NaarSantiago.reismee.nl

Brive 0/1170

Vandaag rustdag. Goed geslapen bij de Paters Franciscanen, die de grotten v.d. H; Antonius beheren. De H Antonius schijnt geboren te zijn in Portugal; hier geleefd te hebben als kluizenaar (hij kreeg tijdens een zwakkere periode ook een verschijning v.d; H Maagd). Daarna is hij naar Italie getrokken, alwaar hij in Padua stierf (in de kerk aldaar is nog steeds zijn tong te bewonderen!);

Wij hebben vandaag inkopen gedaan. Achtereenvolgens: blarenpleisters; een fietspomp; schoenen laten hakken; blikjes leverpastei; pleisters; nagellak; niveacreme en een hoedje. Vanmiddag kregen we een telefoontje v.d. Franse TV, dat de reportage over ons morgen doorgaat. Als ik weet wanneer en op welke zender het wordt uitgezonden laat ik dat weten.

3 Foto s bijgevoegd.

Reacties

Reacties

jène van moorsel

Dag Nellie en Frans,
Een fietspomp gekocht? Wie of wat moest opgepompt worden?
Jène

Thuur Stroux

Hallo Nelly en Frans,
Hebben jullie vandaag goed kunnen uitrusten? Dat moet in die omgeving wel lukken. Hebben jullie ook de grot van St. Antonius bezocht; lijkt mij een interessant uitstapje! Ik zit wel met een probleem. Zoals jullie wellicht weten zijn er twee Sint Antoniussen geweest, die van Padua en die van het varken! Welke moet je daar nu aanroepen als beschermheilige van de pelgrims en dus ook van jullie?
Antonius van Padua wordt vaak aangeroepen om kwijtgeraakte spullen terug te vinden. Ben je b.v. je beurs kwijt, dan moet je hem aanroepen met de woorden; “Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik m’n beurs weer vind”. Ik heb familieleden die blijkbaar in een goed boekje bij hem staan; die vinden echt elke keer als ze deze woorden op hem afvuren, hun verloren voorwerp terug. Nu verlies ik vrijwel nooit wat, maar laatst heb ik hem een ander probleem voorgelegd: “Heilige Antonius, wees eens goed, maak dat m’n horloge het weer doet! Ik weet niet wat ik fout heb gedaan, want dat ding blijft maar stilstaan! Wellicht heb ik te weinig vertrouwen in hem. Ik denk dat ik toch maar naar een horlogemaker ga!
Antonius van het varken wordt altijd afgebeeld met een varken aan zijn voeten. Hebben jullie daar afbeeldingen van hem met zo’n varken aangetroffen. Hij was zo’n varkensliefhebber dat hij vroeger die beesten vrij over wegen en velden liet lopen. Lopen er bij jullie daar soms ook nog varkens rond? Nee, ik bedoel het niet figuurlijk, maar letterlijk! Zo niet, dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat de monniken de varkens ergens achteraf, buiten het zicht van de pelgrims, verzorgen; maar dan is er altijd nog een mogelijkheid om erachter te komen of je met de Antonius van het varken te maken hebt of niet. Je moet naar een monnik toelopen en hem vragen of je hem even mag besnuffelen. Dan ruik je beslist of je te maken hebt met die van het varken, of met de andere!! Jullie ruiken niets bijzonders? Dat is bijzonder! Dan zal het toch wel die van Padua zijn. Dat is ook de meest bekende. Die schijnt trouwens ook verstand te hebben van het weer, want ik weet niet hoeveel weerspreuken er aan hem zijn gewijd. Een paar bekende zijn:
Als Sint-Antoon de zon doet schijnen, ziet de boer zijn zorgen verdwijnen.
Sint-Antonius schoon en helder, vult 't vat en ook de kelder.
Is Sint-Antonius nat, dan drinkt de boer zich zat.
Maar de andere kan er ook wat van:
Al is de modder zacht noch zoet, Antonius’ varkens doen het goed.
Begint Antonius te gapen, moet het varken wel gaan slapen.
Als Antonius heeft gebeden, wordt het varken in stukken gesneden.
Hebben jullie trouwens al gegeten? Nee, dan zou ik niet te lang wachten en genieten van een lekker stukje varkensvlees.
Smakelijk,
Thuur

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!