NaarSantiago.reismee.nl

El Burgo Ranero. 25/299

Vanmorgen extra spannend. Wij volgen een afkorting, maar die is niet bewegwijzerd. Een boer wees ons vanmorgen het begin van de route en we kregen een tekening van de te lopen route mee. Het ging gelukkig goed en om 11 uur zaten we op de Camino Frances. We liepen vandaag samen met onze Spaanse medepelgrim. Nu zitten we op n terras in El Burgo Ranero van n drankje te genieten. Tjeu ik moet nog melden dat mijn schoenen goed lopen (al moet ik zelf wel t loopwerk doen.

Thuur

Hallo Nelly en Frans,

Waarom de uitdrukking: ‘Zo stom als een varken?’
Je ziet toch dat deze beesten, als de zon genadeloos schijnt, vanzelf een plekje opzoeken in de schaduw, lekker in de modder en dan genieten van het ‘dolce far niente!’. Ook in Spanje! Nee, die slimmeriken gaan dan niet aan de wandel, lopen geen zonnesteek op en zijn ’s avonds niet doodop! Klopt, ze worden er lui en dik van, maar daarvoor zijn het ook varkens. Men zegt toch ook: ‘zo vet als een varken’ en ‘zo lui als een varken’! Maar ’zo stom als een varken’ , daar mag dus eigenlijk niet meer van gesproken worden!
Ik begrijp dat jullie ook geregeld onder een boom in de schaduw liggen te rusten tijdens de wandeltochten. Er is dus enige overeenkomst met het varken, t.w. jullie zijn ook slim (hogere logica!)! Dus een nieuw spreekwoord luidt: “Ze zijn zo slim als een varken!” En op wie dat “ze”dan slaat, dat mogen jullie zelf invullen!
Rust geregeld uit tijdens de tocht en zie je ergens varkens in de schaduw van bomen uitrusten:
Stoor ze niet!! Ze zijn slim bezig!!

Thuur