Vandaag maar 17 lengtekilometers, maar meer dan 400 hoogtemeters geklommen. In de vorige stad konden wij niet ontbijten omdat t te vroeg was, maar na 3 km lopen troffen we in een verder verlaten streek het huis van n kunstenares, die pelgrims n ontbijt aanbood. Gezellig met elkaar ontbeten in de open lucht. Zie foto s
Vandaag weer eens n echte etappe: 30 km. En ook nog flink klimmen en dalen, want wij steken t gebergte over. Vanmorgen in t duister vertrokken. Daarom waren we al om 14.00 uur op de plaats van bestemming. Een mooie plaats met bijzondere muurschilderingen in de kathedraal. Mooie albergue met veel bekenden.
Vanmorgen - de laatste dag langs de kust - een sensationele tocht langs de kust gemaakt zie foto s. Het valt op dat wij een van de oudsten, zo niet de oudste pelgrim zijn. Er lopen erg veel jongeren, vooral vrouwen/meisjes alleen. Het is overigens lang zo druk niet als op de Camino Frances. Slechts af en toe zien we een pelgrim tijdens de tocht. Zeer internationaal. Zo hing Nelly de was op met een Zuidkoreaan. En wij spraken s avonds met twee Duitse meisjes,. Het merendeel echter is Spaans. Wij zitten nu in Galicie, 190 km voor Santiago.
Wat n plaatsnaam, he? Dit is de laatste dag dat we langs de noordkust van Spanje lopen. Morgen buigen we na 13 km af in zuidwestelijke richting, het binnen- en bergland van Galicie in. We zijn nu tien dagen en 212 km voor Santiago. Vandaag zitten we in n albergue die spectaculair gelegen is op n klif voor de kust. Een prima locatie voor n roman: " het huis op de klif". Wie voelt zich geroepen?
Het kan verkeren. Vandaag schoten wij zo goed op, dat we (alweer) besloten een etappe extra te lopen. Daar begonnen we inderdaad aan, maar toen begon het flink te regenen en het bleef regenen. Tot overmaat van ramp scheelde het maar een haar of ik was met rugzak en al in een beek gevallen. Mijn evenwichtsorgaan functioneert niet al te best en we moesten in de regen een beek oversteken door van steen tot steen te stappen. Daarbij ging het bijna mis; de stenen lagen ver van elkaar en ze lagen los. Ik kon gelukkig mijn evenwicht herstellen en hield er alleen een natte sok aan over. Toen we na 5 km dan ook een cafe zagen vroegen we of ze een kamer hadden. Ja, die hadden ze en ze berekende een speciale pelgrimsprijs; zo wel voor de kamer als voor het eten. Even later zaten we gedoucht en met droge kleren aan achter een lekkere maaltijd en een fles wijn. Proost
Vandaag maar 15 km, maar we zitten precies op planning. We hebben nog overwogen 14 km verder te lopen, maar Luarca is zo n aardig havenstadje, dat we besloten te blijven. Wij vestigen nog even de aandacht op t verhaal van Thuur, waar hij n aardige en treffende beschrijving geeft van het wel en wee op n slaapzaal in een pelgrimsherberg.
Van de beheerder van de albergue hoorden we, dat we beter niet de paadjes van de Camino konden volgen omdat die dichtgegroeid zouden zijn en de wegwijzers zouden ontbreken. Daarom liepen we vandaag hoofdzakelijk over de hoofdwegen. Bovendien probeerde iedereen snel aan te komen want er zouden maar 10 slaapplaatsen zijn voor de 40 mensen die vannacht in onze albergue sliepen. Wij waren snel daar en wisten bij n particuliere albergue zelfs n privekamer te scoren. Alles goed hier: nog 271 km.
Vandaag niet veel kilometers maar wel hard moeten werken: veel klimmen en dalen, wenden en keren. Wel mooie stukken in de natuur. Hebben nog getwijfeld of we 13 km zouden doorlopen, maar dat hebben we uitendelijk niet gedaan. We slapen nu in n oude school: zie foto. Wij komen waarschijnlijk 14 aug aan in Santiago en vliegen dan 17 aug terug