NaarSantiago.reismee.nl

Vezelay 27/670

Wij zijn in Vezelay; de droom van elke pelgrim. In de middeleeuwen waren er per dag wel meer dan 1000 pelgrims hier; die van hieruit verder trokken naar Santiago de C. Ook vandaag weer warm en moesten een paar stevige klimmen nemen. Zitten nu in refugo met een vorstelijk uitzicht op de kathedraal St. Madeleine. Lang dacht men dat hier de beenderen werden bewaard van Maria Magdalena. Bleek onjuist. Nu is het een typische pelgrimsdoortocht.

Thuur

Hallo Nelly en Frans
Onlangs las ik dat vlakbij Vezelay - in de richting van Nevers - een nostalgische bijeenkomst gehouden wordt geïnspireerd op de flower-power-tijd, een Woodstock-achtig memorabel. Er komt een internationaal gezelschap op af, Liechtensteiners, Andorrianen, San Marinezen, Luxemburgers, Manners, Spitsbergers, Vaticaners, Caap Verdianen, enz. enz. zelfs Belgen! Maar wie zie je niet: de Nederlander. Niet eentje heeft aangegeven interesse te hebben. Dat kan natuurlijk niet en nu dacht ik zo: Nelly en Frans, jullie zijn daar toch in de buurt, is dat iets voor jullie? Het moet bij jullie toch ook wel jeugdherinneringen oproepen en even op een andere toer gaan, kan echt geen kwaad. Ze hebben met name nog een aantal figuranten nodig voor de hippie-optocht die door het stadje daar en daarna door de heuvels trekt. Op een praalwagen komen jullie te zitten samen met andere hippe vogels en het enige wat je moet doen is een V-teken maken en voortdurend ‘peace’ uitroepen; dat is toch eenvoudig; moeten jullie kunnen! Peace moet wel uitgesproken worden met een lange sleeptoon, anders is het geen peace!
Uiteraard moeten er nog enkele voorbereidingen getroffen worden, met name wat de kleding betreft, maar daarbij zal ik wel helpen. Voor Frans had ik gedacht: een lange zwarte pruik met over het voorhoofd een gele hoofdband met roosjes op; zonnebril uiteraard en een donker lamswollen jasje, met een kleurrijke bies onderaan en de ruime mouwen zijn van een zijden materiaal met veel gekleurde bolletjes op een groene ondergrond. Een fladderende broek van dezelfde kleur en ook met dergelijke bolletjes. De pijpen lopen zo wijd uit dat je amper de moccasins kunt zien die als schoeisel eronder zitten. In je mond natuurlijk een aarden pijp, waaruit een duidelijke wie(t)rookgeur wordt verspreid. Nelly draagt eenzelfde gele band over haar voorhoofd; je moet tenslotte kunnen zien dat jullie een hip(pie)stel zijn! Daarom ook een kleedje - tot boven de knie - van hetzelfde materiaal als de fladderbroek van Frans. Maar daaronder een paarse legging die uitloopt in een paar witte halfhoge laarsjes met allerhande tierelantijntjes. In je gezicht bloeien de nodige roosjes (flowers) en je bent klaar om deel uit te maken van deze grote hippieparade.
Ik zou jullie zo wel eens willen zien, lijkt me gaaf!
Maar, ja natuurlijk, dat is ook zo, dat is helemaal geen probleem; ik heb toch die kristallen bol! Die kan in de toekomst kijken!! Snel haal ik hem uit de kast te voorschijn en begin de programmatie. Frankrijk is weer snel gevonden en ook Vezelay; en ja hoor een stuk verderop trekt achter een harmonieorkest een bonte stoet de heuvels op (van het circus Jeroen Bosch!) Ik zie twee hippe vogels die net van een wagen zijn afgesprongen en nu een dansje achter de kar beginnen. Even goed kijken; ja hoor, jullie zijn het, Frans en Nelly en wat hoor ik jullie zingen? “Hop Marianneke, stroop in het kanneke, laat de poppetjes dansen”. Volgens mij klopt de tekst niet helemaal, maar kom, het is peace, vrijheid, blijheid, het gaat er niet om wat je zingt maar hoe je dat doet. En het is een en al verrukking die van jullie gezichten afstraalt; twee vingers de hoogte in en ik hoor een langgerekt peace terwijl jullie voor de zoveelste keer een rondedans volbrengen.
Ik ben benieuwd of er morgen weer een verslagje van jullie op de website verschijnt, want pas dan weet ik zeker dat jullie uiteindelijk weer voortgetrokken zijn en niet nog altijd achter een harmonieorkest door de heuvels trekken! Peace!
Be happy,
Thuur