NaarSantiago.reismee.nl

Logrono 29/1869

Vandaag weer een iets langere etappe, die overigens goed verliep. We hadden 5,5 uur nodig voor deze etappe. Goed wandelweer. In Logrono vonden we een pension pal in het centrum tegenover de kathedraal. We hebben voor 2 nachten geboekt, omdat we morgen een DAG VRIJ nemen. Nelly gaat naat de kapper, haar schoenen moeten worden gehakt en we moeten wat kleine inkopen doen. Dus die dag zal wel snel gevuld zijn, zeker nu blijkt, dat deze stad een overvloed aan terrasjes heeft. 4 foto s toegevoegd. Groeten en BON CAMINO

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Jullie zijn vandaag aangekomen in Logrono, waar jullie twee nachten mogen vertoeven in het nonnenklooster van de zusters van ‘Liefde en Onthouding’. Mogelijk zíjn jullie er al. Het is een bijzonder soort nonnetjes dat jullie daar aantreffen: ze zijn zoals de naam al zegt, volledig op de Liefde gericht en bovendien hebben zij een geweldig geheugen: ze onthouden alles!
Vóór het klooster staat moeder-overste de pelgrims die aankomen te verwelkomen en ze wordt daarin bijgestaan door de andere zusters. De nonnetjes zijn gestoken in grijze kloosterkleren en dragen op hun hoofd een witte, heel speciale kap, die gemaakt is van een zijden stof. De kap bedekt de bovenkant van het hoofd als een soort muts die alle haren wegmoffelt, voor zover die nog voorhanden zijn, en aan de zijkant zitten twee flappen, het lijken wel grote oorkleppen. Die hebben – zo legt moeder-overste uit - de functie de slechte invloeden van de wereld om hen heen buiten te houden. De kleppen kunnen namelijk tegen de oren getrokken worden en dan horen de nonnetjes vrijwel niets meer van wat van buiten tot hen komt en zo kunnen ze zich volledig richten op elkaar en op de Heer.
Eén van de zusters heeft helemaal geen kap op haar hoofd en desgevraagd door één van de pelgrims, zegt moeder-overste dat deze zuster vanmorgen haar kap was kwijtgeraakt. Hoe? Dat was een vreemd verhaal! Een wat ouder uitziende man, hij leek zowat 65 jaar oud, had de kap van haar hoofd getrokken en was ermee vandoor gegaan, zo had ze verteld. Nu vertelde zuster Pingelina wel vaker vreemde verhalen en daarom had moeder-overste ook dit verhaal maar afgedaan als het zoveelste spinsel van Pingelina’s fantasieën. Zuster Pingelina bleef echter halsstarrig volhouden dat die wat ouder uitziende, grijze man, die vergezeld was van een slanke, toch wel wat jongere vrouw, haar de kap ontstolen had. Niemand schonk verder aandacht aan de wat verward aandoende non en haar verhaal. Men had het bovendien te druk met de pelgrims.
Even later komen er twee pelgrims aan die om onderdak vragen. De een is een wat ouder uitziende, grijze man, hij moet zowat 65 jaar oud zijn en de andere is een slanke, toch wel wat jongere vrouw. Op het moment dat zuster Pingelina Frans – want jij bent het - ziet, begint ze te razen en te tieren en staat op haar benen te trillen. “Moeder, moeder”, gilt ze het uit, “daar is die man , hij is het die de kap van mijn hoofd heeft afgetrokken”, zegt ze in helder Castiliaans. De moeder weet eerst niet goed hoe ze moet reageren maar slaagt er met enige moeite in om Pingelina ietwat te bedaren, maar er zijn zeker vijf medezusters voor nodig om haar uiteindelijk totaal te kalmeren. Pingelina wordt door hen zo snel mogelijk het klooster binnengevoerd en daar in haar cel gestopt, waar ze maar weer tot zichzelf moet zien te komen.
Moeder-overste verontschuldigt zich bij Frans en Nelly, kijkt nog even naar de hoofdbedekking van Frans en schudt haar hoofd.
Wellicht begrijpen jullie niets van de reactie van de moeder-overste en van zuster Pingelina, maar ik wel!! Kijk maar eens naar de foto die Nelly van jou, Frans, gemaakt heeft op de top van de Pyrenee Ibaneta (1057 m.)! Mijn eerste gedachte bij het zien van deze foto was dat je daar de hoofdbedekking draagt van een soldaat uit het Franse Vreemdelingenlegioen, maar na het verhaal van zuster Pingelina begin ik te twijfelen!! Misschien heeft de vrome non toch gelijk!
Over oorkleppen gesproken!!
Ik wens jullie een rustige nacht toe als jullie straks op één oor gaan in het klooster van de zusters van Liefde en Onthouding!
Zij hebben jullie zeker in hun oren geknoopt!
Slaap lekker,
Thuur

Dan

Hallo Nellie en Frans,

In aanvulling op het stukje van Jène: de 11e-eeuwse PR-stunt om St. Jacobus de status van morendoder te geven, kreeg in 2004 nog een politiek staartje. In de kathedraal van Santiago staat een beeld van St. Jacobus. Hij zit op een steigerend paard, dat de hoofden van onthoofde moren vertrapt. Een foto van dat beeld is hier te zien: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/spain/1467621/Public-outcry-forces-church-to-keep-Moor-Slayers-statue.html. Mijn morenkennis is overigens onvoldoende om op de foto te kunnen zien dat het om de hoofden van moren gaat.

Kathedraal-bobo's ("Cathedral authorities") hadden besloten dat het beeld (uit de 18e eeuw, van de beeldhouder Jose Gambino, zegt The Telegraph erbij) uit de kerk moest worden verwijderd.
Het beeld was namelijk " deemed to be offensive to Muslims" (The Telegraph). En volgens de BBC (http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3680331.stm): 'Among the reasons for the move is to avoid upsetting the "sensitivities of other ethnic groups".

De tijd waarin de verplaatsing speelde was voorjaar 2004, na de aanslagen van 11 maart 2004 op de Madrileense forensentreinen, maar daar had het besluit natuurlijk niets mee te maken. De BBC:
"Cathedral authorities insist the timing of the decision has nothing to do with the 11 March bombings in Madrid, which an Islamic group is alleged to have carried out.").

De verplaatsing ging door het publieke verzet ertegen niet door. The Telegraph "However a spokesman for the church, which is Christendom's third holiest site after Rome and Jerusalem and attracts half a million pilgrims each year, said yesterday that, due to public anger over the proposed move, the statue will now remain in place."

groet,
Dan