NaarSantiago.reismee.nl

St Sozy 28/1218

Om onze uitzending te zien klik op http://info.francetelevisions.fr/video-info/index-fr.php?id-categorie=JOURNAUX_LES_EDITIONS_LOCALES_PAYS_DE_CORREZE kies linksboven 15/06 en spoel een beetje door. Ik hoop dat het lukt; Laat het ons weten.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly en allen die de TV-reportage willen zien!

Tussen het inpakken door even gezocht naar jullie optreden en gevonden.
Wie het wil zien:
Klik de site aan die Frans opgegeven heeft, wacht heel even en ga dan links op plaats 8 naar: Reportages Region; klik dan in de kaart van Frankrijk op Limousin, ga vervolgens naar de 2e rij en open daarin het 3e blokje.
Succes.
Thuur

Tot na onze vakantie!!

Thuur Stroux

Nog even een aanvulling. Wie later kijkt moet in rij 2 wellicht iets verder door gaan zoeken, want deze pagina wordt voortdurend geactualiseerd.
Thuur

Anny van Moase

Hallo Nelly en Frans.
Ik heb jullie "optreden"op t.v. gezien.
( maar niet verstaan). Heel leuk en bijzonder.
Veel succes verder en geniet van alles.
groetjes Anny

jène van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Niet zonder enige opwinding jullie op TV gezien in het Franse land. Had Korneel ditnog maar eens kunnen meemaken. Verder en goede reis gewenst! Dat moet wel met die zegen.
Jène

Patricia,Dennis,Lindsey,Dimitri en Esmee

Hoi Tante Nellie en Ome Frans
Wij hebben het ook gezien en leuk zeg al verstonden we het niet.
Veel succes met lopen verder

Groetjes Patricia,Dennis,Lindsey,Dimitri en Esmee

Dan

Wie niet zo geïnteresseerd is in de perzikoogst, de eindexamens of de voorzitter van de rugbyclub, doet er goed aan direct door te spoelen naar “het aardige verhaal van een Nederlands koppel wandelende pelgrims”. En dat begint precies 6 minuten en 46 seconden na het begin van de uitzending. Dan leer je (onder meer) van een ervaren bedevaartganger, dat niet zozeer het lopen en probleem is, maar het vinden van een betaalbare slaapplaats.
Voor alle duidelijkheid: het gaat om de uitzending (19/20) van 15-6-2011. En dat kan eigenlijk niet missen.

Na deze reportage zal het niet lang duren voor jullie het ereburgerschap van Brive wordt aangeboden, Citoyen d’honneur Briviste, zogezegd. Daarom kort iets over andere Briviaanse helden, ruim 200 jaar geleden, na de Franse revolutie. Ik laat Jan Konijnenburg aan het woord die beschrijft hoe landlieden die zo lang waren onderdrukt, geknecht en beledigd, wraak nemen als de monarchie is gevallen.

Dat loopt behoorlijk uit de hand, ook in Limousin. Maar onder andere door het heldhaftige en standvastige optreden van 7 burgers uit Brive komt het (in Brive althans nog goed). Lees het zelf in “TAFEREELEN VAN DE STAATSOMWENTELING IN FRANKRIJK”, VIJFDE DEEL, Te AMSTERDAM, bij JOHANNES ALLART, MDCCLXXXXVII.

