NaarSantiago.reismee.nl

La Robla. 27/365

Vandaag begonnen aan de Camino de Salvador (=verlosser). Best zware tocht. Eerst door de voorsteden van Leon, later pittige klimpartijen in de bergen. Het grootste probleem de komende dagen is de planning. Zo is morgen wel een albergue, maar geen eten. Verder wacht er ons de komende dagen twee joekels van bergen. Wij houden jullie op de hoogte.

Sinterklaas

Sint-Nikolaas, alias Sinterklaas
Madrid

Beste Nelly en Frans,

Voor jullie wellicht uit onverwachte hoek, dit bericht van mij bij het begin van de zomer. Mijn optreden in Nederland vindt meestal plaats aan het begin van de winter; in de tussentijd verblijf ik al jaren hier in Spanje. Nu hoorde ik dat jullie al voor de 5e keer op weg zijn gegaan naar mijn collega Jacobus in Santiago d.C. en ik wil naar aanleiding daarvan jullie iets vragen.

Kunnen jullie – als jullie terug zijn in Nederland – namens mij eens proberen te bereiken dat de kinderen daar (trouwens ook de volwassenen) een paar liedjes nooit meer zingen. Ik moet die al jaren aanhoren en ik wil niet vervelend zijn, maar wat moet ik toch met teksten als: “Sinterklaas kapoentje, rij wat in mijn schoentje?” Ik weet niet eens wat een kapoentje is! En waarom zou ik in een schoentje gaan rijden? Ik ben toch niet gek! Ik rij gewoon op straat! Of: “Daar wordt op de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt”; ik klop nooit op deuren en waarom zou ik dat de ene keer hard en daarna weer zacht doen! Ik ben wel oud, maar niet seniel, nog niet! Ik rij trouwens ook nooit met mijn trouwe paard over de daken. Die knol is al stokoud, net zoals ik en wie gaat dan zulke gevaarlijke toeren uithalen? Of nog veel erger als ze zingen van:”De zak van Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas, de zak van Sinterklaas, o jongens, jongens wat een baas!” Ik krijg daar altijd zo’n vervelend onderbuikgevoel van. Daarbij komt dat ik helemaal geen zak heb! Ja ik heb er wel een, maar niet eens zo’n grote want daar hoeft alleen maar mijn boek in! En dan zingen ze toch: “Daar stopt hij, daar stopt hij, daar stopt hij blij van zin, de hele, de hele, de hele wereld in!” Maar dat is de zak van Zwarte Piet en die draagt die al jaren op zijn rug; dat is een heel ander exemplaar! Trouwens, de hele wereld erin, is dat niet schromelijk overdreven, dat krijgt mijn trouwe helper echt niet klaar! Nee, laat die maar door schoorstenen kruipen, dat is zijn specialiteit!
Hij heeft er trouwens moeite mee dat hij in jullie land niet eens meer zwart mag zijn! Hij zit er echt mee! Ik vind dat hij het volste recht heeft die zwarte kleur te krijgen; hij kan toch niet anders. “Hij is zo zwart als roet” , wordt gezongen, en waar kom je ergens oranje uit een schoorsteen of rood, wit of blauw? Toch nergens! En roet maakt nu eenmaal zwart! Ik ben wit en hij is zwart; samen zijn we zwart-wit! Mooi toch! Maar als het niet meer mag, dan overweeg ik – uit solidariteit met hem – het komend jaar met een zwarte baard naar de lage landen te komen; dan ben ik lang genoeg wit geweest! Ook de Sint wil wel eens iets anders!!

Kunnen jullie mij hiermee helpen, als jullie terug zijn en als ik het volgend jaar weer met mijn stoomboot kom. Misschien kom ik wel helemaal niet aan; die boot is ook al stokoud; wie vaart nog met een stoomboot? Het verbaast mij telken jare weer dat hij, ondanks de steeds ruwere golfslag, dat landje achter de dijken nog haalt!!

Enfin, als jullie aan een en ander iets kunnen veranderen, dan zal ik jullie rijkelijk belonen en dan zal ik eens heel diep in mijn zak , ik bedoel in de zak van Zwarte Piet, graaien en vervolgens jullie plezieren met iets moois!

“Wie goed is krijgt lekkers, wie stout is de roe!”

Tot 5 december, of wellicht iets eerder; wie weet.
Het ga jullie goed in Spanje, ook namens Zwarte Piet!

Sinterklaas