Caldas de Reis 23/607
Boven de 600 km zoals jullie hierboven zien. Moet ook wel, want we zitten 42 km voor Santiago. Vandaag weer geluk wat huisvesting betreft. De gewone albergues zitten op het ogenblik propvol, want de meeste lopers beginnen 100 km voor Santiago. Wij hebben een prive-albergue met weer een eigen kamer en een eigen badkamer. Eigenlijk zijn we een beetje luxe-pelgrims de laatste tijd. We liepen behoorlijk snel: de 23 km liepen we in 4,5 uur, inclusief een rustpauze.
Dit stadje is beroemd vanwege zijn natuurlijke warmwaterbronnen. Nu zitten we met een buitentemperatuur van 43 graden op het ogenblik niet echt te wachten op warm water; maar vanavond als het wat koeler is gaan we onze voeten in dat water wassen, zoals alle pelgrims op deze route doen. Foto s daarvan sturen we nog op. Kijk dan ook eens naar de mooie wegkruizen, die we steeds tegenkomen en de heirreros (de typische Galisische graanschuren).
Groeten uit een zeer warm Spanje.
Melick
Gisteren, zondag om kwart voor vier veilig in Nederland met de bus aangekomen in Breda. Direct door naar Mira per trein en daar de kleinkinderen gezien en een stukje gegeten. Toen naar huis waar we s avonds om 8 uur arriveerden. Vanaf dat moment hebben we eigenlijk alleen maar bezoek gehad. Harstikke fijn.
Wij willen jullie allemaal bedanken. Jullie reaCTIES WAREN EEN ECHTE STEUN VOOR ONS EN HEBBEN ER MEDE TOE BIJGEDRAGEN, DAT DEZE TOCHT EEN SUCCES IS GEWORDEN.
WIJ GAAN AFKICKEN EN GROETEN JULLIE NOGMAALS.
DIT IS ONS LAATSTE BERICHT OP DEZE BLOG, ..... ALTHANS VOOR DIT JAAR.
Santiago
Na een gewaagde ballonvlucht (zie verhaal Thuur) hebben wij dankzij een speld, die we bij ons hadden toch weer de begane grond bereikt. En wat doen we dan? Spoorslags weer terug naar Santiago, want die kermis willen we voor geen geld missen.
Hier op onze vrije vrijdag hebben we de morgen gebruikt om eens naar de kapper te gaan, zodat we enigszins toonbaar zondag terugkeren in Nederland. Iedereen, die het resultaat van dat kappersbezoek zelf wil aanschouwen moet maar snel naar de Zandkuil in Melick komen.
Even een opmerking over het weer. Het is ongelofelijik, maar gedurende de hele reis hebben wij niet een druppel regen gehad. Er was een middag met motregen, maar toen zaten we al een tijdje hoog en droog in onze albergue. De volgende dag was er een dreigende lucht, maar zonder een spatje regen volgde daarop weer snel volop zonneschijn. Zelfs hier in Santiago hebben we stralend weer. Zou Sint Jacob ons dan toch geholpen hebben?
Op het einde kunnen we deze reis kort maar krachtig samenvatten: DE MOOISTE VOETTOCHT DIE WE TOT NU TOE GEMAAKT HEBBEN, MAAR OOK DE ZWAARSTE TOCHT.
Groeten uit Santiago de Compostella.
Santiago de Compostella
Weer terug in Santiago.
Gisteren wilden we onze kleding verbranden, maar dat mocht niet meer. Uiteindelijk belandde de kleding en Nelly´s schoenen in een container. Maar daar hadden we geen vrede mee. Dus vanmorgen in Fisterra vroeg opgestaan en de schoenen uit de container gehaald ennaar het uiterste puntje van de Kaap gelopen, alwaar de schoenen verdiend een ereplaats kregen langs de Camino op een Camino-wegwijzer (ZIE OOK FOTO´s). Met een beter gevoel gingen we terug naar Santiago (de schoenen ¨droegen¨ Nelly naar Rome, Pieterpad, Melick-Santiago, Himalaya en nu weer naar Santiago)
Groeten
Fisterra
Vandaag van Muxia naar Fisterra gelopen. Behoorlijk pittige tocht, ca 30 km.