“Geen stand, in het geheele Rijk, zugtte onder knellender boeien van onderdrukking en dwinglandij, dan de zoo nuttige, verdienstelijke, ja onontbeerlijke stand der Landlieden. Daar was het, dat de kruipende Hoveling vergoeding zogt voor de vernederende beleedigingen, welken zijne slaafsche afhanglijkheid geduldig verkroppen moest. Zoo zoekt de ellendige slaaf, tot opperhoofd zijner medeslaaven verheven, in de verdubbeling hunner smarten, menige verzagting voor de verlaagende mishandelingen, welken hij, op zijne beurt, van zijnen meester verduuren moet. Geene knevelarijen, gewelddadigheden, of onregtvaardigheden, kunnen uitgedagt worden, waardoor niet de schraapzuchtige trotsaard alle de barbaarschheid van het Leenregt deed gelden. De herstelling der Vrijheid deed ook dit vertrapt gedeelte des menschdoms zijne waarde gevoelen. Onwillig, om zich langer tot slaaven-diensten te vernederen, handhaaft het moedig zijne regten, als Menschen en als Burgers. Dan, deze onmenschen wreeken zich op dien vermetelen tegenstand, door de verdubbeling van onderdrukking, en wreede onregtvaardigheden. Door mishandeling en geweld tot wanhoop gedreven, leenden deze ongelukkigen, maar al te gereed, het oor aan de inboezemingen van getergde wraak. En, hoe wijd en zijd verspreidde zich dit heilloos vuur, aangeblazen en levendig gehouden door bedekte vijanden van Staat, die, in onlusten en woelingen alleen, den ondergang der vrijheid hoopten, en door Roover-benden, die, ook hierin, eene nieuwe gelegenheid vonden, voor hun eerloos en afschuwlijk bedrijf. Geheel Frankrijk, bijkans, werd door deze pest aangestoken. Van alle kanten zag men de vlam der blaakende Sloten en Kasteelen opgaan. Woede, wraak, roof en moordlust, spaarden onschuldigen, zoo min als schuldigen. Waardige vaderlanders, en eerloze dwinglanden, ondergingen hetzelfde lot. Kunne, of ouderdom, mogt even weinig, als rang, of aanzien, verfchooning vinden. Het Land afgelopen door eene horde van barbaaren, die alleen in gruwelen wellust smaakten .... zie daar den rampzaligen toestand van het binnenste gedeelte des Rijks! Gelukkig, dat deze gruwelen door even verhevene deugden werden opgewogen! Nimmer leverde de Fransche Geschiedenis grooter wonderen van moed, van onverschrokkenheid, van zich zelve opofferende menschenliefde, dan juist in deze dagen. In de Provincie Limousin, woedde eene bende van drie honderd dezer lafhartige booswigten, en slechts tien Burgerhelden dreven hen, uit elkanderen, op de vlucht. Ook aldaar moeten wij de zeven Burgers uit de Stad Brive bewonderen, die, door geene andere drift, dan die van waare vaderlandsmin, en grootmoedige menschenliefde ontstoken, hunne huisgezinnen, en alles, wat hun dierbaar ware, verlieten, om de heilige regten van eigendom te beschermen, en voor de zaak der menschheid hun leven te waagen. Vier-en-twintig uuren lang, houden zij, bij een adelijk Slot, eene geheele Roovers-bende op, en, schoon zij deszelfs gedeeltelijke plondering niet kunnen beletten, redden zij nogthands deszelfs bewooneren het leven. Van daar, trekken zij naar een ander Kasteel, en verdedigen zulks met den zelfden moed, en met den gelukkigsten uitslag, tegen den moorddaadigsten aanval. In hunne Vaderstad te rug gekeerd, verzamelen zij hunne Medeburgers, vermaanen hen tot rust en vrede, in weêrwil van onderscheiden denkwijze, en zweeren, dat zij bereid zijn, en blijven, om het gemeene heil, met opoffering van hun eigen leven, te verdedigen. Hoe nadruklijk moest deze vermaaning klinken in den mond van hun, die reeds door daaden getoond hadden, dat zij niets te veel beloofden! ô Onweerstaanbaaren invloed van het voorbeeld! Hier vergeet men allen onderscheid van rang of stand, van denkwijze of gevoelens. Vreugde-traanen stroomen uit de oogen van alle aanwezigen. Allen zweeren, hunne bijzondere partijschap op het altaar des Vaderlands af te leggen, bij de Vrijheid ook de eendragt en den vrede aan te kleeven, en, met zaamgevoegde krachten, elkanderen te beschermen, als broeders van hetzelfde huisgezin. Hier vind het Vaderland, en de Vrijheid, heure regtschapen aanbidders. Eén doel verbind hen. . . . één werk doet hen zegevieren boven allen verraad!”

