NaarSantiago.reismee.nl

Santiago de Compostella

Weer terug in Santiago.

Gisteren wilden we onze kleding verbranden, maar dat mocht niet meer. Uiteindelijk belandde de kleding en Nelly´s schoenen in een container. Maar daar hadden we geen vrede mee. Dus vanmorgen in Fisterra vroeg opgestaan en de schoenen uit de container gehaald ennaar het uiterste puntje van de Kaap gelopen, alwaar de schoenen verdiend een ereplaats kregen langs de Camino op een Camino-wegwijzer (ZIE OOK FOTO´s). Met een beter gevoel gingen we terug naar Santiago (de schoenen ¨droegen¨ Nelly naar Rome, Pieterpad, Melick-Santiago, Himalaya en nu weer naar Santiago)

Groeten

Lies

Geweldig, jullie hebben het weer goed gedaan. En weer een ervaring rijker, neemt jullie niemand weer af. Petje af! Goede reis terug. Grtjes

Thuur Stroux

Hallo Frans en Nelly,

Jullie zullen het natuurlijk wel al gehoord hebben, of het moet zijn, dat op die uiterste punt van Spanje waar jullie je bevinden, het geluid van de tam-tam nog niet is doorgedrongen! Je schrijft, Frans, dat jullie daar water genoeg hebben, in die kletsnatte oceaan, maar blijkbaar toch niet genoeg om de vele branden die momenteel rondgaan daar in Noord-Spanje, te blussen. En die vlammen trekken vanuit het oosten steeds verder het binnenland in, niet alleen naar het kurkdroge Extremadura, maar ook richting Galicië! Nu treft het vrijwel alleen maar onbewoond gebied, zodat er van slachtoffers geen sprake is; gelukkig maar. Daarover hoeven jullie je zelf ook geen zorgen te maken, want de rotsachtige kust bij jullie zal er niet door getroffen worden. Daar blijft het bij wat rook van verbrande kleren! Trouwens, zoals je zelf zegt: water genoeg daar!
Maar een en ander heeft toch ook nare gevolgen voor jullie. Alle busdiensten zijn voorlopig opgeschort, ook die van Eurolines en als ik het goed heb, komen jullie met die maatschappij naar Nederland terug. Dat zal uitstel worden! Vliegen vanuit Santiago of La Coruna gaat ook niet, want de hemel verderop is vergeven van de zware brandlucht en daar kan en mag geen vliegtuig doorheen gaan! Treinen kan ook niet; hier en daar zijn de rails door de hitte verbogen en dat valt niet zo gauw weer in orde te brengen! Frankrijk heeft trouwens tijdelijk de grenzen gesloten; onbekend is voor hoe lang! Roeien over de Oceaan is ook geen optie! Of is dat soms nog een idee?
Nu zijn bosbranden in Spanje een jaarlijks terugkerend verschijnsel; de Spanjaarden zelf schrikken er niet meer van. Maar voor jullie is het toch heel vervelend! Hoe vangen jullie dit op?
Wat zeggen jullie? Jullie gaan je melden als vrijwilligers bij de brandweer daar? Dat is geweldig; zo ken ik jullie weer!
Frans en Nelly trekken naar de brandhaarden en nemen daar dapper de spuit ter hand. Ze blussen de hele dag, vermoeidheid kennen deze twee getrainde wandelaars niet. Hun bijdrage aan het bestrijden van het vuur is niet gering, sterker nog, die is substantieel! Tegen het vallen van de avond is de vuurzee – mede door hun toedoen – in het westelijke Pyreneeëngebied niet alleen tot stilstand gebracht, hij is er zelfs helemaal geblust! Petje af!
Frans en Nelly worden naar een stadje in de buurt gebracht waar de lokale brandweer juist een luchtballon aan het optuigen is. Men wil vanuit de lucht gaan controleren of ze de brand wel helemaal meester zijn. De ballonvlieger nodigt hun als dank voor hun bijdrage uit om de vlucht mee te maken en er ook getuigen van te zijn dat het vuur inderdaad helemaal bedwongen is.
De ballonkapitein maakt de laatste trossen los, zodat ze het luchtruim kunnen kiezen, maar de laatste tros wil niet goed. De brandweerman hangt een heel stuk over de rand van de mand en bijna kan hij de lus lostrekken; nog een flinke ruk en hij schiet inderdaad los. Maar de goede man verliest daarbij zijn evenwicht en valt over de rand uit de mand. Met een ruk schiet de ballon echter omhoog en Frans en Nelly, nu zonder stuurman, kijken benepen naar beneden, naar de mensen die daar steeds maar kleiner worden!! Ze raken gelukkig niet in paniek, maar verdwijnen na een poos wel helemaal uit het zicht.
De ballon drijft noordwaarts; de tamelijk harde zuidenwind stuwt ze steeds verder en sneller voort. Ze ruiken daarboven nog wel een beetje brandlucht, maar dat valt verder gelukkig mee. Nee, blussen dat konden ze wel! Maar hoe een ballon te laten dalen en landen? Ze hebben geen idee!
Waarheen de ballon Frans en Nelly heenvoert, beste lezer, op dat bericht zullen we misschien nog een hele tijd moeten wachten! Maar als geboren optimist ga ik ervan uit, dat het voertuig door de wind steeds verder noordwaarts gedreven wordt en daarom roep ik jullie allemaal op de komende dag(en) goed het luchtruim in de gaten te houden. Meld het onmiddellijk als jullie de rode ballon van de Spaanse brandweer hoog in de lucht mochten waarnemen. Ik weet het; de kans daarop is niet erg groot, maar toch, blijf optimistisch!!!
Overigens hoor ik net dat de toestand in Spanje zodanig verbeterd is, dat de treinen weer rijden, de bussen al weer op weg zijn en dat de vliegtuigen het luchtruim weer gekozen hebben! En ook de grens met Frankrijk is weer open! Een KLM-piloot heeft trouwens zojuist gemeld dat hij een soort ballon heeft gezien, een rode, die dezelfde kant uitging als wat zijn bestemming is!
Good luck Nelly en Frans !!!
See you in Melick !!!????????????????????

Groetjes,
Thuur

Theo-Ria

je ziet dat ook in Spanje de milieuwetten van toepassing zijn, gezien dat jullie je kleding niet mochten verbranden; wij hebben dus nog een gezonde lucht

Theo-Ria

Wil en Riek Maas.

Beste Nelly en Frans;

Alweer een missie volbracht,en door de top drukte hier hebben wij jullie alleen prive benaderd.
Maar hopelijk wel genoten van de fotos die we stuurden.

Nu is het weer tijd om naar huis te gaan,al zou het met de rode brandweer ballon zijn.
Wij zien jullie binnen kort wel weer.
In ieder geval wensen wij jullie een behouden vaart terug.

Tot ziens
groeten van Riek en Wiel.

Miep Beek

Nelly en Frans, proficiat met jullie mooie en zware voettocht. Hadden jullie een goocheldoos meegenomen waardoor deze onderneming
gelukt is? We wensen jullie een goede thuiskomst en tot ziens.
Miep en Chris.

Henk en Zus

Hallo Frans en Nelly.
jullie hebben deze tocht tot een goed einde gebracht en weer een ervaring rijker.alles is naar wens verlopen en nu de terug reis nog.
wij hebben ook een mooie vakantie in Oostentijk gehad
met ook veel wandelen.
we nemen binne kort wel tel. kontact op

groetjes Henk en Zus.