NaarSantiago.reismee.nl

Melide. 28/732

Vandaag hebben wij de Camino Primitivo afgerond. Wij zijn aangekomen in Melide en die plaats ligt op de Camino Frances, ook wel de pilgrim-highway genoemd vanwege het grote aantal pelgrims dat hier loopt. Het weer en de conditie is prima; wij zitten 55 km voor Santiago. Het landschap wordt ook vlakker, dus wij schieten sneller op. Maandag denken we in Santiago te zijn.

Thuur

Barack Obama
President of the United States of America
Oval Office, Washington

Dear Frans en Nelly,

Zoals ook jullie weten heeft de Central Intelligence Agency (CIA) in de hele wereld ogen en oren. Dat zal jullie niet verbazen. Maar wat jullie niet weten is dat de informatie die verkregen wordt voor velerlei doeleinden wordt gebruikt, militaire, maar ook burgerlijke. Over die eerste soort wil ik het niet hebben, maar wel over die andere. Een van de minder bekende taken van de CIA is het over heel de wereld naar mensen zoeken, die voor onze United States een rol van betekenis kunnen spelen. En zo ben ik – via de CIA dus - jullie op het spoor gekomen. Wat is er aan de hand?
Via mijn CIA hoorde ik dat jullie hartstochtelijke wandelaars zijn en dat jullie voor het komende jaar nog geen bestemming hebben voor jullie hobby.
Wellicht weten jullie dat wij een volk zijn dat zijn verleden graag koestert. “Een land zonder verleden heeft geen toekomst”, zei ooit een slimme landgenoot van jullie. En hij heeft gelijk. Dat is dan ook de reden dat wij de herinnering aan grootse daden uit het verleden in het heden levend willen houden.

Een zekere Thuur, ook een landgenoot van jullie en misschien ook redelijk slim, maar dat weet ik niet zeker! - schijnt jullie allerhande ideeën aan de hand gedaan te hebben voor het komend jaar, o.a. een tandemfietstocht, maar die voorstellen, hoe waardevol misschien ook, zijn natuurlijk ‘peanuts’ vergeleken met mijn voorstel aan jullie.
Ook heb ik vernomen dat mijn collega’s Poetin en Xi Jinping jullie een poos geleden hebben uitgenodigd om in hun land flinke tochten te komen lopen, maar gelukkig zijn jullie daar niet op ingegaan. En daarom: luister naar mijn voorstel.

Dit jaar herdenken wij hier in de USA de 172e verjaardag van de grote trek in ‘the old days’ van onze landgenoten van het oosten naar het westen. Rond 1830 gingen immigranten uit Europa met huifkarren en te voet op weg. Een groep van zo'n 700 pioniers kwam in 1843 aan in Oregon (Oregon Trail). Maar meer dan 30 pioniers hadden zich onderweg afgesplitst en die zijn meer zuidwaarts getrokken, richting Californië.

Nu zoeken we ervaren wandelaars, die de route tot in Californië willen nalopen. In de filmstudio’s in Hollywood bij Los Angelos worden nu al de voorbereidingen getroffen met de bedoeling om de hele tocht op camera vast te leggen en ook de avonturen die jullie onderweg gaan beleven, zoals gevechten met indianen, etc. Ook zal in Los Angeles een standbeeld worden onthuld met een afbeelding van twee wandelaars en mij is verteld dat jullie twee daarvoor de meest geschikte modellen zijn. Ik heb inmiddels een foto van jullie aan de beeldhouwer laten sturen en ik hoor dat die onmiddellijk aan de opdracht is begonnen, zodat die tegen de tijd dat jullie Californië bereiken, het beeld, met jullie twee dus afgebeeld, klaar heeft. Jullie mogen het dan daar zelf onthullen!! De film over de tocht zal niet lang daarna in alle bioscopen, ook in Europa, te zien zijn!

Er wacht jullie daar dus eeuwige roem, zowel in steen als op het witte doek. Bovendien gaan jullie daarna met mij naar New York, maar deze keer niet te voet maar in mijn Airforce 1, want jullie staat daar in New York nog een grootse ‘ticker-tape parade’ te wachten!

Als dat geen mooi voorstel is, dan weet ik het niet meer!!
Nelly en Frans, laat gauw wat van jullie horen, want zoals je ziet zijn de voorbereidingen al begonnen en kunnen jullie eigenlijk niet weigeren!

Met de groeten van Michelle en de kinderen Malia Ann en Sasha en uiteraard ook van mij en natuurlijk ook van
Sunny en Bo (onze hondjes)!

Solong!

God bless you and may God bless the United States of America!

Barack