar van het BBadres. Toen flink doorstappen (weg was dalend) naar een onbekende bestemming, want alle informatie wees op het totaal ontbreken van een overnachtingsadres. Bleek maar al te zeer te kloppen; meer dan 35 km zonder ook maar een huis langs de weg, zonder een cafe, zonder een mogeljkheid om te slapen. Pas na 37,5 km in Tiebas was er een albergue (pelgrimsverblijf) waar wij een kamer delen met een Japanse Santiagopelgrim, die overigens de route niet afmaakt, maar overmorgen weer naar Tokyo vertrekt. Prachtig weer vandaag met wat wind, zodat het lekker lopen was. Wij groeten iedereen op de dag, dat ik nog net 64 jaar ben. Bon Camino

Reacties

Reacties

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Vanmorgen lees ik tot mijn ontzetting op teletekst dat de zeer kostbare Codex Calixtinus, een 12e eeuwse reisgids uit de kathedraal van Santiago de Compostella is gestolen. Het is een onvervangbaar, ook onverzekerbaar, document van onschatbare waarde! In het boekwerk is de bekende route naar Santiago, El Camino, in woord en beeld prachtig afgebeeld en beschreven. De Codex lag opgeborgen in een stalen kluis, die volgens deskundigen absoluut niet te kraken was. Maar dat hoefde ook niet, want een van de medewerkers had na de laatste bezichtiging, toen het boekwerk weer was opgeborgen in de kluis, vergeten de sleutel van het slot af te halen. Niet te geloven!
De bisschop van Santiago heeft in een perscommuniqué verklaard dat de dader of daders snel bekend moeten kunnen zijn, want met camera’s werd de kluis voortdurend in de gaten gehouden! Nu onderzoekt men de beelden.
Ik hoor mijn telefoon en neem even op. Het is een onbekende aan de andere kant van de lijn. Hij stelt zich voor als Pedro, lid van een rondtrekkend gezelschap, een zigeuner. Hij vertelt mij dat hij en zijn gezelschap op het moment van de diefstal in de kathedraal daar aanwezig was en dat hij twee vage figuren heeft gezien, een man en een vrouw, die zich een heel tijdje verdacht hadden opgehouden bij de kluis waarin de Codex Calixtinus opgeborgen lag. Van de diefstal zelf had hij niets gezien, maar omdat hij in het verleden geen al te beste ervaringen heeft gehad met de Guardia Civil, die de zaak onderzoekt, had hij besloten mij maar op de hoogte te brengen van het gebeurde. Misschien dat ik in mijn glazen bol nog iets te weten kon komen.
Ik vind dit wel een vreemd verhaal, maar zal toch maar eens kijken of ik in mijn bol wat kan zien van het gebeurde. Snel heb ik Santiago en de kathedraal gevonden en ook de kluis is nu in beeld. In ga nu proberen de beelden van de afgelopen nacht en vroege morgen terug te roepen, want die zijn allemaal in mijn bol opgeslagen, en kijk met mijn speurende blik naar eventueel opvallende zaken of personen. Lang hoef ik niet te wachten. De zigeuner heeft gelijk; opvallend vaak komen een man en een vrouw in beeld die op en neer blijven lopen langs de kluis. Ik zoom in en zie nu dat de sleutel inderdaad op de kluisdeur staat. De man gaat nu voor de deur staan en de vrouw staat achter zijn rug, als ik het goed zie, aan de sleutel te morrelen. Of de deur open gaat kan ik net niet zien; de massa’s mensen die er rondlopen verhinderen dat ik een heldere blik op de situatie kan krijgen. Plotseling gaan de twee er schielijk vandoor en ze dragen in een plastic zak iets met zich mee. Zouden zij de Codex in hun bezit hebben? Ik blijf ze volgen en zie dat ze het grote plein voor de kathedraal oversteken en dan in een oude Seat er vandoor gaan. Ik blijf ook die volgen en zie dat de auto na een hele tijd stopt op een stille plek ver buiten Santiago. Daar stappen ze in een woonwagen. Zouden het zigeuners zijn? Maar nee, nu zie ik het; die twee zijn geen echte zigeuners, dat zijn Marinda en Ludovic. Zitten zij achter de diefstal of zit er iets anders in hun plastic zak dan de beroemde Codex.
Ik neem contact op met de Guardia Civil en ook zij hadden de beelden gezien en ook hun was het tweetal opgevallen. Alleen hadden ze de twee nog niet kunnen traceren en identificeren en ze waren blij met mijn bevindingen. Ze zouden onmiddellijk een sms-je doorgeven aan alle korpsen en een zoekactie beginnen, nu ze weten wie ze moeten zoeken.
Frans en Nelly, hopelijk worden Marinda en Ludovic snel gevonden. Of zij de echte dieven zijn, weet ik natuurlijk niet; ze zijn er wel toe in staat, dunkt me, maar we moeten ze natuurlijk niet oordelen voordat het feit bewezen is!
Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van deze zaak en ga ervan uit dat jullie dat ook zijn. In ieder geval hoop ik dat de Codex Calixtinus snel teruggevonden wordt, zodat jullie deze belangrijke bezienswaardigheid te zijner tijd toch kunnen bewonderen in de kathedraal van Santiago de Compostella.
Groetjes en loop onbezwaard verder,
Thuur

