NaarSantiago.reismee.nl

Estella 23/1820

Gisteren op mijn verjaardag na dagen van matigheid een buffet genoten in ons hotel; een overdaad, die ons nu nog heugt. Vandaag met goed weer en omringd door vele pelgrims de route naar Estella gelopen. Hier aangekomen was de albergue voor pelgrim wel erg basic: grote zalen met bedden dicht op elkaar. Dus maar een beetje luxe gedaan en een hotel in het centrum genomen, dat ons uitstekend bevalt. Het is zondag dus we gaan terrassen. Onze conditie is nog prima, maar het is zowat een maand geleden, dat we een rustdag hebben genomen, dus binnenkort gaan we een dag pauzeren, wellicht overmorgen. Groeten aan allen en een BON CAMINO

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,

Goed dat jullie niet naar Pamplona zijn gegaan om deel te nemen aan de jaarlijkse stierenloop door de straten van die stad. Ieder jaar wordt over die San Fermínfeesten op radio en tv verslag gedaan alsof het de gevaarlijkste happening is van het jaar in Spaans stierenland. Maar dat klopt niet. Wat in Pamplona gebeurt is ‘foesch’. Daar worden geen gevaarlijke stieren door de straten gestuurd; de beesten die daar door de enge steegjes worden gejaagd zijn de makste die je maar in Spanje kunt vinden. Het zijn afgekeurde beesten, die vrijwel nergens voor geschikt zijn. Niet voor de fok, niet om achter mensen aan te rennen en zeker niet voor het echte gevecht in de arena; het zijn als het ware de watjes onder de stieren die alleen maar achter de koe-meisjes aan willen lopen, maar die nu gedwongen worden achter en soms ook over de ‘dappere’ deelnemers van die San Fermínfeesten heen te lopen! Die beesten hebben er ook helemaal geen zin in om deel te nemen aan deze opgefokte folklore-uiting. En dat kun je goed aan ze zien. Ze zijn meestal niet vooruit te branden. Pas als ze door volslagen idioten die de dieren horendol hebben gemaakt, die zelfs voor hen op de grond gaan liggen en uitdagende gebaren maken, met vlaggen zwaaien, de beesten zelfs met stokken slaan om ze toch maar te bewegen alsjeblieft over hun heen te lopen zodat ze dan later op tv te zien zijn als ‘dappere helden’, ja, dan willen die stieren wel eens een kopstootje uitdelen of iemand die toevallig voor hun hoorns komt even prikken. Meer is het niet!
Ik hoor je zeggen: er gebeuren toch geregeld ongelukken en er vallen toch gewonden, soms zelfs zwaargewonden, een enkele keer valt er zelfs een dode! Dat klopt, maar daar zijn de stieren niet verantwoordelijk voor! Wat zou jij doen als je als stier in die nauwe straatjes voortdurend opgehouden wordt door een uitzinnige massa, terwijl je niets liever wilt dan naar je koeien toe gaan? Wat zou jij doen als stier als je op vrijerspoten bent en er op alle mogelijke manieren in gehinderd wordt je al dan niet platonische liefde aan je koebeest te willen verklaren? Ik zou het wel weten. Zij blijkbaar ook! En je kunt het toch geen stier kwalijk nemen dat hij dan op een eerlijke wijze uitdrukking geeft aan zijn emoties en gevoelens! Hij kan de geliefde koe toch niet laten wachten, nee, dan maar dwars door die uitdagende en treiterende ‘helden’ door naar de teer beminde soortgenoten!
Daarom Frans en Nelly, goed dat jullie Pamplona overgeslagen hebben.
En als je dan toch eens naar een echt stierengevecht wilt gaan, dan moet je in de arena zijn. Daar vind je nog - hier en daar - de traditionele corrida, waar de matador een daarvoor gefokte stier uitdaagt! Dat is de echte strijd!! Tenminste, dat heb ik ooit gedacht, maar toen ik het jaren geleden in werkelijkheid zag gebeuren en er heb gezien dat de stier een matador aan zijn hoorn prikte en vervolgens door de lucht liet vliegen, rechtstreeks de ambulance en het ziekenhuis in, riep ik nog even met de massa mee: olé, maar daarmee was de lol ook voorbij. Trouwens ook voor die stier!
Nee, geef mij dan maar marmotten, hoewel ik ook niet goed weet wat ik daarmee zou motten!
Jullie motten nog ver, hè ? Nu niet gaan doorstieren; doe maar kalm aan; niks mot!!

Groetjes,
Thuur