NaarSantiago.reismee.nl

Santiago de compostella

Wat een luxe. Uitslapen, geen rugzak torsen en op je gemakje rustig in de zon ontbijten. Vandaag zijn we eerst onze Compostella ( getuigschrift van de tocht) gaan ophalen en daarna onze tickets voor de terugreis gaan uitprinten. Dan: alleen maar slenteren en luieren. Donderdagavond vliegen wij naar vliegveld Frankfurt Hahn, waar Melanie ons komt ophalen. Vrijdag zijn we dan thuis.

Thuur

Hallo Frans en Nelly,

Horen jullie de klokken al luiden in Melick? Het wordt een grootse ontvangst, maar dat mag ook wel! Vijf keer de ‘pèlerinage à pied’ naar Santiago voltooid! Terecht dat deze ‘peregrinación’ gevierd wordt in jullie woonplaats. Het organiserend comité heeft daarom ook vijf ‘rustaltaren’ opgenomen in de route vanaf het begin van het dorp, waar jullie onder een grote ereboog door zullen lopen, tot aan jullie optrekje met toren aan de Zandkuil! Het is de bedoeling dat jullie je in wandeltempo tussen de mensenmassa’s door telkens naar zo’n rustplek begeven en dat jullie daar onder het genot van een pilsje en een glaasje wijn niet alleen even kunnen rusten, maar ook de geïnteresseerden de gelegenheid geven tot het maken van selfies en andersoortige foto’s met uiteraard jullie als ‘mik- en middelpunt’.

Inmiddels zoekt men in Melick naar maagden die vóór jullie uit bloemen over de weg strooien, waar jullie dan overheen mogen schrijden als jullie van rustplaats naar rustplaats lopen. Tot opluchting van het organiserend comité zijn er al een paar gevonden!

Bij de eerste rustplaats zal de pastoor van Melick een toespraak houden, een soort preek, waarin hij uitlegt waarom jullie juist Santiago de Compostella als doel hebben gekozen. Hij zal een verband leggen tussen de grote pelgrimage van apostel Jacobus vanuit het Midden-Oosten naar de Spaanse stad en jullie trektocht vanuit Melick naar de Galicische metropool. Ik zal niet de hele inhoud hier verklappen, maar het zal in elk geval eindigen met het jullie aanbieden van een vaste plaats in de Melickse kerk, waar jullie dan tot het einde der dagen als voorbeeld voor anderen de diensten mogen bijwonen en opluisteren. Vanuit die vaste plek mogen jullie dan de wekelijkse collecte ophalen bij de andere kerkgangers. Hopelijk levert dat tegenwoordig nog wat op, al is dat natuurlijk niet het belangrijkste, het gaat primair voor jullie om de eer dit te mogen doen!

Bij de tweede rustplaats zal de burgemeester van Roerdalen, in vol ornaat, jullie lof toezwaaien en zij zal eindigen met jullie te benoemen tot ereburgers van de gemeente. Een grote eer uiteraard, al weet ik niet of het verder ook iets oplevert! In het verleden was er een geschenk, een zilveren pennenset, maar die is de laatste jaren niet meer uitgereikt, omdat niemand dat nog als een geschenk ziet. Heden ten dage laat namelijk iedereen digitaal zijn boodschap aan de medemens toekomen. En een tablet of i-pad als geschenk dat was en is zelfs voor een gemeente als Roerdalen te hoog gegrepen en te duur! Maar niet getreurd; hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze ereburger van Roerdalen zijn! Juist! En daar gaat het om!

Bij de derde rustplaats krijgen jullie weer een erelidmaatschap, deze keer in de vorm van een medaille op de borst geprikt, nu van de Melickse schutterij St. Andreas. Vervolgens zullen de koning en de koningin van die vereniging daar met jullie het bierglas heffen en jullie zullen uitgenodigd worden om bij de eerstvolgende gelegenheid eens te proberen de ‘bölkes’ af te schieten van de hoge schietboom. Of jullie die raken is uiteraard de vraag, maar het erelidmaatschap zullen jullie in elk geval niet missen!

Bij de vierde rustplaats speelt de fanfare van Melick het lied ‘Le Pélérinage’ van Claude Debussy, extra voor jullie getransformeerd naar een bewerking voor harmonieorkest! Let met name op de vijf zware laatste luchtstoten van de dikke bas; die verklanken niet alleen overtuigend hoe zwaar het einde van zo’n pelgrimstocht kan zijn, zij maar symboliseren in aantal ook de keren dat jullie de tocht voltooid hebben!

En dan de vijfde rustplaats; daar wordt het druk. Daar mag eenieder die dat eerder nog niet heeft gedaan, jullie de hand komen drukken of op een andere wijze gelukwensen met de vijf voltooide tochten. Waarom het daar zo druk wordt? Omdat daar het bier en de wijn rijkelijk geschonken en gedronken zullen worden en wel gratis! Tenminste gratis voor wie het drinkt! Bij wie de rekening na afloop terecht komt, dat moet nog blijken, maar het schijnt traditie te zijn in Melick dat die letterlijk voor rekening van de ‘gevierden’ komt, als tegenprestatie voor alles wat er voor ze georganiseerd is!
Kan voor jullie uiteraard geen probleem zijn!

Frans en Nelly, het wordt een glorieuze binnenkomst en sowieso een onvergetelijke dag, hoe dan ook! Jullie zullen er nog jaren van kunnen nagenieten; ik geniet stiekem mee!

Groetjes en welkom home!

Thuur