NaarSantiago.reismee.nl

Cahors 17/1297

Vandaag14 foto s toegevoegd, speciaal voor Jene, omdat hij fotoruimte voor ons kocht (heel aardig Jene, maar niet meer doen; we hebben ruimte genoeg).

Vandaag maar 17 km gelopen, dus halve rustdag in Cahors bij prachtig weer. Hebben na wat zoeken een aardige pelgrimsgite gevonden met o.a; een grote tuin. Gaan dadelijk onze tampon (ja zo heet een pelgrimsstempel in het Frans) halen in de kathedraal St Etienne. Gebied waar we doorlopen is erg mooi en bestaat hoofdzakelijk uit kalk/vuursteen bergwanden (gorges);

Onze conditie is prima en als we geluk hebben zijn we over ongeveer 2 weken aan de Spaanse grens. Groeten allemaal

Vers 22/1280

Eerst een correctie. Met Marie uit het verhaal van gisteren bedoelde ik de buurvrouw; ik had moeten schrijven MAIRIE, dat is het stadhuis. Vandaag met overwegend mooi weer naar Vers gelopen aan de Lot, een luxe afstand van 22 km; een halve rustdag dus. Alleen hier is slechts een hotel en verder helemaal niets. Alles; eten, drinken, slapen en internetten moet dus vanuit dat ene hotel. Vandaag liepen we in een bosrijk gebied tussen gorges door. Slechts een restaurant onderweg voor koffie. We kwamen twee Nederlanders tegen, die vanuit Nimes naar hun woonplaats Nijmegen fietsten. Een tijdje staan te praten. Zij hadden ook gehoord van 2 Nederlanders, die met hun wagentje op de Franse TV waren geweest. In dit gebied komen we veel Romeinse resten tegen, o.a; een aquaduct, dat water vanuit de bergen naar Cahors bracht. Ik probeer weer foto s up te loaden, maar ook hier in het hotel hebben ze de usb-poort afgeschermd uit angst virussen binnen te krijgen. Morgen met een luxe afstand van 15 km naar Cahors.

La Bastide Murat 27/1258

Vandaag vertrokken uit Rocamadour, een vd mooiste plaatsen, die we tot nu toe gezien hebben. Gelopen met wisselend weer; dan zon, dan bewolkt en dan eens regen. Het landschap is geweldig. Vaak realiseren we ons, dat het erg fijn is, dat we deze reis mogen en kunnen doen. Elke dag is er wel een verrassing. Vandaag kwamen we omstreeks 14;00 uur aan en er was alleen een heel duur hotel. Dus gingen we vragen bij de Mairie (stadhuis). Daar verwees iemand ons naar een oude dame, die ons een eind verder op naar een huis bracht, dat geheel voor pelgrims naar Santiago is bestemd. Daar zitten we nu met een eigen keuken, zitkamer en slaapkamer. Onderweg zien we steeds tekens, die wijzen op de CAMINO: de weg naar Santiago. Zo is de Sint Jacobsschelp overal aanwezig.

Wij kunnen niet iedereen persoonlijk danken voor de reacties, maar wees ervan overtuigd, dat we ze met belangstelling lezen. Helaas kunnen we ook hier geen foto s uploaden; die komen later.

Rocamadour. 13/1231

Belangrijk punt bereikt. Rocamadour is n belangrijke bedevaartplaats op weg naarsantiago Santiago. Bovendien zitten we nu ongeveer op de helft vd afstand melick Santiago. AllΓ©s ok. Hoop dat julie reportage hebben kunnen zien kunnen helaas geen foto s uploaden.

St Sozy 28/1218

Om onze uitzending te zien klik op http://info.francetelevisions.fr/video-info/index-fr.php?id-categorie=JOURNAUX_LES_EDITIONS_LOCALES_PAYS_DE_CORREZE kies linksboven 15/06 en spoel een beetje door. Ik hoop dat het lukt; Laat het ons weten.

Turenne 20/1190

Vandaag een mediadag; Vanochtend om8 uur stond een cameraploeg voor het klooster waar we sliepen. Zij hebben opnamen gemaakt en ons geinterviewd. Daarna hebben ze ons dehele dag gevolgd op onze tocht; De uitzending is vanavond om 19.40 u op France 3. Omdat het nagenoeg onmogelijk zal zijn dit in Nederland te ontvangen is er op internet een soort Uitzending gemist. Ik zal morgen de link naar deze site dooorgeven, zodat jullie op internet de uitzending kunnen volgen als jullie willen. Het was een hele belevenis met een auto die naast ons reed en opnamen maakte. Vanmorgen voordat we vertrokken kregen we nog de officiele zegen van een pater Franciscaan, die ons de zegen van St Antonius meegaf. Ook dat is gefilmd. Morgen proberen we ook foto s mee te sturen van de opnamen; Vandaag zitten we in het pastoorshuis van Turenne; een erg mooi plaatsje met een kasteel op de top van een berg.

Het wordt vanavond slapen met selfinflating matrassen op de grond en een kraantje om ons aan te wassen. De rijdende pizzaboer verzorgt vanavond het eten. Zo gaat dat met beroemdheden.

Brive 0/1170

Vandaag rustdag. Goed geslapen bij de Paters Franciscanen, die de grotten v.d. H; Antonius beheren. De H Antonius schijnt geboren te zijn in Portugal; hier geleefd te hebben als kluizenaar (hij kreeg tijdens een zwakkere periode ook een verschijning v.d; H Maagd). Daarna is hij naar Italie getrokken, alwaar hij in Padua stierf (in de kerk aldaar is nog steeds zijn tong te bewonderen!);

Wij hebben vandaag inkopen gedaan. Achtereenvolgens: blarenpleisters; een fietspomp; schoenen laten hakken; blikjes leverpastei; pleisters; nagellak; niveacreme en een hoedje. Vanmiddag kregen we een telefoontje v.d. Franse TV, dat de reportage over ons morgen doorgaat. Als ik weet wanneer en op welke zender het wordt uitgezonden laat ik dat weten.

3 Foto s bijgevoegd.

Brive 25/1170

Met mooi weer vertrokken en gelopen vanuit ons luxe BB onderkomen. De eigenaar had een route uitgestippeld, waardoor we door een prachtig landschap v.d. Limousine op onze orginele route konden komen. We waren al om 13 uur in Brive, maar omdat dat een grote stad is waren we om 13.45 op ons overnachtingsadres; De eerste verrassing: het bleek een pelgrimsoord te zijn; Hier heeft St Antonius in een grot geleefd en Franciscaner monniken hebben er een bedevaartsoord van gemaakt en daar hoort ook een hotel bij, dat pelgrims opvangt. Tweede verrassing: we waren nog geen uur binnen of er werd naar ons gevraagd; Het bleken journalisten v.d. Franse TV te zijn, die mogelijk een reportage over ons willen maken. We horen morgen of dat doorgaat. Wat in elk geval wel doorgaat is, dat het morgen een rustdag voor ons is. We moeten dan o.a. Nelly s schoenen laten repareren. Alles gaat goed met ons en we lezen met interesse al jullie reacties, waarvoor onze dank. We proberen nu foto s bij te voegen.