NaarSantiago.reismee.nl

Nevers 20/769

Yes. We hebben t gehaald. Wij zijn in Nevers. We hebbent gehaald zonder problemen en zouden makkelijk kunnen doorlopen naar Santiago; maar overmorgen gaan we terug en hopen volgend jaar verder te gaan. Vandaag vroeg onweer. Zette gelukkig niet door. Waren al om 12 uur in Nevers maar t duurde meer als twee uur voordat we onderdak waren. Nu zitten we in een klooster voor twee dagen; morgen proberen we per spoor een terugtocht te regelen voor Zondag. Vandaag jarig; dus extra mooie intocht in Nevers. Willen iedereen danken voor interesse en reacties; mn Thuur en Dan, die dagelijks hun bijzondere bijdragen leverden.

Thuur

Hallo Frans en Nelly

Deel Ă©Ă©n van de trilogie zit er bijna op; in Nevers wordt alles al in gereedheid gebracht voor een spetterende afsluiting van de laatste etappe van dit deel van de ‘vrome’ pelgrimage.
Daartoe worden jullie uitgenodigd op het Chateau de Prye vlakbij Nevers voor het grote bal ter ere van jullie succesvolle tocht naar deze stad in de Bourgogne. Jullie weten van niks? Kom nou, dat geloof je toch zelf niet! Overal in de omgeving en in Nevers zelfs hangen al dagen plakkaten met jullie foto waarop vermeld staat dat jullie in dat kasteel gefĂȘteerd zullen worden. Overigens dienen jullie er te verschijnen in gepaste kleding, maar dat is geen probleem; ik meen me te herinneren dat jullie toch al kostuum en galakleding gekocht hadden, toen jullie bijna koning en koningin van BelgiĂ« werden. Jammer dat dat niet doorging, maar zo ‘heb ieder nadeel toch z’n voordeel’: je hoeft geen nieuwe kleren te kopen!!
Wie komen er allemaal? Molan waarschijnlijk, maar dat weet je bij hem nooit! Ook voor de rest is het allemaal nog onzeker. JP heeft getelefoneerd met Sarkozy; mogelijk komen ze beiden en brengt Sarko ook zijn geliefde en minnares (is deze keer dezelfde!) mee. En verder alle hoogwaardigheidsbekleders, graven en hertogen, prinsen en prinsessen, de bisschop en de pastoor, de burgemeester en een vrouw, mogelijk de zijne, en weet ik veel

Als de Groel maar niet komt en dat gevaar is uiterst klein, want hij is – nog tamelijk kreupel - gezien in de buurt van Maaseik; waarschijnlijk gaat hij via Stramproy terug naar de Krang. Ludovic en Miranda met haar katwijven hebben het te druk met elkaar! Nee, er kan niets meer fout gaan; bovendien hoor ik dat Eimert en Lammert nog in de buurt zijn en dat zijn de beste bewakers die je je kunt voorstellen!
In mijn kristallen bol kijk ik nu naar het bal ; de sfeer is goed, er wordt gedronken en vrolijkheid is er troef. Maar in de drukte zie ik Nelly ineens in paniek:”Waar is Frans, waar is Frans, ik heb hem al een half uur niet meer gezien. Thuur, kun je eens kijken in je bol waar hij uithangt”?
Uiteraard haal ik mijn kristallen bol tevoorschijn en zoek en zoek en ja hoor, ik zie hem. Hij zit buiten, ver van de drukte op een bankje. Ik laat dit Nelly weten en Nelly gaat naar hem toe. “Blijf jij hier zitten of kom je weer naar binnen naar het feestgedruis?”
“Zullen we het feest laten voor wat het is en er samen vandoor gaan”, zegt Frans. “Ik ga mee”, zegt Nelly, “en dan gaan we hier een eindje verderop in een gezellig Frans kroegje samen je verjaardag vieren”. Goed idee, Nelly!
Proficiat, ook van Anjes, niet alleen met het bereiken van dit tussendoel, maar ook omdat Frans weer eens een jaar wijzer is geworden ( jij was dat al Nelly).
Tot ziens binnenkort eens,
Thuur

Dan

Hallo Nelly en Frans,

Frans, allereerst gefeliciteerd met je 64ste verjaardag. Wat je zo al zou kunnen doen als je 64 bent, kun je je laten voorzingen door de Beatles ("When I'm Sixty Four").

