NaarSantiago.reismee.nl

La Bastide Murat 27/1258

Vandaag vertrokken uit Rocamadour, een vd mooiste plaatsen, die we tot nu toe gezien hebben. Gelopen met wisselend weer; dan zon, dan bewolkt en dan eens regen. Het landschap is geweldig. Vaak realiseren we ons, dat het erg fijn is, dat we deze reis mogen en kunnen doen. Elke dag is er wel een verrassing. Vandaag kwamen we omstreeks 14;00 uur aan en er was alleen een heel duur hotel. Dus gingen we vragen bij de Mairie (stadhuis). Daar verwees iemand ons naar een oude dame, die ons een eind verder op naar een huis bracht, dat geheel voor pelgrims naar Santiago is bestemd. Daar zitten we nu met een eigen keuken, zitkamer en slaapkamer. Onderweg zien we steeds tekens, die wijzen op de CAMINO: de weg naar Santiago. Zo is de Sint Jacobsschelp overal aanwezig.

Wij kunnen niet iedereen persoonlijk danken voor de reacties, maar wees ervan overtuigd, dat we ze met belangstelling lezen. Helaas kunnen we ook hier geen foto s uploaden; die komen later.

Lambert

De Franse video bekeken. Jullie hebben er wel flink de pas in. Leuk dat Nelly ook even als trekker mocht fungeren. (emancipatie ?) Bij opnames moet Nelly wel een beetje vrolijker kijken. Waarschijnlijk geen media training gedaan.(?!)
Zo te zien, gaan jullie op je sloffen c.q. wandelschoenen met gemak de eindstreep halen.
Vamos !!

ria- theo

typisch dat jij Frans, het van oude dames moet hebben, hiermee bedoelen wij Nelly niet

succes verder, lijkt uit te komen

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Zoveel is inmiddels wel duidelijk: het vinden van een (betaalbare) slaapplaats voor de nacht is voor de modale bedevaartganger misschien wel het moeilijkste deel van een pelgrimstocht. Dat hebben jullie herhaaldelijk in jullie verslagen aangegeven. Niet dat ik jullie niet geloofde, maar zeer onlangs is dat door een gezaghebbende bron nog eens bevestigd. Namelijk in een uitzending van France 3 (de belangrijkste van de 4 zenders van de France Télévisions, de Franse publieke omroep) die gewijd was aan een pelgrimage naar Santiago de Compostela.

Of het de oplossing is voor het slaapplaatsenprobleem, weet ik niet, maar misschien kunnen jullie een voorbeeld nemen aan Apus apus, of in huis-, tuin- en keukentaal, de gierzwaluw. Al is die helemaal geen zwaluw en trouwens ook geen gier. Dat van Apus apus wist ik niet, maar dat staat op Wikipedia. En daar staat ook dat de gierzwaluw behoort tot de familie Apodidae, wat volgens Wikipedia pootloze betekent, zonder poten dus. Helemaal pootlos is de gierzwaluw niet, maar hij heeft wel heel korte poten. Geen poten om over naar huis te schrijven, en al helemaal niet om daarop van Melick naar Santiago te lopen. Dus aan die korte poten moeten jullie geen voorbeeld nemen.

Het gaat om iets anders. Gierzwaluwen vliegen het grootste deel van de tijd. Eigenlijk vliegen ze alleen niet, als ze nestelen. Ze vliegen zo’n 9 maanden achter elkaar zonder te landen. Ook daar hoeven jullie geen voorbeeld aan te nemen. Het gaat niet om het vliegen, het gaat er om hoe gierzwaluwen slapen. Als je 9 maanden achtereen vliegt, moet je toch af en toe slapen. En als je niet wil ophouden met vliegen, zit er niets anders op dan te slapen terwijl je vliegt. Vervang “gierzwaluw”door “pelgrim”,”vliegen” door “lopen”, dan transformeert:

“een gierzwaluw slaapt vliegend”

In

“een pelgrim slaapt lopend”.

En dat is de oplossing die ik jullie aanbeveel. Uiteraard kan dat niet van de ene op de andere dag. Dat moet je oefenen, en daar zou ik morgen mee beginnen. Je zorgt eerst dat je ’s nachts niet teveel slaapt, zeg zo’n 3 à 4 uur maximaal. Begin heel vroeg met lopen, en probeer dan om de beurt te lopend(!) te slapen. Degene die niet slaapt zorgt er voor dat jullie op koers blijven. Het is dan een kwestie van tijd dat jullie allebei tegelijkertijd lopend kunnen slapen.

Het is wel belangrijk dat je op de juiste manier slaapt. Zoals jullie weten zijn er verschillende fasen in de slaap. Zo heb je de REM-slaap (rapid eye movement), maar daar moet je vooral niet aan beginnen. Tijdens de REM-slaap verslappen de spieren, en dat loopt niet lekker. Je moet zorgen dat je in een SWS-slaap komt, een zogeheten Slow Wave slaap. Je herkent de SWS-slaap aan de trage hersengolven (de kenner noemt die deltagolven), met een grote amplitude. Heel karakteristiek, het kan eigenlijk niet missen.

Wat ook kan helpen is om beurtelings de linker- en rechterhersenhelft te laten slapen. Je kunt dan Ă©Ă©n oog blijven gebruiken voor navigatie (het rechteroog als de rechterhersenhelft slaapt, anders het linkeroog). Het is maar een tip.

De voordelen zijn evident. Je hoeft geen tijd te besteden aan zoeken naar een overnachtingsplaats, je legt veel grotere afstanden af en je bespaart geld.

Dus geen overnachtingen meer in grotten, waar mede-grotslapers je uit je slaap houden met hun gezang. Als dit laatste trouwens jullie enige probleem zou zijn, herinner ik jullie aan de suggestie die ik Frans deed tijdens zijn voettocht naar Rome in 1976 (zie de reactie van de Anonieme lezer van 28 mei 2006). Gebruik Ohropax (“Dans ce monde bruyant, Ohropax est un véritable luxe pour vos oreilles”).

Groet,
Dan