NaarSantiago.reismee.nl

San Roman de Retorta. 20/704

Vannacht prima geslapen in ons pension. Vanmorgen dus geen medepelgrims die al om 5 uur gingen inpakken. De tocht vandaag was gemakkelijk met veel asfalt. Dat schiet wel op maar is saai. Gelukkig zaten er ook een paar mooie natuurpaden tussen. Wij waren al om 12 uur in San Roman en hebben daar een eigen kamer in de albergue, die overigens in the middle of nowwhere ligt. Wij zitten ca 80 km voor Santiago. Alles ok.

Thuur

Hallo Nelly en Frans,

Stilaan naderen jullie Santiago de Compostella. Soms moet bij jullie nu toch de gedachte opkomen: wat worden het aankomende jaar de wandelplannen, als jullie dit pelgrimsoord voor de vijfde en laatste (?) keer hebben bereikt? Hebben jullie daarover al nagedacht? Begint de leeftijd al een rol(letje) te spelen?
Misschien een idee: een tandemfiets! Ik zie jullie al bepakt en gezakt op een tandem rondtrekken; Nelly voorop, die zich de benen uit het lijf trapt om zichzelf maar vooral de achterop zittende Frans, die eigenlijk alleen maar genoeglijk de omgeving in zich opneemt en geniet van wat zijn ogen waarnemen, vooruit te stuwen. Frans zet niet meer druk op de pedalen dan nodig is om tenminste de indruk te geven dat hij ook een bijdrage levert aan de snelheid waarmee ze zich voortbewegen!
Maar als ook dit te zwaar wordt, valt er te denken aan een elektrische tandemfiets of eentje met een hulpmotor. Met zo’n vehikel kunnen jullie dan weer jaren uit de voeten!
Of zijn jullie meer aan rust toe?

Een ander idee: jullie verkopen je huis in Melick en kopen in Spanje, ergens langs de pelgrimsroute naar Santiago een bouwval, die jullie – handig als jullie zijn – in korte tijd weten om te toveren tot een prachtige albergue. Op die manier houden jullie toch nog contact met het ‘pelgrimagegebeuren’! De bezoekers kunnen daar niet alleen hun onderkomen voor de nacht vinden, maar ook profiteren van jullie schat aan ervaringen uit de wandeltochten van de voorbije jaren.

Jullie kunnen ook in het bestuur gaan zitten van de ‘Internationale Pelgrimagewandelvereniging Santiago de Compostella’. Lijkt me echt iets voor jullie. Jullie moeten dan wel eerst die vereniging oprichten, want voor zover ik weet bestaat die nog niet! In de statuten, die nog geschreven moeten worden, kan dan bij voorbeeld staan dat deze vereniging zich ten doel stelt lintjes uit te reiken aan eenieder die minstens 3 keer een pelgrimagetocht naar Santiago voltooid heeft. Jullie kunnen als eersten elkaar dan zo’n lintje opspelden: ‘Geridderd in de orde van de heilige Jacobus van Santiago de Compostella’! ’t Is maar een idee!

Of kruipt het bloed waar het niet gaan kan en wordt het in 2016 toch nog eens, dan voor de 6e keer, die stad in Galicië? Zo ja, dan vind ik dat jullie daarna door moeten blijven gaan, minstens tot het heilige getal 7 is bereikt! Overigens vind ik het getal 10 nog mooier! Gewoon 2 x 5!

Denk er maar eens over na en dan horen we dat te zijner tijd wel eens!!

Groetjes en loop onbekommerd verder!

Thuur