Dat 64 een bijzonder getal is, hoeft nauwelijks betoog. Maar toch doe ik dat (betoog), al beperk ik me tot een kleine selectie. En als je het te warm vindt omdat nu allemaal te lezen, sla je de rekenkundige feiten gewoon over. Ga dan meteen door naar: "Goed nieuws voor pelgrims"

--------------- Feiten over 64, sla dit over als het te warm is ---------------

64 is het kleinste getal met 6 echte delers (die zijn: 1, 2, 4, 8, 16, 32).
Als je die bij elkaar optelt krijg je 63 (1 minder dan 64).
64 is in het 2-tallig stelsel is 1000000, in het 4-tallig stelsel 1000 en in het 8-tallig stelsel 100.
Als je de 8 eerste oneven getallen bij elkaar optelt krijg je 64 (1 , 3 , 5 , 7 , 9 , 11 , 13 , 15 = 64).
64 = (2x2+2x2)x(2x2+2x2)
Als je de 64x23 spiegelt, krijg je 32x46, waarbij geldt: 64x23 = 32x46 (= 1472).

64 is het verschil van:
a) het kwadraat van 17 en het kwadraat van 15 (64 = 17x17-15x15)
b) het kwadraat van 10 en het kwadraat van 6 (64 = 10x10-6x6)
c) 2 tot de macht 7 en 2 tot de macht 6 (64 = 2x2x2x2x2x2x2-2x2x2x2x2x2)

Eerder heb ik het gehad over perfecte getallen (dat zijn getallen die gelijk zijn aan de som van hun echte delers, zoals 6, 28, 496). Er bestaan ook bevriende getallen.
Dat zijn getallenparen (a,b), waarvoor het volgende geldt:
a is de som van de echte delers van b, en b is de som van de echte delers van a.

De eerste 2 bevriende getallen zijn 220 en 284. De echte delers van 220 zijn 1,2,4,5,10,11,20,22,44,55,110. De echte delers van 284 zijn 1,2,4,71,142.
Zoals je kunt narekenen geldt 1+2+4+5+10+11+20+22+44+55+110 = 284 en 1+2+4+71+142 = 220. En laat nu het verschil tussen 284 en 220 precies 64 zijn.

Need I say more?

--------------- Einde feiten over 64 ---------------

Goed nieuws voor pelgrims.
Een opwekkend bericht voor pelgrims (m/v). Onder het kopje "Pelgrimcholesterol" meldt de NRC van gisteren dat twee weken stevig wandelen het cholesterolgehalte evenveel omlaag brengt als het gebruik van cholesterolverlagende medicijnen. Dat hebben Utrechtse onderzoekers vastgesteld na metingen bij Nederlanders die de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela liepen en daarbij twaalf dagen lang zo'n 25 kilometer per dag aflegden.

Je moet wel blijven wandelen, want na "een paar weken na de pelgrimstocht waren de cholesterolwaarden weer terug op hun oude niveau.". Niet onderzocht is of ook een pelgrimstocht naar Rome (i.p.v. Santiago) ook goed is voor je cholesterol. Of slecht natuurlijk, als je het bekijkt vanuit het cholesterolperspectief. Dat lijkt waarschijnlijk, maar je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat Sint Jacobus met het Opperwezen een exclusief cholesterolconvenant heeft gesloten, dat uitdrukkelijk bepaalt dat alleen een bedevaart naar Santiago gunstige cholesterolwaarden oplevert.

