San Vincente de la Barquera 24/1112
Eindelijk werkt de weblog weer. Wij hebben inmiddels 1112km achter ons en Santiago ligt nog 501 km van ons af. Door een grote storing is deze weblog lang stil gelegd. Inmiddels werken de foto s ook weer.
Wij hebben de Camino d Arles helemaal afgerond en zijn daarna doorgelopen naar Saint Jean Pied le Port. Het was de bedoeling van daaruit door te lopen naar Irun in Spanje (ca 100 km) maar dat werd onmogelijk omdat het gebied (Frans Baskenland) getroffen was door een natuurramp, waarbij ook doden vielen. Het was onmogelijk door dit gebied te lopen, waarbij we toen maar beslisten de trein te nemen. Die liep ook niet omdat rails was weggespoeld. Wij namen dus de bus en later de trein naar Hendaye (op de grens van Frankrijk en Spanje) en liepen van daaruit naar Irun (enkele km s) waar de Camino del Norte begon.
Alles gaat prima. Onze conditie is goed en sinds kort hebben we ook zonneschijn. We lopen vaak langs de zee, zoals onze laatste foto s lieten zien.
Ik dank nog iedereen die mij feliciteerden met mijn verjaardag en dank ook diegene die reageerden op onze berichten. Vanaf nu probeer ik weer iedere dag mijn weblog bij te houden
Groeten Frans en Nelly
Santiago
Wy zyn weer terug in Santiago. Overmorgen vliegen we naar Nederland. Dit is ons laatste bericht uit deze serie
Wy danken jullie voor de aandacht en reacties, die ons tydens deze trip een steun waren.
Tot ......?
Kaap Finistere 12/735
Het einddoel is bereikt: Kaap Finistere. Voor Colombus dacht men dat hier de wereld ophield. Nu verbranden hier de pelgrims hun kleren, die ze droegen tijdens hun tocht.
Wij voelen ons prima e.n drinken n fles wijn op het resultaat. Morgen met de bus terug naar Santiago en zondag terug naar huis
Groeten.
Cee 18/723
Na ons - deels gedwongen - intiem verjaardagsfeestje van gisteren vanmorgen toch maar weer gaan lopen. Een mooie tocht, vrijwel geheel door de natuur en een spectaculaire afdaling naar Cee, dat onverwacht aan de zee bleek te liggen. Hier zitten we in een aardige albergue. Het weer is onveranderlijk mooi, alleen is er (zee)wind bijgekomen.
Alles is hier o.k.en morgen zullen we ons ultieme einddoel bereiken: Finistere of Finsterra zoals ze hier zeggen. Jullie herinneren misschien nog dat Nelly vorig jaar hier haar schoenen op een Santiagopaaltje heeft gezet. Wij zijn benieuwd of ze er nog staan.
Groeten
Olveiroa 34/705
Vandaag 67 jaar geworden. Bedankt voor de felicitaties die ik kreeg via sms en deze weblog en via andere electronische media.
Als cadeau kreeg ik vandaag een extra lange en zware etappe: 34 km; lopen van 7.00 uur tot 15.30 uur. Maar we klagen niet want de route was zwaar maar mooi. En we zitten nu in een mooie particuliere albergue met eigen kamer en drank onder handbereik. Van Nelly kreeg ik een E-reader; dus ik ben een bofkont.
Vandaag de eerste Nederlandse medepelgrim tegengekomen. Er zijn ook vele luxe pelgrims die hun bagage (en soms ook zichzelf) per auto laten vervoeren. Slappe hap!
Groeten
Negreira 21/671
Eigenlijk moet ik de naam van deze site veranderen van *naarsantiago.reismee.nl* naar *naarfinistere.reismee.nl*; maar dat lijkt mij toch te veel werk. Wij zijn vanmorgen vroeg vertrokken voor de tocht naar Finistere. Vreemd het altijd drukke Santiago dan geheel leeg te zien op dat vroege uur. De tocht is erg mooi met veel natuur, maar wel zwaar. Zo was er vanmorgen een klim van minstens 45 minuten terwijl het toen al behoorlijk heet was.
Hoe dan ook: Nelly ziet met schrik het moment naderen dat het afgelopen is met lopen. Zij zou best nog een tijd door willen gaan.
Het viel ons op dat onverwacht veel pelgrims doorlopen naar Finistere. De weg leek ons vandaag drukker dan gisteren.
Hier hebben we een aardige particuliere albergue gevonden in het centrum het stadje.
Groeten van een - nog steeds - 66jarige pelgrim. Dag
Santiago 25/650
Hoera : Santiago bereikt. Voor de derde maal lopen wij Santiago binnen. Het blijft altijd een heel bijzondere ervaring. Het was dit keer voor ons weer nieuw, want wij liepen nu via een andere kant Santiago binnen, waardoor wij pas op het laatste moment de stad herkende.
Het valt op, dat er veel minder pelgrims zijn dan andere jaren. Een reden hiervoor weet ik niet.
Wij zitten zo goed in ons loopritme, dat we morgen meteen doorlopen richting Finistere (=het einde van de wereld). Wij denken daar donderdag aan te komen. Het is maar 90 km. Wij gaan kijken of Nelly s schoenen er nog staan.
Allemaal de groeten uit SANTIAGO
1d33Padron 18/625
De voorlaatste plaats voor Santiago. Hier zou de boot met het lichaam van Sint Jacob vanuit Palestina aangeland zijn. De steen waaraan de boot aanlegde wordt in de kerk bewaard. Wy slapen vannacht in de albergue met 44 andere pelgrims. Alles prima hier Felicitaties voor Nico, onze schoonzoon.