Valdesalor 27/279
Vandaag een echte etappe:27 km.Ging zonder veel moeite. Samen gelopen met Luc: de Fransman.
De Via de laPlata,die wij lopen is niet alleen een zeer oude pelgrimsweg, maar ook de belangrijkste Romeinse weg van Zuid- naar Noord Spanje. Dat zien wij nog voortdurend: de Via de la Plata wordt namelijk met gele tekens(pijlen/rechthoeken) aangegeven,maar als hij samenvalt met de echte oude Romeinse weg komen er ook groene tekens bij.En die zien we veel.Vandaag zagen wij bijv.ook 3 orginele Romeinse bruggen en 1 Romeinse mijlpaal. Wij zagen eerder ook Romeinse tempels, amphitheaters, en een aquaduct. Dus wij lopen letterlijk door de geschiedenis.Wij zitten nu in een piepklein dorpje in een particuliere herberg. De computer, die wij nu bedienen is zou oud,dat we wel geen foto? kunnen uploaden. Morgen in Caceres - een grote stad - kunnen we dat wellicht wel.
Ik zou bij deze Thuur nog willen vragen of zijn verhaal puur fictie is of dat hij werkelijk gewond is geraakt. Laat s.v.p. iets weten Thuur.
Alcuescar 20/252
Helaas. Ik zit hier in een cultureel gemeentelijk centrum en zou graag foto's uploaden. Inmiddels weet ik een beetje hoe dat gaat. Ik moet allerlei programma? eerst installaren voor het werkt. Maar hier hebben ze het besturingssysteem afgeschermd, zodat ik met de beste wil van de wereld de foto's niet op het internet krijg. Houden jullie tegegoed van mij.
Vandaag een voorspoedige reis door een van Spanje's natuurreservaten. Prachtige natuur en in de verre verte geen auto (en geen cafe helaas) te bekennen. De beloning is een overnachting in een echt Spaans klooster. Wij hebben een (gelukkig wat grotere) monnikscel toegewezen gekregen; halen vanavond de pelgrimszegen en eten in het klooster mee. Mooi toch.
Wij lopen al enige dagen samen op met een Frans echtpaar, d.w.z. de helft ervan, want de vrouw heeft een botscheuring opgelopèn vanwege ernstige vermoeidheid en volgt ons nu per bus.
Wij groeten jullie; tot morgen.
Aljucen 16/232
Het voelt weer als vanouds. Thuur Stroux heeft weer zijn verhalenreeks opgepakt net als vorige jaren. En ook mijn oude vriend en neef Piet laat van zich horen. Fijn. Wij hadden vandaag een makje: 16 km lopen en al om half twaalf in de albergue. Dus vandaag veel rusten.
Er is hier een bijzondere kerk: een fort_kerk, dwz dat de kerk dienst deed als kerk maar ook als verschansing in tijden van oorlog. De kerk werd beheerd door de militaire orde van Santiago de Compostella: monnikstrijders te vergelijken met kruisridders; alleen zij beschermden de weg naar Santiago en bestreden de Moren, die hier in ZuidSpanje regeerden.
Wy lopen door zeer wisselend landschap. Vanmorgen om 7 uur liepen we langs een Romeins aquaduct van Merida met er boven op vele ooievaars. Daarna langs een stuwmeer (uit de Romeinse tijd) vervolgens een landschap met grote zwerfkeien en steeneiken en uiteindelijk door een bos met vooral naaldbomen en stenen muurtjes.
Kan in dit kleine dorp geen foto s uploaden. Ik probeer het de volgende keer.
Merida 16/216
Zoals jullie hierboven zien een korte tocht vandaag van maar 3,5 uur. Dat komt omdat wij afhankelijk zijn van de ligging van de pelgrimsherbergen.
Merida is een must. Het is een Romeinse stad in Spanje. Er veel grote bouwwerken uit de Romeinse tijd. Zodra we kunnen zullen we foto´s laten zien.
Wij hebben dus vandaag een halve rustdag. We slapen weer in een pelgrimsherberg (altijd gezellig, altijd aanspraak) De (eenvoudige)herberg is een oude molen aan de rivier.
Gisteren hebben we het beter getroffen: een stadskasteel helemaal voor ons alleen met uitzicht op de wijngaarden. Heel bijzonder.
Wij lezen met interesse jullie reacties; bedankt.
Torremegia 28/200
Villafrance de los Barros 20/172
¨de los Barros¨ in de plaatsnaam hierboven schijnt ¨leem¨ te betekenen. De grond waarover we lopen is inderdaad leemgrond. Maar goed dat het (erg) droog weer is, anders zitten er enorme klodders leem aan je schoenen, zoveel dat je nauwelijks kunt lopen.
Nu over het weer gesproken: het is natuurlijk weer prachtig weer, maar wij moeten er voor zorgen, dat we voor een uur ,s middags binnen zijn, want dan stijgt de temperatuur tussen 35 en 40 graden. Gelukkig is ons dat nog steeds gelukt.
Wij zijn nog steeds elke dag verrast en geimponeerd door de prachtige natuur, die vaak om de paar kilometer verandert. Het lopen is daardoor echt een genot. Omdat mee te genieten: ga naar de foto´s : ik heb er weer wat bijgevoegd.
Jammer van gisteren he? En nog wel tegen de Duitsers. Gelukkig hebben we geen oranje shirtjes bij ons
Groetjes
Zafra 25/152
Vandaag weer 4 foto´s bijgevoegd. Leuk hoe jullie reageren op de foto´s. Dat geeft de burger weer moed.
Vandaag naar Zafra gelopen. Ging prima. Waren om 14.00 uur op plaats van bestemming. Slapen vanavond in pelgrimsherberg, die gesitueerd is in een oud Franciscanerklooster. De andere Nederlander - Peter uit Schagen - is verder gelopen vandaag. Een viertal Italianen, die de route die wij in 5 dagen liepen in 3 dagen hebben gelopen betalen nu de tol: zij lopen nu vol op blaren en komen bijna niet meer vooruit.
Voor Twan: ik mis mijn gitaar, maar krijg er veel moois voor terug. De tocht is zwaarder dan vorig jaar, vooral omdat wij nu de last zelf moeten dragen en het erg warm is. Overdag dus veel water; s avonds de nodige wijn. Maar ondanks de zwaarte van de tocht voelen wij ons prima.
Fuente de Cantos 21/127
Eindelijk heb ik foto´s kunnen uploaden. Als je ze wilt zien klik dan hierboven op de tab ¨foto s¨, vervolgens op ¨zilverroute¨. Klik dan op de eerste foto (die wordt dan vergroot weergegeven) en klik dan rechtsboven de foto op ¨volgende¨. Hopelijk geven de foto´s weer hoe mooi het hier is.
Vandaag zijn wij om 11.45 u aangekomen (vertrokken om 6.45 u.) dus wij zijn weer voor de hitte binnen. Er is hier een mooie pelgrimsherberg in een oud klooster. Helaas kunnen we daar niet binnen omdat ze op maandag en dinsdag gesloten zijn. Maar er is een mooi alternatief. Wij zitten nu in een vrij luxe hotel met een pelgrimsafdeling (incl keuken, tv, internet, terras, tuin en zelfs zwembad). Vanavond gaan we weer zelf koken, is altijd gezellig.
Het weer is weer 35 graden, de lucht strakblauw en onze conditie wordt met de dag beter.
Allemaal de groeten en voor degenen die reageren: erg bedankt, dit wordt door ons erg op prijs gesteld. Wij kunnen echter niet ieder individueel bedanken, dus dan maar zo.