NaarSantiago.reismee.nl

Santa Croya de Terra 23/683

Vandaag meer geluk. Geen agressieve honden (alhoewel ook vandaag een hond ons meer dan een halve kilometer luid blaffend heeft achtervolgd) maar aardige mensen. Toen wij onderweg in Bercianos de Valverde in een kantine wat dronken was daar een groep mannen uitgebreid aan het eten. Toen zij ons zagen kregen we van alles aangeboden; uiteindelijk een compleet menu.

Kijk dat is nu de Camino: de ene verrassing (positief of negatief) na de andere.

Iets over de weg. Tot 2 dagen geleden volgden wij de Via de la Plata: een Romeinse route van Zuid Spanje naar Noord-Spanje. Nu zijn we van die route afgeweken en volgen we de Mozarabische Jacobsweg. Dat is een middeleeuwse route, die de onderdrukte Christenen tijdens de Moorse bezetting van Midden- en Zuid-Spanje tijdens de middeleeuwen gebruikten om hun beschermheilige Santiago (Sint Jacob) te bezoeken en om hulp te vragen. Die liet zich - volgens de legende - niet onbetuigd en verscheen zelf tijdens een veldslag op een wit paard om de Moren mores te leren. Sindsdien heet hij ook MATAMORES, vertaald de Morendoder.

Tot zover geschiedenis. Ik mag morgenvroeg in Santa Croya de Terra en morgenavond in Rionegro del Puente mijn 66e verjaardag vieren. Zijn deze namen al geen feest op zich?

Thei & Fien

Hallo Frans en Nelly,

Frans van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Maak er maar een fijne dag van, maar volgens ons hebben jullie dat al elke dag, zolang er geen honden in de buurt zijn.
Gelukkig is alles goed afgelopen.
We blijven jullie volgen.

groetjes, Thei & Fien.

Jeanette

Frans,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een gezellig feestje van. Je mag nu een wijntje meer drinken (of deed je dat al?),
Ik zal vanavond ook op je proosten.
Groetjes, ook aan Nelly.

Thuur Stroux

Proficiat Frans,

Een paar dagen geleden heb ik je al ermee gefeliciteerd dat je op 7 juli weer een jaartje ouder was geworden. Dat klopte, want ten opzichte van het jaar ervoor op die datum, ben je toen een jaartje ouder geworden!! Maar vandaag is de dag van je echte je ver-jaar-dag, begrijp ik; geniet er samen met Nelly van!

Groetjes, en ook met de beste wensen van Anjes,

Thuur

Miep en Chris

Hoi Nelly en Frans,
Allereerst Frans van harte proficiat, en nog vele jaren in goede gezondheid (maar dat komt wel goed met dergelijke inspannende wandelingen)
Hebben jullie verhalen regelmatig gelezen en de foto's bekeken. Lijkt ons een geweldighe tocht, maar wel vermoeiend. Heeft Nelly al een afspraak gemaakt bij de kapper voor vrijdag 13 juli? Krijgt nog niemand van jullie neigingen om in een van die mooie kloosters in te treden? Groetjes, nog veel wandelplezier en tot ziens.
Wij blijven jullie volgen.
Miep en Chris

sanchez Luc Myriam

Joyeux Anniversaire à Frans , et encore de nombreux projets de marche avec Nelly . Gardez la forme longtemps encore ! car les années pèsent de plus en plus lourd .

Ultreïa !

sanchez Luc Myriam

Désolés, mais les traductions sont très mauvaises, je crois, et j 'espère que vous comprenez nos messages.

Toos & Theo

Frans, eine dikke preficiat en nog vul jaore in gooie gezondheid en eine super sjoene daag. Maak er iets speciaals van samen met Nelly, Dikke knuffel van Toos en ein stevige handj van mien menke.

Tjeu & Lies

Frans, gefeliciteerd met je verjaardag en dat er nog vele mooie jaren mogen volgen!
En wat een uithoudingsvermogen hebben jullie, echt super! Ga zo door en nog veel wandelplezier! Ik blijf jullie volgen.
Groetjes ook aan Nelly.

patricia,dennis en de kids

Als nog van harte met je verjaardag gr patricia,dennis,lindsey,dimitri en esmee