groet,
Dan

jeanne

Hallo tv beroemdheden,
Zelfs op de Franse tv zijn jullie bekend.Jammer dat het maar zo'n kort stukje was.
Jullie zien er nog goed gezond uit.Niks geleden zo te zien.
Je praat een aardig mondje Frans,Frans.Jou kan ik nog wel verstaan,maar de echte Fransen ratelen wat snel.
Hier gaat alles zijn gangetje.Geen sensationeel nieus.
Dit weekend naar zee met de hele bende.Het valt belooft tegen te vallen.Hopenlijk heeft de weerman het mis.
Tot ziens op de Spaanse tv.Het verstaan wordt dan wel moeilijker.
Loop ze nog (met de nieuwe zolen,Nellie) en tot de volgende keer.
Groetjes,
Jeanne (Twan is muziek maken)

Riek en Wil

Beste Nelly en Frans..man.

Gelukkig dat we via de informatie van Mira en Thuur jullie interview snel vonden.
We vonden het erg leuk, en wat staat dat hoedje goed Nelly.
Frans, als jullie terug zijn kun je wel bij ons soliciteren als tolk voor het Franse leger.
Dan is dat ook opgelost,want het gaat je goed af.

Verder nog een goed vervolg gewenst.

Groeten Riek en Wil.

Anouk

Wauw, te gek!
Wat een leuk verslag (ook al versta ik er niet alles van). Leuk om nu eens "live" beelden te zien van jullie tocht.
Heel veel succes en vooral plezier samen.

Groetjes van Dennis, Anouk, Cas en Tijn.

Frans Nissen

Uitzending France 3 op woensdag 15 juni
Globale weergave in het Nederlands.
Monnik:
Moge de H.Antonius jullie begeleiden en leiden tijdens jullie reis. In de naam van de Vader, de Zoon en de H.Geest. Amen.
Omroepster: Ze zijn katholiek maar het is niet vanwege het geloof maar als sportieve uitdaging dat dit paar ertoe heeft gebracht deze tocht naar Compostella van 2500 km te maken met als enige bagage dit eigenhandig voortgetrokken karretje. Dit vreemde span dat hen er toe dwingt de traditionele routes te verlaten en halt te houden bij de grotten van de H.Antonius te Brive.
Frans:
We moeten een weg kiezen die te befietsen is in verband met het karretje dat we bij ons hebben. We kunnen niet de weg nemen over Limoges in verband met de weggetjes door de bossen waar je niet kunt lopen; daarom nemen we de weg over Rocamadour.
Omroepster:
We zijn de pelgrims tegengekomen op de dwarsweg tussen le Puy en Velay en Vézelay; ze zijn afkomstig uit de buurt van Maastricht, deze energieke zestigers en als doorgewinterde wandelaars verwerken ze sinds weken gemiddeld 20 tot 25 km per dag.
Frans:
Het probleem is niet het lopen; het is vinden van een betaalbare overnachtingsplek; deze reis maken is duur; we hebben de hele wereld bereisd maar dit is de duurste reis.
Omroepster:
Ze rekenen op een uitgave van 75 euro per dag (6000 euro voor de hele reis); ze aarzelen niet volgens de tradities van de Compostellagangers, gastvrijheid te vragen, zoals hier bij een boer waar ze een flinke kop koffie krijgen. Dit geeft betekenis en charme aan hun reis.
Frans: Je kunt de streek horen, ruiken, de kalmte; je komt mensen tegen, je leert het land kennen.
Omroeper: Lopen om te bezoeken; Turennes vandaag; Compostella 15 augustus

Frans Nissen