NaarSantiago.reismee.nl

A Gudina 25/809

Met Nelly gaat hรจt weer wat beter. Vandaag 2e pas over; was zwaarder dan gisteren. Verder alles ok. Aantal medepelgrims neemt toe.Groeten

Lubian 19/784

Vandaag een hardheidstest. In de eerste plaats was Nelly zeer beroerd en moest herhaaldelijk overgeven. Bovendien beklommen wij vandaag de eerste pas: de Pardornelopas van 1360 m hoog en daarna was er een mooi maar moeilijk traject met allemaal keienpaden die voortdurend stegen en daalden. Tot overmaat van ramp was een stuk pad van meer dan 100 meter veranderd in een snelstromende beek. Die konden wij niet op een andere manier passeren, dus er maar doorheen, wat ons natte sokken opleverde. Om 12.15 kwamen we in Lubian aan. Nelly voelde zich nog zo rot dat ze meteen het bed in dook en nu (18 u) er nog in ligt.

Ik kon gelukkig in het gemeentehuis terecht om te internetten. Verder is er een restaurant, zodat er vanavond ook nog iets te eten valt.

Bij deze willen wij Miep Beek feliciteren met haar verjaardag (wy hebben geen mobielnummer of emailadres; vandaar op deze wijze).

Wij groeten jullie allen

Requejo 27/765

WIJ HEBBEN FOTO´S BIJGEVOEGD; BEKIJK ZE.

Wij hebben drie dagen achter elkaar best lange afstanden gelopen. Nu is bijv. 27 km geen topafstand, maar de wegen zijn vaak moeilijk en er is veel stijgen en dalen bij. Maar als jullie de foto´s bekijken kunnen jullie zien dat het de moeite waard is.

Vandaag zitten we in een mooie particuliere herberg in Requejo; een plaats vlak voor de Padornelopas, die we morgen beklimmen.

Een ruwe planning laat zien, dat we vermoedelijk op 23 juli Santiago binnenlopen d.v., daarna lopen we dan waarschijnlijk direct door naar Finistere (het einde van de wereld) waarvoor we inclusief de terugreis naar Santiago 5 dagen uittrekken. Hierna; dus waarschijnlijk eind juli hopen we dan naar Nederland terug te keren (per bus denken we)

Groeten aan allen.

Asturianos 27/738

Landschap verandert steeds. Vandaag veel heide met brem, grote zwerfkeien, veel konijnen en honderden vlinders om ons heen. Overmorgen de eerste coll te beklimmen. Wij zitten ca 280 km. voor santiago. Vandaag kleine albergue bij sporthal. Piepklein dorp.

Rionegro del Puente 28/711

In de eerste plaats hartelijk dank aan allen, die mij middels deze blog, via sms of via email feliciteerden met mijn 66e verjaardag. Helaas kan ik niet iedereen individueel benaderen, want internettoegang is hier een crime. Openbaar internet is altijd in de dorpsbibliotheek, maar die is vrijwel altijd stevig op slot. Soms lukt internettoegang in een cafe, zoals vandaag, maar dan is de duur van gebruik beperkt. Even een speciale dank aan onze Franse vrienden: LUC ET MYRIAM, MERCI BEAUCOUP POUR VOTRE MESSAGES ET VOTRE FELICIATIONS.

Alles gaat prima. Als verjaardagscadeau kreeg ik vandaag een fikse wandeltocht van bijna 29 km, maar dan weer door een prachtige natuur, die ons steeds weer verrast. Zo liepen we vandaag lang langs een stuwmeer. Wij zijn dan helemaal alleen. In de verre verte is niemand te bekennen. Op dit moment lopen we op dit deel van de Camino helemaal alleen. Er zijn geen andere wandelaars; wel komen we af en toe fietsers (meestal Spanjaarden) tegen. Gisteren aten en sliepen we met twee Duitse lange_afstandsfietsers: vader en zoon.

Tot zover; ik ga weer verjaardagsfeest vieren.

Santa Croya de Terra 23/683

Vandaag meer geluk. Geen agressieve honden (alhoewel ook vandaag een hond ons meer dan een halve kilometer luid blaffend heeft achtervolgd) maar aardige mensen. Toen wij onderweg in Bercianos de Valverde in een kantine wat dronken was daar een groep mannen uitgebreid aan het eten. Toen zij ons zagen kregen we van alles aangeboden; uiteindelijk een compleet menu.

Kijk dat is nu de Camino: de ene verrassing (positief of negatief) na de andere.

Iets over de weg. Tot 2 dagen geleden volgden wij de Via de la Plata: een Romeinse route van Zuid Spanje naar Noord-Spanje. Nu zijn we van die route afgeweken en volgen we de Mozarabische Jacobsweg. Dat is een middeleeuwse route, die de onderdrukte Christenen tijdens de Moorse bezetting van Midden- en Zuid-Spanje tijdens de middeleeuwen gebruikten om hun beschermheilige Santiago (Sint Jacob) te bezoeken en om hulp te vragen. Die liet zich - volgens de legende - niet onbetuigd en verscheen zelf tijdens een veldslag op een wit paard om de Moren mores te leren. Sindsdien heet hij ook MATAMORES, vertaald de Morendoder.

Tot zover geschiedenis. Ik mag morgenvroeg in Santa Croya de Terra en morgenavond in Rionegro del Puente mijn 66e verjaardag vieren. Zijn deze namen al geen feest op zich?

Tabara 27/660

Spannend vandaag. Bij passeren van boerderij werden we aangevallen door 6 grote aggresieve honden (gelukkig niet gebeten). Wij gingen ervan door, maar raakten daardoor de weg kwijt. Hebben 1,5 uur door struikgewas gezworven en uiteindelijk via mijn gps de route teruggevonden. Albergue vies: naar hostal

Graja de Moreruela 23/633

Geen internet. Zelfs geen restaurant. Iets geregeld om te eten. Alles verder ok. Zitten in een verlaten herberg met een Canadees en een Spanjaard. Zitten op splitsing van routes;via Astorga of via Orense. De laatste nemen we. Morgen meer.