Ik heb het zelf even nagezocht op Atherosclerosis, 5 juli online, en dit is de samengevatte conclusie van de onderzoekers: "The mean daily walking distance during the pilgrimage was 23.42 ± 0.80 km taking 5.39 ± 0.36h/day. From start to end, HDL-cholesterol increased (0.20 ± 0.30mmol/L; +15%), while LDL-cholesterol (-0.6 ± 0.6mmol/L; -17%) and weight (-1.4 ± 1.8kg; -2%) decreased. After an initial rise, blood pressure came back to baseline. Two months after the pilgrimage a 2.0kg weight loss persisted compared to the controls. There was no change in any vascular function parameter compared to the controls."

Nu slechter nieuws, tenminste voor mannen en ook voor vrouwen die van mannen houden. Zoals bekend verschillen mannen biochemisch maar heel weinig van vrouwen. En wie onbevooroordeeld is, zal moeten erkennen dat ook aan de buitenkant de verschillen niet veel voorstellen. Wij mensen mogen aan die buitenkantverschillen dan wel heel zwaar tillen, maar voor het overgrote deel van de aardbewoners zijn mannen en vrouwen Ă©Ă©n pot nat. Zouden cavia's, regen- en lintwormen, inktvissen of pijlstaartroggen het verschil zien? En zo ja, zouden zich daar erg druk om maken? Waarschijnlijk niet, maar voor (de meeste) mensen is dat minieme verschil toch erg belangrijk.

De oorzaak van dat verschil is futiel: een verschil in 2 (geslachts)chromosomen. Van de 46 chromosomen die het erfelijk materiaal van de mens bevat, zijn er 45 bij mannen en vrouwen gelijk. Alleen het 46e verschilt. En dat verschil speelt bovendien alleen in een heel korte fase van de ontwikkeling van het menselijk embryo een rol. Maar wat er in die korte periode gebeurt, bepaalt wel of je zestien jaar later een scheerapparaat moet aanschaffen. Of dat je je eerst een half uur moet opmaken voordat je een brief op de post kunt doen. Of dat je al of niet kunt luisteren of kaartlezen ("Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen", Allan Pease, ISBN 9027467676.)

Dat ene chromosoom -het Y-chromosoom- dat van een mens een man maakt, leidt er toe dat de man onherroepelijk het lot van dodo en dinosaurus te wachten staat. Op de website http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/14032942/ wordt dat haarfijn uitgelegd. Samengevat komt het er op neer over 125.000 jaar het Y-chromosoom helemaal is verdwenen.

De identieke chromosomen werken bij mannen en vrouwen netjes met elkaar samen. Alle chromosomenneuzen staan, zogezegd dezelfde kant op. Hun missie is, zou je ook kunnen zeggen, het samen realiseren van een gemeenschappelijk doel. Of in de terminologie van een modern bedrijf: ze (de chromosomen) vormen een professionele organisatie, waar continuĂŻteit betrouwbaarheid, samenwerking en open communicatie aan de orde zijn en professionaliteit en kwaliteit de belangrijkste kenmerken bij het realiseren van een gemeenschappelijk doel. Als dat doel bijvoorbeeld is een bedevaart naar Santiago de Compostela, zorgen de samenwerkende chromosomen er voor dat de bedevaart niet verwordt tot een permanente struikelpartij.

