NaarSantiago.reismee.nl

Luarca 15/1357

Vandaag maar 15 km, maar we zitten precies op planning. We hebben nog overwogen 14 km verder te lopen, maar Luarca is zo n aardig havenstadje, dat we besloten te blijven. Wij vestigen nog even de aandacht op t verhaal van Thuur, waar hij n aardige en treffende beschrijving geeft van het wel en wee op n slaapzaal in een pelgrimsherberg.

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Als ik het goed heb is er iets mis gegaan in de communicatie. Ik was in de veronderstelling dat jullie plan inzake de ‘Expedicion Camino’ bij een ieder bekend was, maar dat blijkt toch niet zo te zijn! Wellicht is jullie bericht ergens in een ‘cloud’ blijven hangen en heeft het daardoor niet de bedoelde weg kunnen vinden. Gezien de eerdere internetstoring zou me dat niets verbazen en daarom zal ik hier toch maar even verduidelijken wat de bedoeling is!
In jullie bericht vanuit Cadavedo laat je weten dat jullie hele stukken over grote (verkeers)wegen hebben moeten lopen omdat de traditionele wandelpaden naar Santiago de Compostella daar in feite niet meer begaanbaar zijn omdat ze in de loop van de tijd dichtgegroeid zijn. Blijkbaar heeft niemand er nog enig onderhoud aan gepleegd.
Behalve dat het wandelen over grote wegen gevaarlijk kan zijn, was het alleen daarom al niet prettig om je erover te verplaatsen, maar was ook de hele romantiek rond de oude wandelpaden naar de bedevaartsplaats in geen velden of wegen meer te bekennen. En dat doet het echte pelgrimshart pijn! Vandaar jullie oproep om een einde te maken aan de verloedering van deze van oudsher belopen routes. Alle geïnteresseerden en allen die met jullie de tocht naar Santiago meemaken vanachter hun computer of tablet, worden opgeroepen een bijdrage te leveren aan het weer in vroegere toestand terug brengen van deze traditionele wandelpaden! Jong, oud, man , vrouw, het doet er niet toe, een ieder die kan zagen, knippen, snoeien en wat er verder allemaal nog nodig is bij dit soort werk, is dus van harte welkom om in de herfst een bijdrage aan dit grootse plan te komen leveren. Want dan gaan we dus samen in een bus naar Cadavedo en gaan we daar alle hindernissen uit de weg ruimen die momenteel een waardige pelgrimstocht in de weg staan.

- - - -

Inmiddels stromen de aanmeldingen al binnen en ik ben er zeker van dat deze onderneming een groot succes wordt. En als Frans en Nelly het komende jubileumjaar (5e Camino en bovendien: Frans wordt 70 !) weer hun voettocht naar Santiago maken, zullen ze – als ze over de opgeknapte paden lopen - met grote voldoening terugdenken aan al de harde werkers die daar veel tijd en moeite aan besteed hebben. En – zo hebben Frans en Nelly mij toegezegd – als ze het volgend jaar van hun tocht terugkeren, organiseren ze in de Zandkuil een groot feest voor alle medewerkers die gewerkt hebben aan het vrijmaken van dit stuk van de grote Camino. Daar zal dan royaal gegeten kunnen worden en daar zullen gerstenat en druivensap rijkelijk vloeien voor allen die er aan bijgedragen hebben dat deze tocht over de traditionele paden, weer mogelijk is. Daarbij zal ook een naambordje onthuld worden dat Frans en Nelly het daarop volgend jaar op de plaats van handeling zullen ophangen en dat het vernieuwde stuk pad dan ook een passende naam geeft: ‘El Camino de Van Moorsel’ zal erop staan!! Sint Jacob zal trots zijn!! Er zijn overigens geruchten dat hijzelf, de heilige, van zijn ladder daarboven naar Cadavedo zal neerdalen om de heropening van het laantje een hemels tintje te geven, maar of dat waar is…….

Als de aanmelding verder zo goed verloopt als tot nu toe, beginnen we binnenkort met de concrete organisatie en zal iedereen die zich aangemeld heeft nader bericht ontvangen.
Mede namens Nelly en Frans, bij voorbaat al van harte bedankt voor ieders belangeloze bijdrage en inzet.
Veel succes,

Thuur