Zitten nu voor de laatste keer in een albergue. Nelly gaat vandaag haar schoenen afschaffen en kleding wegdoen. Verbranden op strand mag niet meer. Moeten dus iets anders verzinnen.
Morgen gaan we terug naar Santiago om daar nog wat uit te rustren en in het weekend terug naar huis.
Groeten
Muxia
Weer een heel andere dag. Vandaag met de bus (2 uur rijden) naar Muxia: een havenplaats aan de Atlantische kust, waar volgens de overlevering Maria - na haar vlucht uit het Heilige Land - aan wal kwam om haar laatste levensjaren in Spanje door te brengen. Van hieruit lopen we morgen een 30 km tot aan Fisterre: in de oudheid bekend als het uiterste puntje van Spanje en dus het einde der wereld. Pelgrims verbranden hier een deel van hun kleding om daarmee het afleggen van het verleden te verbeelden en het nieuwe begin te realiseren.
Weer eens heel wat anders: na het gortdroge Extramudura nu de kletsnatte oceaan en water in overvloed.
Tot schrijfs
Santiago de Compostella 0/1009
Bedankt voor jullie reacties op het behalen van ons reisdoel.
Al een paar dagen geleden hebben wij besloten niet naar Finistere te lopen; althans niet vanaf Santiago. De voettocht daarnaar toe is behoorlijk zwaar; maar wij kwamen vooral in tijdnood m.b.t. de geboekte terugtocht. Daarom gaan we per b us naar Muxia (aan de zee) en lopen vandaar uit a.s. woensdag naar Finistere (ca 30 km), waarna we per bus terugkeren. Op deze manier zien we ook nog het zee-bedevaartsoord Muxia.
Vandaag een lekkere luierdag in Santiago. Santiago is niet alleen een stad; Santiago is een HAPPENING. De hele dag door zie je de meest vreemde figuren de stad binnenkomen; complete groepen, maar ook individuen; te voet of per fiets, vaak ook met muziek, maar allemaal even gelukkig, want ze hebben hun doel, dat ze vaak al jaren voor ogen staat, gehaald. Daarom verblijven we uren op het centrale plein voor de kathedraal om die happening gade te slaan. Verder heeft de stad meer terrasjes dan kerken en daar wordt ook druk gebruik van gemaakt.
Groeten; tot morgen
Santiago de Compostella 17/1009
HET IS ONS GELUKT!!!!!!
Om precies kwart voor twaalf stonden we voor de kathedraal van Santiago. Daar troffen we een paar reisgenoten. Het was nu ook weer een roerend moment toen we voor het eerst in de verte de torens van de kathedraal zagen (ZIE TOEGEVOEGDE FOTO´S)
Wij zijn direct naar het pension gegaan waar we vorig jaar ook verbleven en de mevrouw herkende ons direct en had een erg mooie kamer voor ons. Daarna zijn we op een zonnig terras ons pilsje gaan drinken en onze bocadillo gaan eten.
Wij willen nog eens, diegenen die zo met ons meegeleefd hebben en onze weblog hebben voorzien van de nodige reacties van harte danken.
Morgen hebben we een rustdag, MAAR BLIJF ONS VOLGEN want wij gaan nog naar Finistere om o.a. een deel van onze kleding te verbranden.
Groeten uit SANTIAGO.
PS LUC ET MYRIAM : Merci pour votre reaction. Nous vous assurons, que nous saluterons Saint Jacques en votre nom et nous demandons Saint Jacques une bon solution pour les problemes avec les pieds de Myriam. Peter a recommance son voyage en espere de atteindre Santiago a 29 Julliet.