Maar dat ligt anders bij de geslachtshormonen. Het Y-chromosoom van de man is gewikkeld in een machtsstrijd met het X-chromosoom (waarvan de man er maar Ă©Ă©n heeft, maar de vrouw twee). Het slechte nieuws is dat Y-chromosoom aan de verliezende hand is. Het resultaat: vergeleken met het X-chromosoom is het Y-chromosoom langzamerhand een verschrompeld, kwakkelend sliertje DNA is geworden. "De risee onder de chromosomen", zoals de website aangeeft.
Als het gaat om het aanwijzen van een moreel schuldige, dan is dat zonder twijfel het X-chromosoom. "Het X-chromosoom werkt het Y-chromosoom tegen, plat gezegd omdat het het Y-chromosoom als verrader beschouwt: dat vervelende stuk DNA dat van iedere foetus een man wil maken." Een nogal xenofobe, om niet te zeggen racistische houding van het X-chromosoom. Moreel verwerpelijk, maar wel effectief: de man sterft onherroepelijk uit.

De kruistocht van de X-chromosomen tegen Y-chromosomen is bij sommige andere diersoorten al veel verder gevorderd. De website noemt als voorbeeld de tropische vlinder 'Acrea encedon'. Het X-chromosoom van deze vlinder heeft een chemische stof ontwikkeld die iedere zaadcel met een Y-chromosoom erin doodmaakt. En dat leidt er toe dat er bij deze vlinder tegenover iedere drie mannetjes 97 vrouwtjes staan. Zover is nog niet, maar wij, mannen zijn gewaarschuwd.

Gelukkig lijkt er nog wel hoop te zijn. En dat wordt beschreven in een ander bericht op de website van noorderlicht. Hierin wordt beschreven dat het Y-chromosoom ("het wormvormige aanhangsel van de menselijke erfelijkheid", "toch een beetje het lulletje onder de menselijke chromosomen") springlevend lijkt, terwijl het toch op sterven na dood zou moeten zijn.
Allereerst blijkt het Y-chromosoom 2 keer zoveel genen te hebben als altijd werd gedacht. Maar bovendien is "het minichromosoompje [is] ook nog eens heel goed in staat zijn eigen broek op te houden.". En dat is, als je het lot van de Acrea encedon in het achterhoofd hebt, toch goed nieuws. Het gaat om een geheim wapen ("een genetisch spiekbriefje"). En daarbij spelen gigantische palindromen (veel langer dan potstalmelkkoortspilstaalplaatslipstrookklemlatstop) een cruciale rol. Hoe dat zit, valt allemaal na te lezen op http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/12607536/..

Nog iets over voetballen. De winnaar van de zondag te spelen finale van de wereldlkampioenschappen is rond het middaguur bekend gemaakt. Wereldkampioen wordt Spanje gaat winnen. Dat zit zo.

In het Duitse Sea Life Oberhausen hebben ze een octopus getraind om de winnaar correct te voorspellen van voetbalwedstrijden. Hoe Paul (zo heet de octopus, die van oorsprong Brits is) dat doet, is te zien op http://www.youtube.com/watch?v=kmjsUuxgzyA.

Over Paul's voorspelling voor a.s. zondag kun je meer lezen op: http://www.nu.nl/buitenland/2288823/octopus-paul-kiest-spanje-als-winnaar-wk.html.
en op http://hosted.ap.org/dynamic/stories/E/EU_GERMANY_OCTOPUS_ORACLE_WORLD_CUP?SITE=NCBER&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT.

Omdat sommigen in Duitsland menen dat Paul's eerdere voorspelling dat Duitsland zou verliezen van Spanje, een self-fulling prophecy was, houden ze hem ook verantwoordelijk voor dat verlies. Daarom gaan er stemmen op om de inktvis in het openbaar klaar te maken (te bakken). NRCNext geeft alvast wat recepten op: http://www.nrcnext.nl/koken/2010/07/08/in-de-frituur-ermee/

groet,

Dan

Harry en Riet

Hallo Frans en Nellie,

Allereerst de felicitaties Frans voor jouw verjaardag van gisteren. Excuses dat we daarvoor wat laat zijn. Geweldig dat jullie het gehaald hebben en dat het allemaal zo goed is gegaan. Wij hebben een hele mooie fietsvakantie gehad in Duitsland, we hebben weer heel wat om bij te praten.