NaarSantiago.reismee.nl

Bazoches 12/682

Vanmorgen vanuit Vezelay wat later vertrokken, we moesten eerst zelf ons ontbijt organiseren. Warm weer vandaag; later wat bewolking. Liepen vandaag maar 12 km, omdat we wat wilden uitrusten van de laatste twee dagen met lange afstanden en erg warm weer. Hier in Bazoches zouden drie slaapmogelijkheden zijn, maar geen ervan bleek beschikbaar toen we aankwamen. De plaatselijke kruidenier ging ons wel helpen en ging rondbellen. Dat leverde een boerderij waar we kunnen slapen. Inkopen gedaan om vanavond te eten want op t overnachtingsadres kun je geen eten krijgen. Omdat het overnachtingsadres 2 km van de route lag heeft de kruidenier ons ook nog met de auto gebracht; morgen hervatten we dan daar de route.

Thuur

Hallo Frans en Nelly
Gisteravond heb ik nog eens een heerlijke Franse wijn gedronken uit het wijngoed ‘Le cloître a bon vin’. Als ik het wel heb moet dat wijngoed in de buurt liggen van waar jullie nu zijn. Begin juli wordt in dat ‘cloître’ ieder jaar een bijzonder wijnfeest gehouden. Je zult zeggen: de druiven zijn niet eens rijp, laat staan gelezen, hoezo dan een wijnfeest? Ik zei al, een bijzonder wijnfeest! Begin juli wordt namelijk elk jaar de overtollige wijn van het vorige jaar in een nachtelijk festijn door de bezoekers van het wijngoed, het ‘cloître a bon vin’, een voormalig patersklooster, ‘pater’ gemaakt (daar komt trouwens die uitdrukking vandaan)! Al in vroeger tijden, toen de paters daar de wijn nog zelf verbouwden, was dit wijnfeest tot in de verre omtrek bekend, zeg maar berucht! Veel mannen en vrouwen van de streek kwamen dan ’s avonds naar het klooster en met de paters dronken ze tot de laatste druppel oude wijn opgedronken was. Je kunt je wel voorstellen wat voor taferelen zich daarbij voorgedaan hebben: wat aanvankelijk nog vrolijkheid was, ontaardde na uren in een drinkorgie waarbij ook de monniken zich van hun vrolijkste kant lieten zien, sterker nog ze wisten alle andere feestvierders bij die braspartijen onder de tafel te drinken. Jaren ging dat zo door totdat een bisschop die in de buurt was eens poolshoogte kwam nemen, omdat hij van praktijken gehoord had die niet pasten bij de levenswijze van vrome broeders. Hij schrok zich een hoedje toen hij de taferelen zag en vervloekte degenen die er aan deelnamen en zei dat ze allen maar in het vuur gereinigd moesten worden. Diezelfde nacht brandde het klooster bijna helemaal af, waardoor is nooit bekend geworden; alleen de bijgebouwen werden gespaard. Het klooster is nooit meer herbouwd en ligt er nog als een ruïne; een slimme Fransman heeft op een gegeven moment in de bijgebouwen zijn wijngoed gevestigd en naar de oude receptuur het wijngoed weer leven ingeblazen. Hij organiseert nu ieder jaar het ‘overjarigwijnfestijn’ (vrij vertaald uit het Frans) als herinnering aan die gebeurtenis. Het is een trekplaats geworden voor echte wijnproevers, want de kwaliteit van het edele vocht staat buiten kijf. Het moet er bovendien gezellig aan toen gaan; van braspartijen en orgieën zoals in vroeger tijden is geen sprake meer. Er zijn er die dit jammer vinden!
Waarom vertel ik dit? Omdat ik het zonde zou vinden als jullie later horen dat deze gelegenheid aan jullie voorbij is gegaan, eenvoudig omdat je ervan niet op de hoogte was! Maar nu kun je het wijngoed niet meer onwetend voorbijlopen. Trouwens waarom zouden jullie? Jullie zijn van harte welkom op ‘le cloître a bon vin’ en de wijnboer is al op de hoogte gebracht van jullie komst. Hij rekent erop!
Proef – net als ik – van deze exquise wijn en geniet van zijn koppig karakter; het doet je goed, maar denk wel aan het bekende spreekwoord: ’Als de wijn is in de man, krijgt de vrouw er koppijn van!’
Frans en Nelly, niet treuzelen, maar óp naar le cloître,
drink een heerlijk glas wijn of twee, …..
en breng ook nog een flesje mee,
en straks of wellicht later,
maken wij dat samen ‘pater’.
Salut,
Thuur

tiny

Hoi Nelly en Frans

Fijn dat jullie pelgrimstocht goed verloopt.Door dat we het druk,druk,druk hebben en de tropische warmte(want dan leef je buiten als je het niet druk hebt) is het er nog niet van gekomen om een reactie te sturen .Maar jullie doen het goed zoals ik lees,zou zo mee willen lopen!
Vandaag bij Mia high-tea gehad was heel gezellig en heeeeel lekker.
groetjes Tiny