ria-theo

misschien niet de eersten, maar wel van harte proficiat met je 65e verjaardag; AOW-Pensioen; het kan niet op.
goede nacht en morgen dan is het eindelijk zo ver...

Dan

Hallo Nelly en Frans.

Morgen wat numerologie over het getal 65. En, omdat het morgen feest is, een paar taart/koek-recepten.

Eerst een recept voor kweeëntaart.
Om een sonderlijnge taerte te maken.
Neempt quee appelen gesoden in schoon watere ofte peeren gebraden vj of vij, amandelen gepelt een vierendeel pont, versche wrongel een vierendeel pont, een hantvol rosijnen sonder steenen. Stootet tsamen wel cleyne ende soetet met suycker ende caneele ende ander cruyt tot uwer belieften, vj of vij doren van eyeren ende een vierendeel pont versche botere.
Item wanneer dat ghij dese taerten maken wilt voor crancken menschen.
zo neempt inde stede vanden wrongel dat vleysch van een pertrijsse ofte kieken dat gesoden is, laetet cleyn stooten.

En als je je wilt beperken tot kweeëngelei:
GELéE VAN QUEEëN, in een vorm.
De queeën geschild zynde, snydt menze in stukjens, die men in water laat uittrekken: kookze vervolgends eenvoudig, naar gewoonte, gaar; doe voords het nat dat 'er op is door een zeef; roer 'er dan een pond suiker door, en laat het weder kooken tot het styf wordt; men moet onder dit kooken wèl op het schuimen passen: gaar zynde doet men de gelée in een vorm, die van binnen met amandelöly besmeerd is: laatze voords in de vorm koud worden, en keer dezelve dan op een assiet om.

Maar amandeltaart is ook lekker:
Om amandeltaert te maken
Neemt een half pont gepelde amandelen, een vierendeel suycker, 3 heele eyeren met het wit en noch 3 doren van eyeren, een half vierendeel soete boter, rooswater sooveel als genoegh is om de amandelen kleyn te stoten. Op de plaet daer gy die op bereyden wilt, stroyt die eerst wel met tarwenmeel.

En als jullie dan nog trek hebben: oliekoeken
Om oliekoecken te backen
Neemt tot 2 pont tarwemeel, 2 pont lange rosijnen (als die schoongewassen zijn, laetse in lauw water wat staen zwellen), een kop van de beste appelen (schilt die en snijtse in heel kleyne stucxkens, de klockhuysen wel uytgedaen), een vierendeel of anderhalf gepelde amandelen, een loot caneel, een vierendeel loots witte gember, een weynigh nagelen (dit wel ondereengestoten), een half kommeken gesmolten boter, een groote lepel gist en niet wel een pintje lauwe soetemelck, want het moet heel dick beslagen zijn, dat het beslagh noch tay om de lepel blijft. En dan alle het andere daerin geroert en soo laten rijsen. Neemt daertoe een mengelen van de beste raepolie, doet daerin een korst broot, een halve appel. Settet op het vuur en laet het uytbranden. Keert het broot en appel altemet om tot het zwart en hart wort. Giet er dan een schootjen schoon water in en laet het dan in de lucht kout worden, en daernaer weder op 't vuur geset, als ghy die wilt gebruyken.

Smakelijk eten,
Dan

Riek en Wil

Nelly en Frans,

Frans Hartelijk Gefeliciteerd met je 65é verjaardag.

Die foto van de taart die Joep en Noortje versierde is voor jou vandaag.(privé mail).
Noortje vroeg waarom Opa zo een grote pot bier voor zich had staan,natuurlijk om dat je 65 bent vandaag.
geniet er van!

groeten en nog een veilige voortgang gewenst.
Riek en Wil Maas.

toos en theo

Frans eine dikke preficiat met diene 65ste verjoardaag en eine super sjoene daag. Laat je vandaag maar eens extra lekker verwennen door Nelly, en morgen er weer tegen aan. Jullie doen het super, we zijn trots op jullie. Dikke knuffel en xxxjes van Toos en Thei.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!